AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Hei Jenta mi blir 3år i oktober. Og i aug skal hun i bhg for første gang. Vi har noen utfordringer vi ikke har klart å avvenne enda.håper dere kan fortelle meg hva som er vintigst å avenne først, da det er lite sannsynlig at vi kan ta alt innen aug. 1: bleie. Hun har ikke klart å slutte med bleie enda. Tar vi ut bleie så kan hun gå hel dag uten å tisse. Er redd det blir skadelig så har ikke latt det gå lengre enn det.. men vi prøver mye annet nå. 2: å spise selv. Hun spiser ikke selv og spiser veeeldig sakte. Hjelper bhg ansatte med mating eller driter de idet.at det er hennes eget ansvar å få i seg mat? 3: kle på seg. Har og prøver å lære henne å ta på klærne selv men det går treigt.. Anonymkode: ce65b...3ca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jenta mi blir 3år i oktober. Og i aug skal hun i bhg for første gang. Vi har noen utfordringer vi ikke har klart å avvenne enda.håper dere kan fortelle meg hva som er vintigst å avenne først, da det er lite sannsynlig at vi kan ta alt innen aug. 1: bleie. Hun har ikke klart å slutte med bleie enda. Tar vi ut bleie så kan hun gå hel dag uten å tisse. Er redd det blir skadelig så har ikke latt det gå lengre enn det.. men vi prøver mye annet nå. 2: å spise selv. Hun spiser ikke selv og spiser veeeldig sakte. Hjelper bhg ansatte med mating eller driter de idet.at det er hennes eget ansvar å få i seg mat? 3: kle på seg. Har og prøver å lære henne å ta på klærne selv men det går treigt.. Anonymkode: ce65b...3ca 1. Dette kommer av seg selv, ofte når det er sommer og man går lettere kledd og mindre stress mtp uhell og slik. Det er uansett ikke uvanlig med 3-åringer med bleie. Gjør dotreningen om til noe positivt, syng en sang eller la henne bla i en bok når hun prøver å tisse- kommer det ingenting er det helt ok. Kanskje dere kan henge opp ett dokort og gi ett klistremerke når hun prøver, eventuelt når det kommer noe? Hun slutter med bleier før eller siden uansett, bare ikke mas på henne eller press henne. La henne bruke bleien, men for eksempel la henne prøve å tisse før dere går ut, når hun står opp eller før hun legger seg. Får hun med seg ei bok vil hun sikkert på do innimellom. Og når de slapper av på toalettet, kommer det ofte noe 2. Barnehagen hjelper de som trenger hjelp, men en funksjonsfrisk 3 åring trenger ikke mating. La henne bruke den tiden hun trenger, ikke håndmat henne. Måltider er kos, ikke stress. Men jeg vil råde deg til å la henne finne ut av det der selv, om hun så bruker en time på måltidet. Hvis du er hjemme med henne har du vell hele dagen? Men barnehagen lar henne ikke sulte altså! Og når hun kommer i ett miljø med andre barn og ser hva de gjør, kan det og fungere som motivasjon. 3. Det er helt normalt. Mange barn kan ikke eller orker ikke. La henne kle på seg selv, og om så va lek dere inn i klærne. Motivasjon og ros, ikke mas og negativitet er cluet til det meste. Anonymkode: dee09...7d9 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Når sommeren kommer og hun går uten mye klær, så ordner bleiebruken seg av seg selv. Men det er bekymringfullt at hun går uten å tisse en hel dag, uten bleie. Det er ikke normalt. Normalen er motsatt med uhell. Jeg ville tatt en telefon til helsestasjonen og eventuelt levert inn en urinprøve til fastlegen. Spise selv må du slippen henne mer til med selv. Å kle på seg kommer etterhvert. Men jeg lurer nesten på om dine utfordringer med barnet skyldes at du forventer for mye av henne med hensyn til tempo og selvstendighet? Anonymkode: fb0e2...996 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Min eldste begynte i barnehage i akkurat samme alder som din Født i slutten av oktober og begynte i august. Hun sluttet med bleie sommeren før barnehagestart. Gikk hele sommeren i kjole uten truse og vi var masse ute i hagen og sånn, da fikk hun raskt kontroll Men spise, det må hun gjøre selv. Vet at i barnehagen der min yngste går mater de ikke 1-åringene engang. Dette klarer hun helt fint selv Påkledning lærer hun i barnehagen, så ikke stress med det. Veldig fint at du tenker på dette nå. En vanlig bemanning i en avdeling med barn på 3+ er 18 barn og 3 voksne. Det betyr at i beste fall har 1 voksen 6 barn å passe på (ofte er de bare 2 voksne pga plantid,ulik arbeidstid etc). Da sier det seg selv at man ikke kan regne med så mye 1 til 1- service. Anonymkode: c5fe5...f64 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 Det er utrolig hvor mye som ordner segmi barnehagen. Hun kommer til å se på de andre barna og kle på seg selv ganske så raskt hvis hun er en normal 3-åring. Bleieslutt kan dere trene på i sommer. De skifter jo bleier på storbarnsavd også, så sånn sett er det ikke noe stress, men greit å avvenne på sommeren. Det med spising stusser jeg litt på. Våre har spist selv stortsett siden de var 14-15 mnd. Da går det langsomt og de trenger jo litt hjelp med gaffel/skje etc, men min på 17 mnd klarer det ganske greit selv. Og brødbiter er en selvfølge å spise selv. Drikke fra vanlig kopp er også uproblematisk. Dette sier jeg ikke for å skryte, for mine barn er helt gjennomsnittlige sånn sett, men jeg tror jeg ville øvd på å spise selv før oppstart i barnehage. Anonymkode: ca34f...22b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 Skulle akkurat til å si det samme som brukeren over - mye ordner seg i barnehagen. Da får barna nye rutiner, de observerer andre barn, og vil gjøre det samme som dem. Bleieslutt kommer når det kommer. Barnehagen er motiverende her også - de ser opp til de store barna som har sluttet med bleie, og får nye dorutiner i barnehagehverdagen. Mange sa også til oss "Når sommeren kommer, vil det ordne seg". Haha, det prøvde vi, fungerte absolutt ikke. Knapt en dag da et lite barn kan gå ute uten vind og regn, og uten å risikere blærekatar. Men kanskje de som bor helt i sør har lange, varme somre der barna kan springe nakne i hagen. Etter vår erfaring er det oppskrytt med bleieavvenning om sommeren. :-P Anonymkode: 1a338...321 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Vi i barnehagen oppmuntrer til å klare selv, vi øver på en fin måte! Ikke bekymre deg over dette, det kommer etterhvert. når barn "gjør det sammen" så er det mye gøyere! Vi gir tid så de får spise i sitt eget tempo, skulle bare mangle! Lykke til med barnehagestart Anonymkode: 58e08...671 1
Skogsprinsessa Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 Hva mener du med at hun ikke spiser selv? Spiserhun ikke brødskive selv, engang? Eller mener du med gaffel/skje? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 I en alder av tre år må hun da kunne spise selv! En ting er at det tar tid eller blir litt gris, men spise selv bør hun kunne. Her spiste 4 åringen med kniv og gaffel da han var tre... Anonymkode: fd64e...01e 3
Glitnir Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 Bleie er ikke noe stress, det kommer. At hun overhodet ikke kler på seg selv er kanskje litt senere enn snittet (selv ikke enkle ting som jakke, joggebukse og lue?), men sannsynligvis kommer det når hun ser de andre i barnehagen gjøre det. Men som de andre over stusser jeg mest når du sier at hun ikke spiser selv? Altså - sitter hun og ser på maten på fatet frem til dere putter den i munnen på henne? Det er uvanlig for alderen, og barnehagen vil nok forvente at hun spiser selv. Dersom saken er at det blir litt gris med kniv og gaffel osv er jo det en helt annen sak, og helt vanlig. 2
ViljaH Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Dette går seg til i barnehagen, ikke noe du må stresse med å oppnå før oppstart. Veldig vanlig at 3-åringer ikke er helt ute av bleien, også de i bhg. Veldig vanlig at 3-åringer spiser sakte og er ufokusert. Det vil sitte en voksen ved bordet med 5-6 barn og minne dem på å spise. Veldig vanlig at 3-åringer er litt late med påkledning hvis de er vant med full service. Du kan begynne i det små hjemme å gi mindre service. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 25 minutter siden, ViljaH skrev: Dette går seg til i barnehagen, ikke noe du må stresse med å oppnå før oppstart. Veldig vanlig at 3-åringer ikke er helt ute av bleien, også de i bhg. Veldig vanlig at 3-åringer spiser sakte og er ufokusert. Det vil sitte en voksen ved bordet med 5-6 barn og minne dem på å spise. Veldig vanlig at 3-åringer er litt late med påkledning hvis de er vant med full service. Du kan begynne i det små hjemme å gi mindre service. Der skremmer meg nesten litt at dette er veldig vanlig, for det burde det egentlig ikke være. Selv 1-åringer kan spise selv med skje dersom de blir introdusert for det med en gang. Det å bruke bleier så lenge som til 3 år burde virkelig ikke være normen, og det å kle på seg selv er også noe barna burde få øve på så tidlig som mulig. Barn klarer som oftest MYE mer enn man skulle tro, og de har godt av å kjenne på det å mestre ting på egen hånd. Det føles litt som om holdningen til flere her i tråden er at dette fikser barnehagen, men jeg mener faktisk at det er foreldrenes ansvar å lære barna disse grunnleggende tingene? Når personalet(som allerede er presset på bemanningsressurser) skal bruke tiden sin på slike ting så sier det seg også at det går mye tid bort som kunne vært brukt på andre, mer hensiktsmessige måter som ville kommet hele barnegrupper til gode. Anonymkode: 6eb0e...9e4 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der skremmer meg nesten litt at dette er veldig vanlig, for det burde det egentlig ikke være. Selv 1-åringer kan spise selv med skje dersom de blir introdusert for det med en gang. Det å bruke bleier så lenge som til 3 år burde virkelig ikke være normen, og det å kle på seg selv er også noe barna burde få øve på så tidlig som mulig. Barn klarer som oftest MYE mer enn man skulle tro, og de har godt av å kjenne på det å mestre ting på egen hånd. Det føles litt som om holdningen til flere her i tråden er at dette fikser barnehagen, men jeg mener faktisk at det er foreldrenes ansvar å lære barna disse grunnleggende tingene? Anonymkode: 6eb0e...9e4 Når vi sier at det fikser seg i barnehagen, er det fordi ungene tar etter hverandre. Både spising og påkledning er sånt som de gjerne blir inspirert til når de ser andre, eldre barn gjøre det. Barn er jo små apekatter, det er sånn de skal lære Når det gjelder bleieslutt, er vel 3 år ganske normalt. Ts, mitt oktoberbarn slutta med bleier i aug-sept det året hun fylte 3. Sommerferien hjalp ikke, men på stor avd var det ikke så mange med bleie, så hun ble motivert til å gå på do. Var noen få uker med mye uttissa klær, men barnehagen var bare positive - de visste nok av erfaring at dette var en kort periode, og det stemte. Anonymkode: a44d3...efc 1
ViljaH Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Der skremmer meg nesten litt at dette er veldig vanlig, for det burde det egentlig ikke være. Selv 1-åringer kan spise selv med skje dersom de blir introdusert for det med en gang. Det å bruke bleier så lenge som til 3 år burde virkelig ikke være normen, og det å kle på seg selv er også noe barna burde få øve på så tidlig som mulig. Barn klarer som oftest MYE mer enn man skulle tro, og de har godt av å kjenne på det å mestre ting på egen hånd. Det føles litt som om holdningen til flere her i tråden er at dette fikser barnehagen, men jeg mener faktisk at det er foreldrenes ansvar å lære barna disse grunnleggende tingene? Når personalet(som allerede er presset på bemanningsressurser) skal bruke tiden sin på slike ting så sier det seg også at det går mye tid bort som kunne vært brukt på andre, mer hensiktsmessige måter som ville kommet hele barnegrupper til gode. Anonymkode: 6eb0e...9e4 Mitt barn på 4 ble introdusert for skje tidlig og KAN spise selv. Jeg sa ufokusert og sakte. De sitter å skravler og tuller og glemmer å spise. Så voksne minner dem fortsatt på at nå må de spise også. Det er ikke det samme som at den voksne holder skjeen. Idag er det svært vanlig å bruke bleier til 3, mange til 4 år. Det er mye fordi dagens bleier er så gode til å holde barnet tørt. Det er ikke ubehagelig å bli våt. Så derfor er det mange foreldre som må igang med kræsj-kurs på sommeren med å ta på bare truse på varme dager. Barnehagen ønsker ofte ikke å drive bleieavvenning før barnet er ganske god hjemme, altså klar. Men de kan selvsagt følge opp med å ta barnet på do annenhver time f.eks. Barn øver jo påkledning fra de er temmelig små, og det er ganske riktig et samarbeid mellom hjem og barnehage. Barnehagen har ofte tid til slikt, og ungene lærer av hverandre. Hva annet mer hensiktsmessig tenker du tiden burde blitt brukt på? De driver mye med mestring av hverdagslige ting i barnehager. F.eks i vår barnehage tar en eller to voksne med seg en gruppe ut på kanskje 6 unger. Da er de i garderoben et kvarter først hvor det kles på. Blanding av øving og mestring og oppmuntring og opplæring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå