Gå til innhold

Å flytte når far flytter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere skrevet noen tråder her inne ift vanskelig samlivsbrudd hvor jeg (mor) og far har to barn sammen. Jeg og barna er bosatt på hans bosted uten nettverk fra min familie.

Barnefar har gjort mye for å gjøre situasjonen uutholdbar med barnefordelingssaker og barnevernssaker hvor alle(!) saker er henlagt.

Via dom fikk jeg daglig omsorg med fordeling ti dager hos mor og fem dager hos far. Denne ordningen har vært praktisert frem til i år hvor far ikke lenger har barna annet enn annenhver uke og en ettermiddag i uka. I følge han selv klarer han ikke med de.

Nå nylig kom det opp at barnefar har muligens tenkt til å flytte for å gå skole de tre neste årene, hvor han mener han skal pendle hjem annenhver helg for å ha barna. Barnefar godtar ikke at jeg eventuelt velger å flytte med barna en annen plass (da grunnet studier).

Barnehar har siden april i år samarbeidet godt for første gang siden bruddet. Jeg er litt fortvilet over at han mener at han kan dra - men ikke jeg med barn. 

Er det noen som har noen gode råd i en slik situasjon? Vi bor på en plass hvor det ikke er uvanlig at det stormer som værst i vinterperiodene og jeg ser faktisk for meg at det rent værmessig vil være umulig å komme seg frem og tilbake. De tre siste årene har vært harde værmessig her hvor bruene som binder alt er stengt over lengre perioder. Det jeg forsøker å komme frem til er at jeg tror (ja, tror) at det kan være fint mulig at det er flere helger barnefar ikke kommer hjem grunnet dette. Jeg har forsøkt å si det til han, og også nevne at skole krever endel arbeid. 

Mvh fortvilet mamma

Anonymkode: 42711...006

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra til far om flytting 6 uker før, går han til sak så kommer han ikke lenger enn det. Er det beste for deg og barns å flytte, så gjør du det. 

Anonymkode: f0468...107

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg har skrevet feil i innlegget, skal stå at han kun har de annenhver helg - 2 dager.

Anonymkode: 42711...006

Skrevet

Hei TS. Siden du har bosted kan du flytte innenlands hvor du vil i prinsippet. Du må melde her far 6 uker før flyttingen. Far kan kreve midlertidig stopp I flyttingen. Dette for å få avklart hva er best for barna. Bli boende eller flytte. Dette blir juridisk hastesak. 

Far kan begynne på skolen så mye han vil. Dette kan ingen nekte han. Økonomisk kan det bli "både og". Det  vil si at anser NAV  utdanningen som nødvendig, f eks på grunn av sykdom , omskolering kan han bli erklært bidragsudyktig. Motsatt fall vil han opparbeide bidragsgjeld. NAV innkreving vil trolig ikke aksjonere så lenge han tar utdanning. Men de vil kreve inn alt etter endt utdanning. Hvis bidrag ikke blir betalt vil du motta bidragsforskudd fra NAV. Det vil komme etterbetaling av bidragsgjeld. 

De ville være naturlig å få på plass an samværsavtale over faktisk samvær. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...