Gå til innhold

Ikke kjøp heliumballonger på 17. Mai

Lille Lerke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
10 timer siden, Ardwinna skrev:

Siden det er en sånn fin dag i dag skal jeg svare deg seriøst: Nei, man kan ikke lage nytt helium. Det er et grunnstoff som vi har en viss mengde av på jorden, og når det ikke er mer igjen, må vi vente til naturen har laget mer, noe som tar intet mindre enn noen millioner år. Så nei, vi kan ikke lage nytt helium.
Men det er jo en knakende god idé å få folk til å rydde opp etter seg! Folk som kjøper heliumballonger kan sendes til skogs, flere kilometer og mil unna, for å plukke opp restene etter ballongen de har kjøpt. Det synes sikkert folk er helt i orden! Spesielt de som synes det er så viktig med heliumballonger, regner jeg med ;)

Et barn med kreft eller depresjon trenger ikke heliumballonger, det trenger behandling for sykdommen. De trenger selvsagt også lyspunkter i hverdagen men det finnes da mange andre ting å glede dem med enn heliumballonger.

Det finnes ingen god grunn til å kjøpe heliumballonger, verken til friske eller syke barn.

Unnskyld meg hvorfor skal man ikke kunne lage grunnstoffer?

Anonymkode: d5e07...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det mulig å være så brødhue som enkelte i denne tråden? 

Anonymkode: f1b0c...ea8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å være ærlig har jeg for det første ikke visst om at det er mangel på helium. For det andre har vi faktisk heller aldri kjøpt heliumsballonger på 17.mai, jeg synes de er altfor dyre. Poenget mitt var at man veldig ofte i disse dager har lett for å stå med pekefingeren over hver en sak, for alle har noe de mener man bør slutte med eller gjøre for å redde verden. Noen ganger føler jeg det blir for mye! Man må kunne leve også midt oppi all den hektiske frenetiske aktiviteten det er i å prøve å redde verden. Man må kunne akseptere at noen velger å legge sine egg i den kurven, mens andre velger noe annet, uansett hvor enkelt det kan virke å gjøre det man selv gjør. 

Anonymkode: 7a10c...614

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg hvorfor skal man ikke kunne lage grunnstoffer?

Anonymkode: d5e07...e9b

Hvis du vet hvordan man produserer helium på en enkel måte er det bare å peise på. Verden er deg sikkert evig takknemlig. Kanskje du kan spørre denne dama om råd: http://rose-blogg.blogspot.no/2013/05/oppskrift-pa-naturlig-helium.html

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig har jeg for det første ikke visst om at det er mangel på helium. For det andre har vi faktisk heller aldri kjøpt heliumsballonger på 17.mai, jeg synes de er altfor dyre. Poenget mitt var at man veldig ofte i disse dager har lett for å stå med pekefingeren over hver en sak, for alle har noe de mener man bør slutte med eller gjøre for å redde verden. Noen ganger føler jeg det blir for mye! Man må kunne leve også midt oppi all den hektiske frenetiske aktiviteten det er i å prøve å redde verden. Man må kunne akseptere at noen velger å legge sine egg i den kurven, mens andre velger noe annet, uansett hvor enkelt det kan virke å gjøre det man selv gjør. 

Anonymkode: 7a10c...614

Joda, alle har sine kampsaker og alle kan ikke engasjere seg i alt, men å la være å kjøpe heliumballonger er jo så utrolig enkelt. Det er ikke akkurat snakk om å verken jobbe veldig hardt eller ofre veldig mye. Det er så enkelt som det bare går an; la være å kjøpe dem. Easy peasy! Det er vel omtrent den enkleste saken i verden å støtte og den krever nada engasjement og innsats.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men så er det også noe å tenkte på, det er som ofteste selve ballongen som er morroa. Noen her i byen solgte de med luft, på plastikkpinne ala mcdonalds, og de solgte mer enn de med Helium, for de forsvinner jo faktisk ikke om barnet mister de helt uten videre!

Anonymkode: 5f59a...ed7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge politikerne mener det er greit, kjøper vi masse heliumballonger til barna. Vi bruker ikke energi på søppel, plast og helium...

Nyt 17.mai med ballonger! Det er lovlig å kjøpe heliumballonger :)

Anonymkode: 3a03f...ac6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge politikerne mener det er greit, kjøper vi masse heliumballonger til barna. Vi bruker ikke energi på søppel, plast og helium...

Nyt 17.mai med ballonger! Det er lovlig å kjøpe heliumballonger :)

Hallo, hvor dum går det an å bli!?!?! Greit nok hvis du vil kjøpe ballonger, men "vi bruker ikke energi på søppel, plast og helium..."?? Jeg blir så innmari oppgitt av folk altså. Ja, det er lov å kjøpe ballonger, men det er lov å tenke også.

Anonymkode: 64854...70d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, hvor dum går det an å bli!?!?! Greit nok hvis du vil kjøpe ballonger, men "vi bruker ikke energi på søppel, plast og helium..."?? Jeg blir så innmari oppgitt av folk altså. Ja, det er lov å kjøpe ballonger, men det er lov å tenke også.

Vel, respekter at andre har en annen mening enn deg. 

Jeg kjøper gjerne heliumballonger, nå har ikke jeg barn, så trenger det ikke såfremst jeg ikke står barnevakt, noe jeg ikke er i år og selges det fremdeles heliumballonger når jeg får barn, så skal du banne på at jeg kjøper det da også... 

Altså, helium tar slutt enten du vil eller ikke og det er industrien som har mesteparten av skylda ikke uskyldige ballonger. Ja MR-Maskiner bruker mesteparten, raketter, teleskoper..enkelte fabrikker. Selv om alle slutter å kjøpe ballonger..så har du kanskje bare reddet legene med ett par år ekstra.. :-) 

Uansett jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg spiser økologisk, kaster lite mat.. Kjøper lite, er dermed ikke en del av "bruk/kast generasjon" jeg har ikke bil..lave strømregninger.. Kaster ikke søppel i naturen og jeg er faktisk en sånn person at dersom jeg ser panteflasker i naturen...så plukker jeg det opp og panter det og de eller fleste gidder ikke en gang å bry seg om slike, eller synes det er dritflaut, men klage på heliumballonger..DET skal de likevel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Chibi skrev:

Vel, respekter at andre har en annen mening enn deg. 

Jeg kjøper gjerne heliumballonger, nå har ikke jeg barn, så trenger det ikke såfremst jeg ikke står barnevakt, noe jeg ikke er i år og selges det fremdeles heliumballonger når jeg får barn, så skal du banne på at jeg kjøper det da også... 

Altså, helium tar slutt enten du vil eller ikke og det er industrien som har mesteparten av skylda ikke uskyldige ballonger. Ja MR-Maskiner bruker mesteparten, raketter, teleskoper..enkelte fabrikker. Selv om alle slutter å kjøpe ballonger..så har du kanskje bare reddet legene med ett par år ekstra.. :-) 

Uansett jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg spiser økologisk, kaster lite mat.. Kjøper lite, er dermed ikke en del av "bruk/kast generasjon" jeg har ikke bil..lave strømregninger.. Kaster ikke søppel i naturen og jeg er faktisk en sånn person at dersom jeg ser panteflasker i naturen...så plukker jeg det opp og panter det og de eller fleste gidder ikke en gang å bry seg om slike, eller synes det er dritflaut, men klage på heliumballonger..DET skal de likevel. 

Jeg respekterer at andre har andre meninger, det er den totale ansvarsfraskrivelsen jeg har problemer med. Om du vil kjøpe heliumballonger så gjør gjerne det for min del, men pass i alle fall godt på den. Å bare gi blaffen i hva som havner i naturen og hvilke konsekvenser det kan få er bare så innmari egoistisk. 

Det er flott at du er miljøvennlig ellers, men ingen av oss har noe slags frikort til å forsøple (les: ødelegge) naturen. Ellers, fortsett å plukk opp flasker og annet i naturen, det gjør jeg og, og det skulle jeg ønske enda flere gjorde!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og en ting til: min 6-åring har ingen problemer med å forstå at det er dumt at søppel havner i naturen, og syntes det var helt Ok å droppe ballong. Barna har ofte mye større respekt for dette enn vi voksne....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers, fortsett å plukk opp flasker og annet i naturen, det gjør jeg og, og det skulle jeg ønske enda flere gjorde!

I Oslo er det slik at den eneste gruppen som plukker opp/samler flasker er uteliggerne fra øst-Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til: min 6-åring har ingen problemer med å forstå at det er dumt at søppel havner i naturen, og syntes det var helt Ok å droppe ballong. Barna har ofte mye større respekt for dette enn vi voksne....

Akkurat det tror jeg du har rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo er det slik at den eneste gruppen som plukker opp/samler flasker er uteliggerne fra øst-Europa.

Javel.. Her i byen jeg bor har jeg sett mange forskjellige folk plukke søppel og flasker, er vel bare bra at folk rydder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
På 11.5.2017 den 14.44, Lille Lerke skrev:

Vær snill og les lenken og tenk over om barna virkelig trenger heliumballonger på 17. Mai.

http://www.nettavisen.no/nyheter/17-mai---ikke-kjp-heliumballonger/3423339650.html

Helium er et grunnstoff det er knapphet på. Det brukes til å undersøke barn med kreft og til å kjøle ned magnetene i MR maskiner. Går vi tom for helium fordi noen bruker det opp på tullete ballonger så får vi ikke tatt like gode MR bilder og kan ikke hjelpe barn med kreft.  

Derfor styr unna heliumballonger, er dere snill. En dag kan noen dere er glad i ha bruk for helium på sykehus. Når heliumen da er oppbrukt på ballonger og festivitas, er det for sent å angre.  I tillegg kommer all plasten i naturen. 

Vil du fortsatt bruke penger på heliumballonger? 

På tide å friske opp denne tråden igjen, nå? 

Anonymkode: 0215f...c9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...