Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber noen dager på og noen dager fri. Har tenkt å bytte vakter pga reise. Men kan egentlig ikke bytte før tidlig høst. Men det er mulig jeg søker ny jobb til da. I såfall om jeg har byttet helger til når jeg egentlig hsr sluttet, må jeg da heller jobbe disse inn før jeg slutter? Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: 0f4e2...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snu på situasjonen! Ville du syntes det var greit at du tok vakt for andre uten å få fri tilbake? Du har vel også oppsigelsestid i jobben din som andre. Slutte på jobben kan du jo, trenger ingen rettigheter for det. Bare si opp og jobbe ut oppsigelsestiden, så er du "fri".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bytte vakter til etter at du er sluttet i jobben din. Det du her gjør, eller planlegger å gjøre, er å skape trøbbel for din kollega, dersom hun bytter med deg. 

Der er nemlig rettspraksis og en dom fra HR på at den som bytter bort en vakt er ansvarlig for å jobbe sine egne vakter. Så det som da skjer, er er at den du bytter med, og som er dumsnill og jobber din vakt, i tillegg må jobbe alle sine egne vakter når du har sluttet. Bytte av vakter en en avtale mellomarbeidstakere. 

Så jobb dine egne vakter uten å utnytte andres eventuelle godhet. 

Anonymkode: cc8e5...fed

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært sjefen din hadde jeg trukket deg i lønn for de dagene du mangler på siste utbetaling. Uten tvil! 

Skrevet

Om du har fått lønn for disse vaktene må du selvsagt jobbe dem inn. Har du byttet med noen andre direkte ville det være utrolig dårlig å ikke jobbe dem inn igjen. Da vil jo de ha jobbet for deg, men må også ta egne vakter. 

Jeg forstår egentlig ikke hva du mener med hvilken rettigheter du har. Det er da ganske rett og rimelig at du må jobbe inn vakter du har byttet til deg, mot andre du ikke tok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...