Gå til innhold

Henvisning til laporaskopi og gjerning av cyster på eggstokkene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag har vært en reell dritt-dag, men nok om det.

Jeg var hos gynekolog spesialist i dag for en oppfølging av en cyste på hver eggstokk. Jeg ble henvist til laporaskopi, både for å utrede for endometriose og for fjerning av cystene.

Det jeg lurer på: Er det sånn at jeg må vente det til det kommer et brev i posten med en tid for operasjonen, eller hvordan fungerer de greiene der egentlig? Har sett på ventetidene på helse-Norge, og der oppgis det ulike tider, en for ventetid til utredning, og en for ventetid til dagkirurgi. Hva er forskjellen? Og er det sånn at jeg først må på UL-undersøkelse hos dem, og så vente ørten uker til på selve inngrepet?

Hjelp, noen med erfaring som kan forklare gangen?

Takker!

Anonymkode: 1ed64...6f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og det skal selvfølgelig stå fjerning, ikke gjerning i overskriften :-P

AnonymBruker
Skrevet

Du venter på brev fra sykehuset, der står det enten oppgitt time, eller innen hvor lang tid du skal ha fått time. Vil tro de fjerner cystene og undersøker for endometriose i en og samme inngrep. 

Anonymkode: 2c715...ef1

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag har vært en reell dritt-dag, men nok om det.

Jeg var hos gynekolog spesialist i dag for en oppfølging av en cyste på hver eggstokk. Jeg ble henvist til laporaskopi, både for å utrede for endometriose og for fjerning av cystene.

Det jeg lurer på: Er det sånn at jeg må vente det til det kommer et brev i posten med en tid for operasjonen, eller hvordan fungerer de greiene der egentlig? Har sett på ventetidene på helse-Norge, og der oppgis det ulike tider, en for ventetid til utredning, og en for ventetid til dagkirurgi. Hva er forskjellen? Og er det sånn at jeg først må på UL-undersøkelse hos dem, og så vente ørten uker til på selve inngrepet?

Hjelp, noen med erfaring som kan forklare gangen?

Takker!

Du må vente på at søknaden din blir behandlet, og da skal du samtidig ha fått en vurdering på om du er venteliste prioritert eller bare venteliste pasient. Her vil jeg anta at du kommer på prioritert listen. Da skal du samtidig med svarbrevet få en dato for når behandling skal være startet opp. (Bytter du sykehus, følger fristdatoen deg, ikke sykehuset.)

Om du komme rpå dagkirurgisk, eller på annen venteliste er vanskelig å vurdere, det kommer an på hvilket sykehus og hvordan legen som vurderer din søknad vurderer ditt behov og muligheter for å hjelpe deg. 

At du søker på ventelister rundt om i landte forstår jeg. Men du bør her og tenke på at noen sykehus gjør mange av denne typen inngrep andre gjør få. Det er sykehus jeg vil styre langt unna når det gjelder endometrioseutredning, selv om de hevder å ha mange pasienter med denne problemstillingen. Har du muligheter for å komme deg til Ullevål eller Stavanger så får du uten tvil ekspertisen på endometriose. 

Er du derimot ferdig med barnefødsler og barneønske og ikke har større problemer enn cyster oppdaget hos gynekolog spiller sykehusvalg mindre rolle. 

Anonymkode: dd89e...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her, takk for svar.

Dilemmaet mitt er om jeg skal velge nærmeste sykehus, eller Ullevål. Nærmeste sykehus har en del av inngrepet hvert år ser jeg, så ikke så verst der i alle fall. Bare frister så lite å skulle bli innlagt på et sykehus et stykke hjemmefra...

Ja ja, får vel bare smøre meg med tålmodighet da.

AnonymBruker
Skrevet

Du blir neppe innlagt om det skulle ha noe å si for valget, fjerning av cyster og undersøkelse for endometriose er dagkirurgi. 

Anonymkode: 2c715...ef1

AnonymBruker
Skrevet
På 5/12/2017 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her, takk for svar.

Dilemmaet mitt er om jeg skal velge nærmeste sykehus, eller Ullevål. Nærmeste sykehus har en del av inngrepet hvert år ser jeg, så ikke så verst der i alle fall. Bare frister så lite å skulle bli innlagt på et sykehus et stykke hjemmefra...

Ja ja, får vel bare smøre meg med tålmodighet da.

Jeg anbefaler deg å velge sykehus med minst kø. Jeg valgte Elverum for en slik laparoskopi. Hadde jeg valgt Ulevål hadde ventetiden vært myyye lenger. Det er inn og ut på samme dag, det eneste du trenger er at noen kjører deg og er der sammen med deg :)

Anonymkode: 8e1db...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter igjen her. Jeg tror jeg ender opp med å velge Ullevål, er ikke sååå langt å dra, og de gjennomfører langt flere behandlinger enn det mitt nærmeste sykehus gjør. Ventetiden er også omtrent den samme på Ullevål.

Jeg vil rett og slett ha den beste kompetansen, både fordi jeg vil ha barn og vil at eventuelt endometriose skal behandles på best mulig måte.

Wish me luck! Jeg er kjempestressa for å bli operert i det hele tatt (har ikke blitt det før)...

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts, 

hvorfor skal du operere de bort? De fleste kvinner har cyster, og de går tilbake av seg selv.

Anonymkode: 1e253...bd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endometriose og cyster kan gå tilbake av seg selv. Når man opererer, kan man komme borti viktige organer, og man kan få sammenvoksinger.

