AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Vet om iallefall ei som skal få denne boken i julegave. https://www.tb.no/samliv/samlivsbrudd/litteratur/40-000-norske-barn-far-ikke-se-pappa-i-lopet-av-en-maned-mange-modre-saboterer-samvaret/s/5-76-532640?amp%3Bns_fee=0&%3Bns_linkname=editorial.share.article&%3Bns_mchannel=editorial.facebook&%3Bns_source=editorial.facebook&ns_campaign=editorial.article Anonymkode: bbb94...1fe 1
Peter007 Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Uten å vite så mye om selve boken er temat høyst aktuelt, og tragisk for barn og far. Dette med at far har ingen og henvende seg til ved sabotasje er uhørt. Mange fedre mister grepet i slike situasjoner. Dette mens mor som bostedsforelder får alt på plass nærmest automatisk. Blant annet hjelp til innkreving av barnbidraget er det laget et system for. Men Ikke motsatt. Dette er det ikke noe logikk I Det ville være en grei ordning med økonomiske sanksjoner mot bosteds-forelder som saboterer samvær. Det samme systemet som ved bortføringer. Altså stopp på barnebidraget. Noen vil si det går utover barnet. Dette argumentet ble også brukt før endringer ved bortføring. Dette er nå akseptert, så jeg ser at dette er mulig å videreføre til samværssabotasje. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Selvfølgelig kom der ikke mange synspunkter her inne på KG. Anonymkode: bbb94...1fe 1
Glød Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kom der ikke mange synspunkter her inne på KG. Anonymkode: bbb94...1fe Det var heller ikke en veldig intelligent post. Diskuterer vi julegaver? 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 15 minutter siden, Glød skrev: Det var heller ikke en veldig intelligent post. Diskuterer vi julegaver? Hva argumentere du med det? Leste du linken i HI? Hva er det som er så lite intelligent med det? Anonymkode: bbb94...1fe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 Tar boka opp samværssabotasje andre veien og eller? Når fra saboterer sitt eget samvær, liksom? Anonymkode: 71fbe...09a 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tar boka opp samværssabotasje andre veien og eller? Når far saboterer sitt eget samvær, liksom? Anonymkode: 71fbe...09a Måtte bare rette på et ord. Fra skulle være far Anonymkode: 71fbe...09a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar boka opp samværssabotasje andre veien og eller? Når fra saboterer sitt eget samvær, liksom? Anonymkode: 71fbe...09a Du får skrive en slik bok da. Anonymkode: bbb94...1fe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får skrive en slik bok da. Anonymkode: bbb94...1fe Har ikke noe behov for det. Fant ut etter å ha lest linken at 5% av de barna som ikke får se pappaen sin ikke er av de som har en mor som saboterer. Det er jo like skadelig og trist om det er sånn at far ikke gidder. Anonymkode: 71fbe...09a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 Her kom litt mer om denne boken.. http://www.dagbladet.no/kultur/har-feministene-skylda-for-at-fedre-ofte-mister-kontakten-med-barna/67612773 Anonymkode: bbb94...1fe 1
Gjest Snuppi Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kom litt mer om denne boken.. http://www.dagbladet.no/kultur/har-feministene-skylda-for-at-fedre-ofte-mister-kontakten-med-barna/67612773 Anonymkode: bbb94...1fe "Men for å finne årsaken til at fedre taper kampen om samvær og delt bosted, må vi lete andre steder enn i feminismen. Boka kaster et skarpt lys over et norsk system som systematisk undertrykker fedre, Camilla Fossum Pettersen". Kvinner og menn har ikke bare ansvaret for sin egen frigjøring, men like stort ansvar for hverandre, barn, slektninger og i siste instans hele samfunnet. «Sambaand bør være maalet for alle sande Emancipationsbestræbelser», Camilla Collett. "Framfor å gi feminismen skylda, mener jeg fedre har mye å lære fra dens kamp for likestilling, like rettigheter og et bedre samfunn, Camilla Fossum Pettersen"
