AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 For to år siden flytta jeg inn i en blokk hvor det bor omtrent bare eldre folk. Gjennomsnittsalderen er i underkant av 80 år. Selv er jeg 34 år og har Asperger syndrom. Jeg har ikke så mange venner, men de få jeg har er veldig betydningsfulle. Samtidig kjenner jeg ikke behov for noe mer. Jeg har støttekontakt, jeg har jobben min, katta mi, og meg selv. For litt over ett år siden ble jeg "kontakta" av en nabo. Hun satt inne hos en annen nabo og så på ski-sport da tv-en plutselig streika. Så kom hun til meg og spurte om jeg kunne fikse det...hva var det de trodde liksom Vel..., vi fikk det til til slutt. Kort tid etter dette kom den andre dama på gamlehjem. Hun som hadde spurt meg om tv er stadig ute og går sine turer i gangen. På et eller annet tidspunkt....husker ikke hvordan det skjedde, - men hun spurte om vi kunne ha litt kontakt. Den kontakten ble veldig innpåsliten fra hennes del, og etter hvert lot jeg være å åpne døra noen av gangene hun ringte på. Ved skolestart i fjor ga jeg henne klar beskjed om at jeg ønska mer ro, og vi avtalte derfor to faste kvelder i uka hvor vi går tur i gangen. Er hun med inn til meg eller jeg inn til henne, så kommer ikke den andre seg ut igjen pga henne. Hun kan ha mye luft i magen og klager over det, hun kan spørre "Virker magen din i dag?...magen min virker ikke i dag", hun har angst, hun har en datter som jobber i helsevesenet... Jeg har forøvrig problemer med melkeprodukter, og kan da også fra tid til annen ha en mage som ikke virker Andre damer i blokka har nå begynt å "advare" meg mot henne..., hun har gått sånn på alle sammen, veldig kontaktsøkende ja. Vel...jeg har holdt på med henne litt over ett år. Er mektig lei, og har begynt å la være å åpne døra hver gang, finner av og til på unnskyldninger som jeg bruker neste gang jeg ser henne. Godt å skrive det ned. Har kanskje mer på hjertet ang henne, men har ikke tid til alt nå. Anonymkode: 6a685...104
GammelKaktus Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Hadde bare sagt at jeg vil ha tid for meg selv og har ikke tid til noe sosialisering nå. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Et tips kan være å få støttekontakten din til å prate med henne? Si at det blir litt "mye" i perioder, og at du trenger å være alene? Anonymkode: 2f073...1c0 9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Ja, dere sier noe begge to. Hun er i 70-årene. Hun spaserer veldig sakte, er i begynnelsen av 70-årene så kanskje hun begynner å ha problemer med beina, men det vet jeg ikke for hun har aldri sagt noe om akkurat det. Iallfall ikke etter hva jeg kan huske. Hennes datter og hennes to barnebarn har jeg aldri sett, men det hender hun snakker om dem. "Hun har det så travelt, hun jobber som helsesøster vet du", det sier hun stadig. Jeg er usikker på hvordan forholdet er dem imellom, men jeg vet at hun fra tid til annen er der på søndagsmiddag. De bor ca 15 minutter kjøretur unna, men naboen min har ikke bil. TS Anonymkode: 6a685...104
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 Hvorfor ikke be støttekontakten din si ifra til kommunen? Det er jo tydelig at hun er ensom og ville hatt godt av å få noen besøksvenner i regi v kommune, eller få egen støttekontakt. Men din støttekontakt skal ikke ha ansvar for å snakke med henne om at du vil ha fred. Du må si at det ikke passer, ikke svare når hun ringer/banker på etc. Evt gjøre en avtale om noe sosialt sammen med støttekontakter en gang pr mnd eller noe. Det må da være noe hun han være med på i regi av kommunen? Kafe, kino etc? Anonymkode: 57cf7...ada 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 Det er godt å få ut litt frustrasjon! Det med å foreslå besøksvenn for henne er noe jeg faktisk har veid for og imot en stund. . Men ikke tenkt over hvordan man skal gå fram. Støttekontakten min vet sikkert om det for hun var faktisk besøksvenn selv for endel år siden. Det er et bydelshus rett i nærheten, kanskje det hadde vært noe for dama. Jeg kan bli sprø noen ganger, selv om vi skulle gå bare fem-seks minutter. Men det hender hun spør om jeg kan bli med henne ut for å poste et bred, eller for å kjøpe en kjole hun har sett tidligere uten å kjøpe den. Et par ganger har hun også bedt meg kjøpe noe på butikken/byens største kjøpesenter som ligger rett over veien for her vi bor..."magen virker ikke så må være inne og ta det med ro...prøve å få noe ut". Ja, besøksvenn hadde nok vært tingen for henne. Og litt mer kontakt med familien sin. Anonymkode: 6a685...104
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Du må sette grenser for deg selv! Det hadde kanskje vært fin trening, en fin øvelse for deg selv, å avtale en kveld sammen med denne damen hvor du legger frem for henne at selv om det har vært hyggelig å omgås så føler du at det blir for mye og at du nå fremover ønsker å gå tilbake til et normalt naboforhold uten besøk og turer i korridorene. Det er stor aldersforskjell mellom dere og du har ditt eget unge voksenliv du må prioritere. Egentlig trenger du ikke forklare dette noe nærmere, en enkelt "takk for tiden som har vært, men fremover kommer jeg ikke til å ha mulighet til å treffes slik med" holder i massevis. Du er ikke ansvarlig for naboen din sitt sosiale liv og lykke. Naboen din er ansvarlig for seg selv, og hun bør innse at hun ikke kan støtte seg på naboer på den måten for å få dekt sine sosiale behov, med mindre dette er helt gjensidig fra naboen sin side. Anonymkode: 45e72...98f 4
fuglekvitter__ Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 Jeg vet ikke helt om jeg går på den historien. Det høres jo helt søkt ut.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 1 time siden, fuglekvitter__ skrev: Jeg vet ikke helt om jeg går på den historien. Det høres jo helt søkt ut. Hva høres søkt ut? Finnes mange mennesker med diverse mentale problemer som kan bli innpåslitne og gjøre og si merkelige ting. Anonymkode: f3b78...81d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må sette grenser for deg selv! Det hadde kanskje vært fin trening, en fin øvelse for deg selv, å avtale en kveld sammen med denne damen hvor du legger frem for henne at selv om det har vært hyggelig å omgås så føler du at det blir for mye og at du nå fremover ønsker å gå tilbake til et normalt naboforhold uten besøk og turer i korridorene. Det er stor aldersforskjell mellom dere og du har ditt eget unge voksenliv du må prioritere. Egentlig trenger du ikke forklare dette noe nærmere, en enkelt "takk for tiden som har vært, men fremover kommer jeg ikke til å ha mulighet til å treffes slik med" holder i massevis. Du er ikke ansvarlig for naboen din sitt sosiale liv og lykke. Naboen din er ansvarlig for seg selv, og hun bør innse at hun ikke kan støtte seg på naboer på den måten for å få dekt sine sosiale behov, med mindre dette er helt gjensidig fra naboen sin side. Anonymkode: 45e72...98f En med Asperger kan ha både "korte" og "lange" grenser, så her har jeg begynt å la være og åpne døra for henne fra tid til annen selv for de avtalte tidspunktene. Du sier noe der med en kveld å legge det fram for henne, men så er spørsmålet om jeg klarer det selv, eller ber støttekontakten min, naboens datter, eller en annen om hjelp til dette. Spaserturene kan være alt fra fem minutter til en halvtime, men selv om det skulle være bare fem minutter kan jeg bli irritert. Klarer som regel å ikke vise henne irritasjonen. Men som du skriver så har ikke jeg ansvar for hennes sosiale liv, hun må "ordne det selv" og slutte å bruke naboene 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva høres søkt ut? Finnes mange mennesker med diverse mentale problemer som kan bli innpåslitne og gjøre og si merkelige ting. Anonymkode: f3b78...81d Det er akkurat sånn det er. Jeg tenker at jeg kan gjøre noe for henne ved å f.eks. skaffe en besøksvenn, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge det fram for henne. Finner nok ut av det, men så er det vurderingen om jeg skal kontakte hennes datter først eller ikke. Er hennes datter enig ang besøksvenn så er det jo bare å spørre naboen min og så søke. Så finne ut hvem av oss som skal spørre og hvem av oss som skal hjelpe med å søke. På den annen side trenger jeg jo ikke nødvendigvis å kontakte hennes datter først. Blir dog kanskje for "utspekulert" om begge to går på naboen omtrent samtidig med spørsmålet om besøksvenn. Anonymkode: 6a685...104
fuglekvitter__ Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva høres søkt ut? Finnes mange mennesker med diverse mentale problemer som kan bli innpåslitne og gjøre og si merkelige ting. Anonymkode: f3b78...81d Historien om denne gamle personen. Det virker ikke så veldig sannsynlig, men for all del... Jeg kan ta feil.
