Gå til innhold

Sting i navle etter kikkhull/laparoskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en del sting i navlen etter laparoskopi som er synlige (knute og noen tråder, litt vanskelig å se pga. størknet blod). Jeg ringte på sykehuset og de sa disse skulle gå bort av seg selv. Jeg er opptatt av å få et finest mulig arr, siden operasjonen i seg selv har gjort navlen mye styggere enn den var før og jeg er ganske skuffet. Det har gått en uke og trådene ser helt like ut. 

Kan disse vokse seg inn i huden og gjøre arret styggere/lage hull som blir stygge? Kan de forårsake infeksjon om de sitter for lenge?Hvor lenge skal jeg la de sitte før jeg bør tenke på å få de fjernet? Jeg kan ingenting om dette!

Endret av havlove
Misforståelse av utsagn
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tråden er nok av den typen som blir borte av seg selv, så du skal ikke pirke på eller dra i de, la de være helt i fred. Å by the way, det er ingen andre en du som bryr deg om hvordan navlen din ser ut. 

Anonymkode: 8ef02...d8b

• Liker 1
Skrevet

Det har du nok heldigvis helt rett i! :) For min egen del vil jeg allikevel at det skal bli finest mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, havlove skrev:

Hei! Jeg har en del sting i navlen etter laparoskopi som er synlige (knute og noen tråder, litt vanskelig å se pga. størknet blod). Jeg ringte på sykehuset og de sa disse skulle gå bort av seg selv. Jeg er opptatt av å få et FINEST mulig arr, siden operasjonen i seg selv har gjort navlen mye styggere enn den var før og jeg er ganske skuffet og lei meg over dette. Det har gått en uke og trådene ser helt like ut. 

Kan disse vokse seg inn i huden og gjøre arret styggere/lage hull som blir stygge? Kan de forårsake infeksjon om de sitter for lenge?Hvor lenge skal jeg la de sitte før jeg bør tenke på å få de fjernet? 

Hvem suderer navlen din i skjønnhetssammenheng? Stingene oppløses og faller ut av segbselv. Du skal ikke plukke eller rote med navlen før minst 10 dager etter operasjonsdagen. Du har hatt kameraet de bruker led laparaskopi i navlen. Driver du og roter på risikerer du å få både infeksjon og problemer i navlen og bukhulen. Sett bandasje over og la kroppen ordne opp selv. 

Anonymkode: 942bf...e7b

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem suderer navlen din i skjønnhetssammenheng? Stingene oppløses og faller ut av segbselv. Du skal ikke plukke eller rote med navlen før minst 10 dager etter operasjonsdagen. Du har hatt kameraet de bruker led laparaskopi i navlen. Driver du og roter på risikerer du å få både infeksjon og problemer i navlen og bukhulen. Sett bandasje over og la kroppen ordne opp selv. 

Anonymkode: 942bf...e7b

Takk for svar. Jeg er ikke interessert i å pilke på om det går bort av seg selv, har bare hørt historier om såkalte oppløsbare sting som ikke forsvinner og skaper problemer senere og kan gi stygge arr. :) 

Når det kommer til navle så er vel folk forskjellige. Jeg synes det er en viktig del av hvordan magen i sin helhet ser ut, og ønsker dermed at alt skal bli så flott som det kan til tross for at jeg har måttet operere (for min egen del)

AnonymBruker
Skrevet

Antar det er sydd med Monocryl som er komplett absorbert etter 3-4 mnd eller Vicryl Rapid som er komplett absorbert etter 42 dager, fortere hos noen og sikkert mindre synlig etter noe tid. Arrets utseende avhenger mye av hvordan din kropp gror, og det er ikke noe du får gjort noe med. Ellers er det som andre sier greit å droppe plukking på tråden og såret/sårene. Jeg kan skjønne at du ønsker pene arr, men samtidig så blir jeg litt oppgitt over folk som klager over små arr etter laprakopi instrumentene der ingen ser dem, når de kunne hatt arr over hele magen. Btw så bør du beskytte arrene mot sol det første året, men det vet du kanskje allerede. 

Anonymkode: 1992c...ee3

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar det er sydd med Monocryl som er komplett absorbert etter 3-4 mnd eller Vicryl Rapid som er komplett absorbert etter 42 dager, fortere hos noen og sikkert mindre synlig etter noe tid. Arrets utseende avhenger mye av hvordan din kropp gror, og det er ikke noe du får gjort noe med. Ellers er det som andre sier greit å droppe plukking på tråden og såret/sårene. Jeg kan skjønne at du ønsker pene arr, men samtidig så blir jeg litt oppgitt over folk som klager over små arr etter laprakopi instrumentene der ingen ser dem, når de kunne hatt arr over hele magen. Btw så bør du beskytte arrene mot sol det første året, men det vet du kanskje allerede. 

Anonymkode: 1992c...ee3

Flott med utfyllende svar, mange takk! Å ville få det beste ut fra egen situasjon og arr går ikke på tvers av å ha empati og forståelse for de med større eller styggere arr. Skal man tenke sånn blir de fleste bekymringer tatt opp relatert til utseende ubetydelige, men detkan jo selvfølgelig ting i perspektiv. Jeg har forsåvidt ikke en dyp innovernavle og stingene sitter i siden på utsiden, så det er relativt synlig og stort for å være etter kikkhull i følge kirurgen.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...