Anonymkode: 1e253...bd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette går fint :)

Har selv hatt lapraskopi for utredning og ble nesten jaget ut av sykehuset så fort jeg hadde spist litt og gått på do. Kjente meget lite fra selve operasjonen, annet enn litt stølhet/ubehag. Det verste var den gassen som de hadde lagt inn. Den går opp i kroppen og presser på noen nerver i skulderen men etter ett par dager er det borte også :) Er bare å slappe av og ta det helt med ro. 

AB bd2: Regner med at gynekologen vet hva som passer for TS bedre enn deg. Det vil alltid være risk ved operasjoner og lapraskopi er den eneste måten man kan diagnosere endometriose.

Anonymkode: 0d195...98b

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Jeg regner med at gynekologen vet hva han driver med (han er spesialist på å hjelpe prøvere). Mine cyster går ikke bort av seg selv, de har vokst i løpet av de siste tre månedene, den ene er nå omtrent på størrelse med en tennisball, den andre litt større enn en bordtennisball. Den ene har også tegn til å være en endometriose-cyste. Så ja, de skal bort. Dessuten er det mistanke om endometriose, og dette vil jeg gjøre noe med (uavhengig av barn eller ikke, egentlig, jeg har veldig sterke menssmerter).

Takk til brukeren som kom med oppmuntrende ord om laporaskopi, jeg er ganske stressa for å operere (har aldri operert før). Godt å høre at det gikk så bra :-)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær stressa :) Og når jeg leser innlegget mitt igjen så virker det som den gassen er skikkelig ille, men det er det ikke altså! Bare uvant med vondt på ett sted man ellers har det fint. Finner man en god stilling og sitter stille så kjenner man det ikke. Og det er jo bedre at man har vondt fra noe som ligger igjen i kroppen en kort stund enn fra selve operasjonen! Skjønner du er stressa for operasjonen men for min del er det mer stressende å reise, såpass lite var en lapraskopi :fnise: Du sovner ett sekund og våkner det neste og da er det over.

Blir glad på dine vegne. Terskelen for å komme gjennom for hjelp med ting som cyster og menssmerter er så høy, og endelig er du over :)

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen her. Ja, jeg tror det kan være vanskelig å bli henvist for dette, men dette henger også sammen med prøving i 2 år. Jeg håper at dette hjelper, både med tanke på barnløshet og menssmerter :-)

Det hjelper godt på en bekymret sjel med beroligende ord, så takk for at du tar deg tid!

Gjest Hummel34
Skrevet (endret)

Laraskopi på Gjøvik sykehus her februar 2015, ble gravid naturlig i juni 2015, etter 14 år med ulik prøving (også hormon og ivf). Dagkirurgi her.

Endret av Hummel34
La til dagkirurgi.
AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, May 14, 2017 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Trådstarter igjen her. Jeg tror jeg ender opp med å velge Ullevål, er ikke sååå langt å dra, og de gjennomfører langt flere behandlinger enn det mitt nærmeste sykehus gjør. Ventetiden er også omtrent den samme på Ullevål.

Jeg vil rett og slett ha den beste kompetansen, både fordi jeg vil ha barn og vil at eventuelt endometriose skal behandles på best mulig måte.

Wish me luck! Jeg er kjempestressa for å bli operert i det hele tatt (har ikke blitt det før)...

Da gjør du et godt sykehusvalg. 

Du reiser ned først en dag for undersøkelse. Så får du time på dagkirurgien, vil jeg tro. Da reiser du inn kvelden i forveien og overnatter på sykehotellet. Neste morgen blir du operert på dagkirurgien, og er tilbake på sykehotellet etter noen timer. Der blir du til neste dag. Du vil måtte ha med deg ledsager. Ledsager får dekket utgifter etter pasientreiser sine satser, og du får dekket dine utgifter minus egenandel. Dette er raske og enkle operasjoner. Lite å grue seg mye til. Lykke til. 

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, May 15, 2017 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Ikke vær stressa :) Og når jeg leser innlegget mitt igjen så virker det som den gassen er skikkelig ille, men det er det ikke altså! Bare uvant med vondt på ett sted man ellers har det fint. Finner man en god stilling og sitter stille så kjenner man det ikke. Og det er jo bedre at man har vondt fra noe som ligger igjen i kroppen en kort stund enn fra selve operasjonen! Skjønner du er stressa for operasjonen men for min del er det mer stressende å reise, såpass lite var en lapraskopi :fnise: Du sovner ett sekund og våkner det neste og da er det over.

Blir glad på dine vegne. Terskelen for å komme gjennom for hjelp med ting som cyster og menssmerter er så høy, og endelig er du over :)

Netopp dette man ikke skal gjøre, sitte stille. Jo mer man begever seg etter å ha blitt operert med gass, dest bedre er det. I tillegg hjelper varmeflaske de første timene etterpå. Å tusle rundt i forsiktig tusling er gull verdt for å hjelpe kroppen med å bli kvitt gassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18/05/2017 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Netopp dette man ikke skal gjøre, sitte stille. Jo mer man begever seg etter å ha blitt operert med gass, dest bedre er det. I tillegg hjelper varmeflaske de første timene etterpå. Å tusle rundt i forsiktig tusling er gull verdt for å hjelpe kroppen med å bli kvitt gassen. 

Ja det gir jo faktisk mening! Fikk ikke beskjed av sykehuset om å gjøre noe spesielt, faktisk nevnte de ikke gassen i det hele tatt! Jeg googlet meg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...