Gjest Aktivdame Skrevet 13. mai 2017 #12 Skrevet 13. mai 2017 På 11.5.2017 den 16.01, AnonymBruker skrev: Ja, dere sier noe begge to. Hun er i 70-årene. Hun spaserer veldig sakte, er i begynnelsen av 70-årene så kanskje hun begynner å ha problemer med beina, men det vet jeg ikke for hun har aldri sagt noe om akkurat det. Iallfall ikke etter hva jeg kan huske. Hennes datter og hennes to barnebarn har jeg aldri sett, men det hender hun snakker om dem. "Hun har det så travelt, hun jobber som helsesøster vet du", det sier hun stadig. Jeg er usikker på hvordan forholdet er dem imellom, men jeg vet at hun fra tid til annen er der på søndagsmiddag. De bor ca 15 minutter kjøretur unna, men naboen min har ikke bil. TS Anonymkode: 6a685...104 Ta kontakt med hennes pårørende.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #13 Skrevet 13. mai 2017 12 minutter siden, Aktivdame skrev: Ta kontakt med hennes pårørende. Dette virker veldig som den diskusjonen du startet. Så uflaks folk har for tiden da. Anonymkode: 9550b...b9e
Gjest Aktivdame Skrevet 13. mai 2017 #14 Skrevet 13. mai 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette virker veldig som den diskusjonen du startet. Så uflaks folk har for tiden da. Anonymkode: 9550b...b9e Ja gjør det. Men forsikrer at det ikke er det samme.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #15 Skrevet 13. mai 2017 3 timer siden, Aktivdame skrev: Ja gjør det. Men forsikrer at det ikke er det samme. Okey. For denne dama her går rundt og plager en mann, og du aktivdame er jo kvinne blandt annet. Allikevel er historiene deres nesten helt like. Anonymkode: 9550b...b9e
Gjest Aktivdame Skrevet 13. mai 2017 #16 Skrevet 13. mai 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey. For denne dama her går rundt og plager en mann, og du aktivdame er jo kvinne blandt annet. Allikevel er historiene deres nesten helt like. Anonymkode: 9550b...b9e Stemmer. Leste innlegget. Men det er ikke samme person. Helt klart ikke. Endret 13. mai 2017 av Aktivdame
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #17 Skrevet 13. mai 2017 21 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Historien om denne gamle personen. Det virker ikke så veldig sannsynlig, men for all del... Jeg kan ta feil. Har du ikke noe seriøst å si i denne tråden så kan du la være å svare. Det er mange troll på forumet, men jeg er ikke et troll! Jeg er seriøs og ber om hjelp. Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent og skriver derfor som anonym. Bortsett fra i helseforumet, vennskapsforumet, og sorg-forumet skriver jeg alltid under nick! 8 timer siden, Aktivdame skrev: Ta kontakt med hennes pårørende. 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette virker veldig som den diskusjonen du startet. Så uflaks folk har for tiden da. Anonymkode: 9550b...b9e 8 timer siden, Aktivdame skrev: Ja gjør det. Men forsikrer at det ikke er det samme. Jeg er ikke Aktivdame nei, det sverger jeg på! Og du AB#15; det finnes sikkert flere slike situasjoner som den jeg står i. Men det er ikke alle som har Asperger syndrom heller vet du, sånn som jeg... Jeg heller veldig for å kontakte hennes datter, selv om hun skal være "så opptatt fordi hun er helsesøster". 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey. For denne dama her går rundt og plager en mann, og du aktivdame er jo kvinne blandt annet. Allikevel er historiene deres nesten helt like. Anonymkode: 9550b...b9e Jeg har da ikke nevnt noe om en mann Anonymkode: 6a685...104 1
Gjest Aktivdame Skrevet 13. mai 2017 #18 Skrevet 13. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke noe seriøst å si i denne tråden så kan du la være å svare. Det er mange troll på forumet, men jeg er ikke et troll! Jeg er seriøs og ber om hjelp. Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent og skriver derfor som anonym. Bortsett fra i helseforumet, vennskapsforumet, og sorg-forumet skriver jeg alltid under nick! Jeg er ikke Aktivdame nei, det sverger jeg på! Og du AB#15; det finnes sikkert flere slike situasjoner som den jeg står i. Men det er ikke alle som har Asperger syndrom heller vet du, sånn som jeg... Jeg heller veldig for å kontakte hennes datter, selv om hun skal være "så opptatt fordi hun er helsesøster". Jeg har da ikke nevnt noe om en mann Anonymkode: 6a685...104 Husker ikke å lest noe om en mann jeg heller. Vet at ingen her har den sykdommen som du nevner. Så nei ikke der samme. Norges har mange som sliter i ulike områder. Man ser se IKKE. Fir de står ikke om i media. Man opplevet de når man bor tett.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #19 Skrevet 13. mai 2017 21 timer siden, fuglekvitter__ skrev: Historien om denne gamle personen. Det virker ikke så veldig sannsynlig, men for all del... Jeg kan ta feil. Men HVA er det som ikke virker sannsynlig? Har du aldri møtt halv-demente personer, umedisinerte mennesker med alvorlig scizofreni, schizotype eller som har andre lidelser der oppførsel er merkelig? 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Okey. For denne dama her går rundt og plager en mann, og du aktivdame er jo kvinne blandt annet. Allikevel er historiene deres nesten helt like. Anonymkode: 9550b...b9e Det er ikke lov å skrive som både ab g bruker i en tråd, om du mistenker det er samme person- rapporter det og la moderator ta seg av det. Anonymkode: f3b78...81d
Gjest Tjoppa Skrevet 13. mai 2017 #20 Skrevet 13. mai 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat sånn det er. Jeg tenker at jeg kan gjøre noe for henne ved å f.eks. skaffe en besøksvenn, men jeg vet ikke hvordan jeg skal legge det fram for henne. Finner nok ut av det, men så er det vurderingen om jeg skal kontakte hennes datter først eller ikke. Er hennes datter enig ang besøksvenn så er det jo bare å spørre naboen min og så søke. Så finne ut hvem av oss som skal spørre og hvem av oss som skal hjelpe med å søke. På den annen side trenger jeg jo ikke nødvendigvis å kontakte hennes datter først. Blir dog kanskje for "utspekulert" om begge to går på naboen omtrent samtidig med spørsmålet om besøksvenn. Anonymkode: 6a685...104 Hva med å bare si det rett fram, og samtidig skryt dine erfaringer opp i skyene? "Jeg har jo støttekontakt en dag i uken, du har ikke vurdert det du og? Eller en besøksvenn? Du får det ved å henvende deg via blabla, og det er kjempetrivelig! Da får du noen som kommer innom innimellom eller dere drar på cafe eller hva som helst!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå