AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Hei! Jeg har av ulike årsaker ikke fått deltatt på spesielt mange forelesninger i bed.øk dette semesteret, så har blitt mye å sitte hjemme for seg selv å regne. Lurer på om noen kan hjelpe meg litt med denne oppgaven. Du plasserer kr 100 000 i dag til 6 % rente p.a. Hva har dette beløpet vokst til etter 10 år når rentene hele tiden legges til? Svaret skal bli 179 085. Når jeg regner på min HP kalkulator blir svaret 179 080. Dette er kanskje litt flisespikkeri, men jeg lurer på hvorfor svaret ikke blir likt, når det regnes ut med kalkulator. Og på eksamen blir det jo det kalkulatoren min regner ut som blir det jeg skriver som svar.. Får man godkjent på dette? Anonymkode: feb38...67b
Gjest hva som helst Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Det er sikkert fordi kalkulatoren ikke har like mange plasser etter kommaet når den gjennomfører beregningene. Med en så liten forskjell får du nok godkjent, og jeg regner med at du uansett skriver formelen du har brukt for å komme fram til svaret.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Det der vil du få godkjent. 5 kroner i feilmargin er da ingenting. Som det skrives over her er det fordi din kalkulator er "dårligere" enn kalkulatoren foreleseren har brukt. I de økonomifagene jeg har hatt på universitetet har foreleserne vært veldig slurvete med utregninger, og vi elevene får ofte mer presise svar enn dem. Men dette kommer nok av kalkulatoren, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor den ikke har rundet opp til 17909 Anonymkode: d296e...85b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Ok, tusen takk for svar Var ikke sikker på hvor pirkete de var og om det er noen regler for hvordan man kan komme frem til samme svar (nøyaktig altså). TS Anonymkode: feb38...67b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 Sjekk at kalulatoren din ikke står innstilt med avrunding - jeg aner ikke hvorfor slike funksjoner finnes, men det kan jo være greit å finne ut om det er noe sånt :-) (Telefonen min får nemlig riktig svar, og da burde jo en skikkelig kalkulator klare det også..) Anonymkode: d1e82...5cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå