Gå til innhold

Ikke kjøp heliumballonger på 17. Mai

Lille Lerke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lar barna bruke de ballongene som de ønsker

Anonymkode: 5409d...cf8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lar barna bruke de ballongene som de ønsker

Ditt valg, men den dagen du, dine barn eller barnebarn trenger undersøkelse og heliumen er oppbrukt, vil da være like arrogant?

Anonymkode: 0f4ab...fce

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

All bruk av ballonger er unødvendig. Vi har slutta å kjøpe dette for mange år siden også pga talkumet inni ballongene som sies å være kreftfremkallende.

Det er direkte uansvarlig å benytte alle slike produkter.

Anonymkode: c3721...b38

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva heliumballonger har med 17. mai å gjøre. Er dette noe nytt eller er det geografiske forskjeller? Er på ingen måte vant med heliumballong i forbindelse med nasjonaldagen og i kommunen jeg bor i er det også forbudt med salg av slike denne dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ditt valg, men den dagen du, dine barn eller barnebarn trenger undersøkelse og heliumen er oppbrukt, vil da være like arrogant?

Hadde dette vært en realitet så er det faktisk myndighetenes ansvar å stoppe bruken, ikke mannen i gata. Så lenge de selger ballongene så vi får barna så fremt de vil ha.

Anonymkode: 9dceb...e80

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt enig! Selv om Helium er univerets nest vanligste grunnstoff er det faktisk en veldig begrenset resurs på jorden, og helium har så mange viktige bruksområder der det ikke finnes noen gode alternativer. Når helium brukes i ballonger vi denne viktige gassen bare sive ut i luften der den er mye vanskeligere å utvinne.

I tillegg er alle ballongene et forsøplingsproblem. Alle har vel sett en mengde enkeltballonger og også enkelte bunter med ballonger fly over himmelen 17.mai, fra uforsiktige barn eller uheldige ballongselgere. Disse ballongene blir ikke bare borte, de havner et eller annet sted i naturen. Noen henger seg opp i et tre og detter etterhvert ned på bakken, så fugler og dyr kan vikle seg inn i plasten. Noen lander på enger og blir med i høyballer som siden spises av kyr som da må avlives pga plast i magen. Noen havner i havet, hvor de blir spist av hval som tror det skinnede blanke er en fisk, havner ned på bunnen og skaper problemer for bunndyr, skylles opp på land hvor de blir en del av det problematiske strandsøppelet eller flyter rundt i en av de enorme søppeløyene som driver rundt på verdenshavene.

Jeg har sett torsk med ballong i magesekken. Jeg har sett mange ballonger blant alt det andre søppelet iblandet tangen som vaskes opp på land hver vinter, på det stedet vi rydder hvert år.

Ja, ballonger er bare en liten del av all plasten som forsøpler vår lille planet, men det er en fullstendig unødvendig del.

En av de tingene jeg faktisk liker med macdonalds er at de har unngått å bruke helium i sine ballonger. De fester heller ballongene på stive plasrør. Selv om det blir mer plastavfall av det gjør det at ballongene ikke flyr sin vei slik at sannsynligheten for at plasten blir behandlet forsvarlig øker. Det gjør også at de ikke sløser helium.

Anonymkode: 1a05a...4a0

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.5.2017 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Hadde dette vært en realitet så er det faktisk myndighetenes ansvar å stoppe bruken, ikke mannen i gata. Så lenge de selger ballongene så vi får barna så fremt de vil ha.

Det er en realitet. Og ja myndigheter burde skjerpe seg, men vi kan også ta ansvar

Anonymkode: c9d6f...51e

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2017 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Snakker om ansvarsfraskrivelse. Skal alt som ikke er moralsk forsvarlig forbys? Hva med vårt felles ansvar for samfunnet?

Endret av Violetta
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe galt med alt man foretar seg i dag. Skal man være "moralsk forsvarlig" er det egentlig bare å holde seg hjemme. Uten å gjøre for mye ut av seg der også såklart. :sprettoy:

Seriøst, man må velge sine kampsaker. Hvis heliumsballonger er din fanesak, flott for deg. Andre velger å prioritere annerledes. Kanskje du spiser kjøtt, men kjøper ikke heliumsballonger? Eller du velger å kjøre bil istedet for kollektivt. Eller 1000 andre ting man kan velge eller ikke velge å forholde seg til. 

Anonymkode: 7a10c...614

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe galt med alt man foretar seg i dag. Skal man være "moralsk forsvarlig" er det egentlig bare å holde seg hjemme. Uten å gjøre for mye ut av seg der også såklart. :sprettoy:

Seriøst, man må velge sine kampsaker. Hvis heliumsballonger er din fanesak, flott for deg. Andre velger å prioritere annerledes. Kanskje du spiser kjøtt, men kjøper ikke heliumsballonger? Eller du velger å kjøre bil istedet for kollektivt. Eller 1000 andre ting man kan velge eller ikke velge å forholde seg til. 

Men ingen har noe behov for heliumsballonger. Det er verdens enkleste ting å droppe. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heliumballonger stikker bare av opp til himmels  og ungene skriker og maser seg til en ny svindyr ballong.
Kjøp heller sånne som er festet på plastpinner om dere ønsker en som står av seg selv (sa brura hahhaha)...

Jeg husker ennå da min heliumballong (den fineste av alle sukk) stakk til himmels, så den aldri igjen... snufs :(

Og hvor blir disse heliumballongene av når lufta går ut? Forrurenser vel på et eller annet fjell og et dyr får det i seg.
Og helium må vi spare på.

MEN hva skal Linnie Meister gjøre da, når hun ikke har helium til å forvrenge sin kjente stemme? å nei, hun har det jo naturlig hun - heldiggrisen :)

Anonymkode: bfa12...a76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Violetta skrev:

Men ingen har noe behov for heliumsballonger. Det er verdens enkleste ting å droppe. 

Det er mange ting samfunnet ikke har bruk for. Ferie, jul og 17. mai for eksempel. Jeg går inn for at vi dropper dette også

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange ting samfunnet ikke har bruk for. Ferie, jul og 17. mai for eksempel. Jeg går inn for at vi dropper dette også

Jeg er ikke enig. Vi har behov for tradisjoner som binder oss sammen som samfunn. Vi har også behov for å koble av for å hente oss inn. Hvordan du klarer å koble dette til heliumsballonger skjønner jeg ikke. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ferier og spesielle dager hele nasjonen kan samle seg om finnes det gode argumenter for at er viktige i et samfunn. Du kan ta den debatten i en annen tråd hvis du vil.

Helium til bruk i medisinske apparater er viktig for samfunnet, fordi vi ønsker et samfunn der bl.a kreft ikke er en automatisk dødsdom.

Kan du fortelle meg hva slags interesse samfunnet har av heliumsballonger?

Anonymkode: 1a05a...4a0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ikke bare lage mer grunnstoff og huske å rydde ballongen da?

unnskyld meg jeg har hørt om barn som har akutt behov for heliumsballonger grunnet depresjon og kreft.

Anonymkode: d5e07...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fanesak? Det er ekstremt enkelt å droppe heliumballing, du trenger ikke ha det som "kampsak". herregud. Dette blir like tåpelig som å si at noen har sine fanesak å ikke kaste søppel i naturen, men du vil fortsatt kaste tomme plastflasker i naturen som du vil

Anonymkode: 5e813...84b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.5.2017 den 15.27, AnonymBruker skrev:

Ballongene er jo der...heliumet er jo allerede tatt. Så hvorfor ikke kjøpe...?

Anonymkode: 3a03f...ac6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballongene er jo der...heliumet er jo allerede tatt. Så hvorfor ikke kjøpe...?

Anonymkode: 3a03f...ac6

Fordi du bidrar til å opprettholde tilbudet, så klart! 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke bare lage mer grunnstoff og huske å rydde ballongen da?

unnskyld meg jeg har hørt om barn som har akutt behov for heliumsballonger grunnet depresjon og kreft.

Anonymkode: d5e07...e9b

Siden det er en sånn fin dag i dag skal jeg svare deg seriøst: Nei, man kan ikke lage nytt helium. Det er et grunnstoff som vi har en viss mengde av på jorden, og når det ikke er mer igjen, må vi vente til naturen har laget mer, noe som tar intet mindre enn noen millioner år. Så nei, vi kan ikke lage nytt helium.
Men det er jo en knakende god idé å få folk til å rydde opp etter seg! Folk som kjøper heliumballonger kan sendes til skogs, flere kilometer og mil unna, for å plukke opp restene etter ballongen de har kjøpt. Det synes sikkert folk er helt i orden! Spesielt de som synes det er så viktig med heliumballonger, regner jeg med ;)

Et barn med kreft eller depresjon trenger ikke heliumballonger, det trenger behandling for sykdommen. De trenger selvsagt også lyspunkter i hverdagen men det finnes da mange andre ting å glede dem med enn heliumballonger.

Det finnes ingen god grunn til å kjøpe heliumballonger, verken til friske eller syke barn.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...