Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å gå ned i vekt, og har innsett at en av grunnene til at jeg har lagt på meg, er fordi jeg ikke greier å kaste mat. Hvis det er igjen smårester som ikke utgjør et helt måltid eller ikke holder seg, så presser jeg det inn selv om jeg er mett.

Dette med å spise opp alt og å aldri kaste mat er dypt inprintet i min psykologi. Jeg gjør det uten å tenke over det, og får nesten ubehag av tanken på å kaste mat. Jeg er også opplært til å spise opp alt som settes foran meg til det er tomt. Mine foreldre har alltid tvunget oss til å ta ekstra posjoner osv slik at det ikke skal bli igjen rester. 

Det beste er jo så klart å tilberede akkurat nok, slik at det ikke blir noe matsvinn. Men det er ikke alltid det går, og nå er jeg altså på en diett og prøver å kutte de kaloriene jeg ikke trenger. 

Så hvordan kan jeg venne meg til å kaste mat?
Og hvordan kan jeg lære meg å ikke spise opp alt når jeg f.eks er på restaurant og ikke får kontrollere posjonene selv? 
Hva med kaker og annet som jeg får i gave av andre? Det føles jo grusomt å kaste en helt fin kake... (Alle vennene mine er opptatt av kosthold og vekt, så det er ingen løsning å prøve å gi det til dem.)

Anonymkode: 2c699...095

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes prinsippet om å ikke kaste mat er et flott prinsipp, og ikke et du skal behøve å gå på akkord med selv om du skal ned i vekt. Det du må gjøre er å planlegge. Det er mange måter å planlegge på, men dette er hvordan jeg gjør det: Sett opp en ukesmeny og beregn hvor mye du trenger av hver matvare før du skriver handleliste, og hold deg til handlelista. Baser deg på matvarer som du kan ta litt av og sette tilbake: knekkebrød, pasta, ris, frosne grønnsaker og bær, kyllingvinger ol. Kjøp frukt og grønnsaker i løs vekt når du kan. Frys ned kjøtt/fisk i porsjoner når du må kjøpe større pakninger, og ta så opp og tin kvelden i forveien. Finn ut hvor lenge forskjellig mat holder seg når det er åpnet, og regn ut hvor mye du må spise hver dag for å rekke å bruke det opp i tide. Ha bare en eller to ting av hver kategori åpnet på en gang, og når du har åpnet noe, spiser du av det fortløpende, litt hver dag til det er tomt. Når du lager mat, veier du opp akkurat så mye som du har tenkt å spise til det måltidet. Da kan du spise opp alt, du blir akkurat passe mett, og fornøyd med hvor flink du er, og du slipper dårlig samvittighet for å kaste. 

Om du har dette som en hovedregel og et overordnet prinsipp, vil det ikke føles så forferdelig når du en gang imellom bommer (og det kommer du til å gjøre), og da vil du ikke ha noe problem med å kaste, og du vil etterhvert få mindre trang til å spise mer enn du trenger, fordi du føler at du har oversikt og kontroll og lever i samsvar med dine prinsipper. 

Når du skal ut og spise kan du ha en rekke strategier. Hvor gjennomførte strategiene må være, kommer an på hvor ofte du spiser ute. Hvilke strategier som passer for deg, kommer an på hva som er viktig for deg. Hvis du vet at du får større porsjoner enn vanlig, kan du spise litt mindre til måltidet før/etter. Du kan velge dessert eller forrett, ikke begge deler. Du kan spise opp alt kjøttet og grønnsakene og halvparten av stivelsen og sausen. Istedenfor brus til maten kan du ta kaffe etter maten. 

Matgaver er vanskelig. Du kan si ifra - i forkant - at du ikke trenger kaker/sjokolade, men det går neppe hjem hvis du konsekvent viser at du setter pris på det ved å spise det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg setter restene i kjøleskapet. Er ikke alltid nok til en middag til, så da spiser jeg det til frokost /lunsj og gjerne i tillegg til noe annet ved behov. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kaste rester? Du kan omtrent alltid lage noe med dem. En potet kan sammen med andre ting bli en god omelett osv osv.

Absolutt ingen grunn til å kaste.

Forresten heter det poRsjon. :)

Anonymkode: 84f81...c99

• Liker 5
Skrevet (endret)

Sett vekk rester og spis det senere. Du MÅ ikke spise opp alt med en gang. Gjør det selv, og syns det er greit for da sparer jeg tid på å lage mat ellers.

Om det blir igjen mat på restaurant og det er lov, spør om du kan få restene med hjem i en takeaway-boks.

Endret av TinyBean
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med kaker og annet som jeg får i gave av andre?

Veldig mange kaker kan deles opp og fryses, sjokoladekake osv. Gjør det med en gang, så står det ikke og frister. Dessuten bør man fryse ting så kjapt som mulig uansett.

Igjen, du må lære deg å utnytte rester på en hensiktsmessig måte.

Anonymkode: 84f81...c99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil nesten anbefale deg å lage større porsjoner, og å sette i kjøleskap og fryser. Ingenting galt med hjemmelaget, nedfrossen mat. Sånn sparer du tid på matlaging, og du kommer kanskje litt unna ideen om at middagsmaten skal spises opp.

Anonymkode: 9a42a...459

• Liker 4
Skrevet

Enig i alle råd du har fått.

Prøv også å tenke at du ikke skal bruke deg selv som søppelbøtte ved å spise noe kun fordi det ikke skal kastes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det fungere å lage enda større middager, porsjonere og fryse ned? Kanskje enklere enn å prøve å lage akkurat nok, få litt til overs og stappe i seg det også?

Anonymkode: 64a7d...f79

Skrevet

Er det en grunn til at du ikke tar vare på restene i kjøleskap/fryser?

AnonymBruker
Skrevet
På 11.5.2017 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å gå ned i vekt, og har innsett at en av grunnene til at jeg har lagt på meg, er fordi jeg ikke greier å kaste mat. Hvis det er igjen smårester som ikke utgjør et helt måltid eller ikke holder seg, så presser jeg det inn selv om jeg er mett.

Dette med å spise opp alt og å aldri kaste mat er dypt inprintet i min psykologi. Jeg gjør det uten å tenke over det, og får nesten ubehag av tanken på å kaste mat. Jeg er også opplært til å spise opp alt som settes foran meg til det er tomt. Mine foreldre har alltid tvunget oss til å ta ekstra posjoner osv slik at det ikke skal bli igjen rester. 

Det beste er jo så klart å tilberede akkurat nok, slik at det ikke blir noe matsvinn. Men det er ikke alltid det går, og nå er jeg altså på en diett og prøver å kutte de kaloriene jeg ikke trenger. 

Og hvordan kan jeg lære meg å ikke spise opp alt når jeg f.eks er på restaurant og ikke får kontrollere posjonene selv? 
Hva med kaker og annet som jeg får i gave av andre? Det føles jo grusomt å kaste en helt fin kake... (Alle vennene mine er opptatt av kosthold og vekt, så det er ingen løsning å prøve å gi det til dem.)

Ikke tenk på at restene må utgjøre et måltid i seg selv for at de skal være verdt å ta vare på. Du kan la dem inngå som ingredienser i en ny rett (for eksempel bruke rester av kjøtt og grønnsaker i en gryte), spise flere rester sammen, eller supplere en rest med brød, salat eller lignende. Det er kanskje ikke så hyggelig å spise middag som består av 14 ulike smårester som passer dårlig sammen, så kanskje er det enklere å ta en og en rest til lunsj neste dag og supplere med salat, for eksempel. Ikke tenk at noen typer mat kun kan spises til middag.

Anonymkode: a8f4f...cfe

• Liker 1
Skrevet
På 11/05/2017 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Hvor åfte for du kake egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å lære å kaste rester, bør du heller lære deg å lage mindre mat. Dersom du en gang lager for lite (det er da virkelig ikke en krise!), så kan du jo heller supplere med en skive evt knekkebrød, frukt e.l.

Evt som andre har foreslår, lage mer slik at det blir nok til lunsj eller som å fryse ned til en annen gang.

Kake i gave av andre?? De fleste kaker kan fryses... Du kan evt ta den med på jobb og heller dele med kollegaene dine eller invitere venner på middag og ta det til dessert.

Anonymkode: 0434b...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror TS mener at hun f.eks. har en bolle med suppe og egentlig er mett når det er 2-3 munnfuller igjen i bollen. Man kan jo ikke helle det tilbake i gryten når man har spist av det. Og TS ble sikkert oppdratt til at man alltid må spise opp alt som er på tallerkenen, så for henne kjennes det feil å bare kaste de siste 2-3 munnfullene med suppe. 

Anonymkode: 42b0d...66f

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror TS mener at hun f.eks. har en bolle med suppe og egentlig er mett når det er 2-3 munnfuller igjen i bollen. Man kan jo ikke helle det tilbake i gryten når man har spist av det. Og TS ble sikkert oppdratt til at man alltid må spise opp alt som er på tallerkenen, så for henne kjennes det feil å bare kaste de siste 2-3 munnfullene med suppe. 

Anonymkode: 42b0d...66f

Jeg oppfattet det også sånn. Men når man lager til/forsyner seg med det man skal ha, så kan man spise opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vei maten din, så får du i deg det du trenger og du trenger ikke å kaste mat😊 du spiser opp det som er på tallerken, verken mer eller mindre 😉 

Anonymkode: f0f96...ba1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid en restemiddag i uken, da mekker jeg en middag av det som var til overs den uken + det jeg finner i kjøleskapet. Evt fryser jeg ned restene og spiser det sammen med noe som passer til. 

Anonymkode: fae13...107

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...