Gå til innhold

6-åring som tar veldig lett til tårene!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 6 år som fremdeles ofte gråter når han leveres i bhg, til tross for at han er en populær gutt med masse venner som stortrives i bhg. Vi hadde første introduksjonsdag på skolen for noen dager siden, og da begynte han å gråte flere ganger i klasserommet. Han sier at "tårene bare kommer" og så blir han forferdelig flau og vil ikke at noen skal se på ham. Jeg er litt bekymret for at dette med gråt ved levering vil fortsette på skolen og ønsker selvfølgelig ikke at han skal bli ertet for dette. 

Noen som har opplevd lignende eller som har gode råd? Vi forteller ham selvfølgelig at det er helt greit å gråte og at det ikke er noe å være flau over. At det er viktig at han ikke holder følelsene inni seg. Han er en veldig aktiv og tøff gutt til vanlig som alltid har vært langt fremme både motorisk og språklig. Men dette med følelser syns han er vanskelig å styre.

Anonymkode: 5c387...ace

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Når de er 6år så bobler de over av følelser. Kan være gråt, sinne, frustrasjon osv.. Vi hadde en dørslamrende preeteen seksåring her en periode, som ble fornærmet for hver minste ting.. Dette er ett ledd i utviklingen. De er fortsatt små, men de begynner å bli store. Mye som skjer, og skolestart kan være skummelt. Mye følelser i en liten kropp, og da bobler det over.

Kunne dere lest noen bøker sammen om følelser, skolestart etc? Snakk mye med han om følelser og ting som skjer rundt han, både når han griner, og i ettertid. Jeg ville nok brukt tid på å trygge han på skolestart. Lek på skolen, lek med fremtidige klassekamerater.

Anonymkode: 8dea5...63f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som var sånn i bhg helt til det siste halvåret der. På skolen har det aldri vært et problem. Gått helt fint fra dag en, uten at vi har gjort noe spesielt for at det skulle bli sånn. Det var en gitt i klassen hennes som gråt veldig på førskolen og bare ville være sammen med foreldrene. Har imidlertid ikke hørt at det har vært noe problem etter at skoleåret startet. Ingen gode tips fra meg da egentlig, men som du ser er det er håp om at det kanskje bare blir bedre av seg selv. 

Anonymkode: b02ed...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sånn 6-åring. Dvs. han er et år eldre enn din og snart ferdig med første klasse på skolen. Han kan ofte gråte når jeg leverer han på skolen. Aldri opplevd av at han har blitt ertet, snarere tvert i mot, så er han veldig populær på skolen. Jeg har observert at han har fått noen få ikke så fine kommentarer, men han svarer tilbake med osende selvtillit og stopper det fort.  Mange opptrer også omsorgsfullt når han gråter og kommer bort for å trøste han når han sitter som limt fast til beinet mitt. Det har skjedd en del ganger at de ansatte på AKS har måtte hjelpe meg med å få han løs og har holdt han igjen. ;) Jeg må si at jeg opplever veldig mange barn som veldig forståelsesfulle og de som ikke er så forståelsesfulle, de stiller meg masse spørsmål fordi de prøver å forstå. ;) Mine foreldre mener at det er noe galt med mitt barn som er sånn (det sier de også høyt foran han) og jeg tar han i forsvar så han er nok litt robust på den måten, vi har nemlig vært nødt til å snakke om dette mange ganger. :) 

Anonymkode: 22c35...334

AnonymBruker
Skrevet

vanlig å gråte i 1 klasse, enten det er savn av foreldre, eller det forandring og det nye skumle. De fleste roer seg etter ordentlig skolestart. 

Vi har en i klassen som enda griner for den minste ting enten på skolen, på aktiviteter osv. det syns jeg heller er et problem. Når han ikke får viljen sin, eller ikke alt er forutsigbart så bæljer han i vei. 

Anonymkode: 92261...31a

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sånn 6-åring. Dvs. han er et år eldre enn din og snart ferdig med første klasse på skolen. Han kan ofte gråte når jeg leverer han på skolen. Aldri opplevd av at han har blitt ertet, snarere tvert i mot, så er han veldig populær på skolen. Jeg har observert at han har fått noen få ikke så fine kommentarer, men han svarer tilbake med osende selvtillit og stopper det fort.  Mange opptrer også omsorgsfullt når han gråter og kommer bort for å trøste han når han sitter som limt fast til beinet mitt. Det har skjedd en del ganger at de ansatte på AKS har måtte hjelpe meg med å få han løs og har holdt han igjen. ;) Jeg må si at jeg opplever veldig mange barn som veldig forståelsesfulle og de som ikke er så forståelsesfulle, de stiller meg masse spørsmål fordi de prøver å forstå. ;) Mine foreldre mener at det er noe galt med mitt barn som er sånn (det sier de også høyt foran han) og jeg tar han i forsvar så han er nok litt robust på den måten, vi har nemlig vært nødt til å snakke om dette mange ganger. :) 

Anonymkode: 22c35...334

Kan jeg få spørre hva han svarer dem? Hvordan snakker dere sammen om at han fort tar til tårene? På en måte så vil jeg jo så gjerne at han ikke skal være redd for å vise følelser. Men på en annen måte så føler jeg at han må få litt mer kontroll...

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt. Når de er 6år så bobler de over av følelser. Kan være gråt, sinne, frustrasjon osv.. Vi hadde en dørslamrende preeteen seksåring her en periode, som ble fornærmet for hver minste ting.. Dette er ett ledd i utviklingen. De er fortsatt små, men de begynner å bli store. Mye som skjer, og skolestart kan være skummelt. Mye følelser i en liten kropp, og da bobler det over.

Kunne dere lest noen bøker sammen om følelser, skolestart etc? Snakk mye med han om følelser og ting som skjer rundt han, både når han griner, og i ettertid. Jeg ville nok brukt tid på å trygge han på skolestart. Lek på skolen, lek med fremtidige klassekamerater.

Anonymkode: 8dea5...63f

Gråt ved levering har han holdt på med siden bhg start 1,5 år gammel så det er ikke noe nytt som har dukket opp nå når han er seks år og skal begynne på skolen.

Men han er utrygg i ukjente situasjoner og har ofte liten selvtillit når han skal prøve nye ting. Noe som er merkelig med tanke på at han er veldig flink til å mestre det meste han prøver, skorter bare på tålmodigheten... Jeg er usikker på hvordan jeg kan få hjulpet ham med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...