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 Mange i min omgangskrets og videre kaller meg samværssabotør. Lite vet de om at BV, helsesøster og lege mener det samme som meg. Jeg må beskytte barnet og kan ikke si noe. Ble spyttet på senest i påsken. Anonymkode: 2d3b2...74a 6
Gjest making.a.mess Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 Det skal sies at det nok er noen mødre som driver sabotasje, men i samme åndedrag må man få med at mange fedre ikke ønsker delt bosted. Delt bosted er staten sin kjepphest ettersom de kan sette stopp for enslig forsørger støtten. Glem heller ikke at det først de siste årene ble så kult med superpappaer. Mange menn setter jobben først og ønsker ikke å engasjere seg 50 %. Andre igjen er slett ikke egnet. Dernest er det trist med enkelte pappaer som kun ønsker barnet 50% for å ikke betale bidrag. Barn merker når de ikke er ønsket. ( Jeg sier IKKE at det ikke finnes damer i den kategorien også, så ikke begynn å hyle ut om diskriminering før du har lest alt) Før dere tar helt av så legg merke til at jeg sa meg enig i at noen mødre driver sabotasje. Det er selvsagt fryktelig trist. Likevel blir saken blåst opp litt og forsmådde eksmenn som ser seg diskriminert for den minste lille ting som ikke går hans vei velger å hive seg på denne medvinden. Det er også en annen ting som er verd å tenke på: 50/50 er en super løsning for oss voksne ( og staten). Det er IKKE en super løsning for barna med mindre foreldrene er svært like i oppdragermetoder og samarbeider uten problemer. Ellers så blir det en vanskelig omstilling for barna hver uke. Den som ikke er enig i samlivet er ofte ikke det etterpå heller. Mange liker hverandre ikke i det hele tatt. Jeg har prøvd dette i mange år og løsningen er bedriten. Men det er jo ikke lett. Er man ikke enige så er man ikke det. Og hvem skal isåfall velge hvem som er den beste forelderen og får hovedomsorgen i denne likestillingsverdenen vi lever i? Og hva når far faktisk ikke mestrer oppgaven eller er villig til å få hjelp utenfra for å lære å mestre den? Det er en kjempeprosess å få tilbake hovedomsorgen selv når noe er tydelig galt. Så det er ikke bare menn som står å stamper uten å komme noen vei i omsorgstvister.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #14 Skrevet 22. mai 2017 Her er det far som ikke stiller opp. Jeg har forsøkt siden bruddet å få han til og ha ungen, men nei, han er ikke interessert. Likevel går han rundt og sier til folk at grunnen til at han ikke har ungen, er at jeg nekter han kontakt! Anonymkode: 3009d...eac 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #15 Skrevet 22. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det far som ikke stiller opp. Jeg har forsøkt siden bruddet å få han til og ha ungen, men nei, han er ikke interessert. Likevel går han rundt og sier til folk at grunnen til at han ikke har ungen, er at jeg nekter han kontakt! Anonymkode: 3009d...eac Samme her. 🙄 Anonymkode: 3ad1c...342
Peter007 Skrevet 22. mai 2017 #16 Skrevet 22. mai 2017 18 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Det skal sies at det nok er noen mødre som driver sabotasje, men i samme åndedrag må man få med at mange fedre ikke ønsker delt bosted. Delt bosted er staten sin kjepphest ettersom de kan sette stopp for enslig forsørger støtten. Glem heller ikke at det først de siste årene ble så kult med superpappaer. Mange menn setter jobben først og ønsker ikke å engasjere seg 50 %. Andre igjen er slett ikke egnet. Dernest er det trist med enkelte pappaer som kun ønsker barnet 50% for å ikke betale bidrag. Barn merker når de ikke er ønsket. ( Jeg sier IKKE at det ikke finnes damer i den kategorien også, så ikke begynn å hyle ut om diskriminering før du har lest alt) Før dere tar helt av så legg merke til at jeg sa meg enig i at noen mødre driver sabotasje. Det er selvsagt fryktelig trist. Likevel blir saken blåst opp litt og forsmådde eksmenn som ser seg diskriminert for den minste lille ting som ikke går hans vei velger å hive seg på denne medvinden. Det er også en annen ting som er verd å tenke på: 50/50 er en super løsning for oss voksne ( og staten). Det er IKKE en super løsning for barna med mindre foreldrene er svært like i oppdragermetoder og samarbeider uten problemer. Ellers så blir det en vanskelig omstilling for barna hver uke. Den som ikke er enig i samlivet er ofte ikke det etterpå heller. Mange liker hverandre ikke i det hele tatt. Jeg har prøvd dette i mange år og løsningen er bedriten. Men det er jo ikke lett. Er man ikke enige så er man ikke det. Og hvem skal isåfall velge hvem som er den beste forelderen og får hovedomsorgen i denne likestillingsverdenen vi lever i? Og hva når far faktisk ikke mestrer oppgaven eller er villig til å få hjelp utenfra for å lære å mestre den? Det er en kjempeprosess å få tilbake hovedomsorgen selv når noe er tydelig galt. Så det er ikke bare menn som står å stamper uten å komme noen vei i omsorgstvister. Det du ville si er at du har prøvd delt bosted,og det var vanskelig å gå over på bosted samværs ordning? Videre at det er billigere for staten Norge med delt bosted? Men hva er samværet nå om jeg kan spørre?
Gjest making.a.mess Skrevet 22. mai 2017 #17 Skrevet 22. mai 2017 50/50 er billigere for staten. Derav de er så ivrige på dette. Vi startet med 70/30 i et år før vi ble enige om 50/50. Som nevnt så fungerte 50/50 fint for MEG. Kvalitetstid med barnet når hun var her og egentid til meg når hun var hos far. Økonomisk delte vi alle utgifter til henne i to. Det fungerte fint for han også. Det fungerte ikke for barnet å ha to hjem. Vi voksne har forskjellig oppdragelse og regler, det ble en stor overgang å dra fra det ene stedet til det andre. Hun brukte flere dager på å falle til ro. To uker her og to uker der fungerte mye bedre enn annenhver uke så dette varte mange år. Vi bor et lite stykke unna hverandre. Ettersom årene gikk ble konfliktnivået mellom far og barn stadig høyere. Hun ville være der mindre. Han sa til henne at hun var for liten å kunne bestemme det. Jeg fikk heller ikke gjort noe. Jeg snakket med ham om hva han enkelt kunne gjøre for å bedre forholdet dem i mellom men han var ikke interessert. Hun var pliktig å komme så han syntes ikke han skulle trenge å anstrenge seg for at hun skulle like han bedre. Jeg tok opp saken etter hennes ønske når hun ble gammel nok. Samværet ble 60/40. Forholdet dem i mellom ble stadig verre og han gjorde ingenting for å bedre det. Han ble tilbudt foreldreveiledning av kommunen men han ville ikke. For et par år siden skjedde det noe dem i mellom som jeg ikke nevner her på forum, som gjorde at hun nektet å besøke ham igjen. Hun er gammel nok til at ingen kan bære henne ut døra med makt. Der og da sluttet samværet. Hun besøker familien hans men dropper ut om hun finner ut at han også kommer til å være der. Om forholdet dem i mellom blir bra noengang vet jeg ikke. Da må han hvertfall gjøre en innsats. Det er ikke alle historier som er enkle. Alle historier er forskjellige. Det er derfor jeg syntes det blir feil å putte alle sammen til å bli x-antall prosent fedre får ikke se sine barn. Legg nå merke til at jeg syntes det er ille med de historiene der en normal mann med vett og empati i behold ikke får se sitt barn. Men jeg er ikke enig i at 50/50 automatisk er beste løsningen. Jeg syntes barn bør ha en fast base. Jeg ser også at den forelderen som ser barnet minst da føler seg tilsidesatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå