Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er såååå nervøs!! Vil ikke møte opp men trenger bestått for å få studiekompetansen men kan ikke nynorsk og vet ikke hva jeg kan forvente.. Hvilke sjanger kommer alltid på skriftlig norskeksamen og hvilken sjanger er lettest?? 

Sover ikke om nettene fordi jeg er så kvalm og redd for å stryke og vet det hele er min feil men ååå :( 

Anonymkode: d1406...dca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid at nynorsk som hovedmål. Send pm om du lurer på noe!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å bestå sidemålseksamen i nynorsk, men det er jo klart at du ligger dårligere an dersom du heller ikke gjør det så bra i norsk skriftlig generelt. På eksamen er ordbok din venn. Før dette bør du ta til deg så mye nynorsk som du klarer. Les bøker eller tekster på nynorsk, se på programmer med nynorsk undertekst, endre språket på Facebook til nynorsk og skriv nynorsk. Når du skal skrive til nær familie og venner kan du for eksempel øve deg på å skrive nynorsk. Det er teit, men det hjelper. 

Språk er uansett ikke alt. Det er klart at innhold og utforming spiller en like stor rolle som for skriftlig eksamen i hovedmål. 

Anonymkode: 687e1...770

Skrevet (endret)

Jeg hadde sidemål privatisteksamen i høst. Jeg klarte å gå fra 1 til 4, så er vanvittig fornøyd :)

Husk at oppgavene er pensum til norsk skriftlig, så kan være godt å ha med de notatene + norsk fagboken :)

Ellers er det et sånn enkelt hefte du kan få kjøpt til under 100,- på de fleste bokhandler med alle nynorskreglene. Kjøp den! Den reddet meg, der står alt oversiktlig og bra. Husker ikke hva den heter, men finnes sånn hefte til matte, nynorsk, fremmedspråk osv. så de vet nok hva du mener hvis du sier regelhefte :) 
+ Den røde nynorskboken, den med oversettelse! Den er gull! 

Ville anbefalt deg heller å skrive kort og bruke god tid på retting enn å skrive en lang tekst!

Endret av mjauritz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...