AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Jeg er som i hovedteksten norsk og amerikansk statsborger, og skal en tur til USA om ikke lenge. Etter hva jeg vet trenger jeg ikke ESTA fordi jeg er amerikansk statsborger. Har reist før men husker ikke helt hva jeg gjorde sist med tanke på å bestille billett, fant det noe tungvint, men tror det under er ganske riktig som jeg gjorde. Altså: 1. Jeg må bestille flybillett med mitt amerikanske pass, sant? 2. Så må jeg til Gardermoen og sjekke inn med mitt amerikanske pass, sant? 3. Gå gjennom passkontroll med norsk pass når jeg skal inn i "fly til USA-sonen", sant? 4. Og så må jeg vise amerikansk pass før påstigning til fly igjen, sant? Og når jeg lander i USA så er det med det amerikanske. Og når jeg kommer tilbake til Norge igjen må jeg vise det norske. (Det står jo ingen steder spesifikt hva og hvordan man skal gjøre så jeg følte for å spørre her...) Anonymkode: adcb6...765
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Jeg er også amerikansk statsborger. Du bestiller alt med amerikanske passet. Det viktigste er at du bruker ditt amerikanske pass når du lander i USA og når du reiser fra USA, ettersom det er lovpålagt og de er strenge som fy om du viser feil. Ellers kan du prøve med hvilket du vil, da du ikke bryter noen lover. Det betyr ikke at de ikke har flere spørsmål eller vil se det andre passet ditt, men du har ikke gjort noe galt ved å vise "feil pass". I praksis vil du bruke det passet som gir deg kortest køtid i passkontroll på mellomlandinger (men ha begge klare, spesielt om du har stempel du skal vise i "det andre" passet), amerikansk pass både ankomst og avgang fra USA og ditt norske når du ankommer Norge. Siden det ikke virker som om du er helt stødig på hva det innebærer å være amerikaner, nevner jeg dette også: husk at du er skattepliktig til USA selv om du ikke bor i USA. Alle statsborgere må rapportere inntekt på global basis og alle bankkontoer. Du vil mest sannsynlig ikke skylde noe, ettersom du får fradrag for det du har betalt i skatt i Norge og første ca $100 000 tjent ikke skattes, men rapporteringen er fortsatt viktig. Straffene for å ikke rapportere kan bli svimlende. Anonymkode: ceedf...4f8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også amerikansk statsborger. Du bestiller alt med amerikanske passet. Det viktigste er at du bruker ditt amerikanske pass når du lander i USA og når du reiser fra USA, ettersom det er lovpålagt og de er strenge som fy om du viser feil. Ellers kan du prøve med hvilket du vil, da du ikke bryter noen lover. Det betyr ikke at de ikke har flere spørsmål eller vil se det andre passet ditt, men du har ikke gjort noe galt ved å vise "feil pass". I praksis vil du bruke det passet som gir deg kortest køtid i passkontroll på mellomlandinger (men ha begge klare, spesielt om du har stempel du skal vise i "det andre" passet), amerikansk pass både ankomst og avgang fra USA og ditt norske når du ankommer Norge. Siden det ikke virker som om du er helt stødig på hva det innebærer å være amerikaner, nevner jeg dette også: husk at du er skattepliktig til USA selv om du ikke bor i USA. Alle statsborgere må rapportere inntekt på global basis og alle bankkontoer. Du vil mest sannsynlig ikke skylde noe, ettersom du får fradrag for det du har betalt i skatt i Norge og første ca $100 000 tjent ikke skattes, men rapporteringen er fortsatt viktig. Straffene for å ikke rapportere kan bli svimlende. Anonymkode: ceedf...4f8 Wueh!! Er dette sant? Jeg er også amerikansk statsborger, men visste virkelig ikke noe om det siste der! Er dette årlig innrapportering? Takk for at du opplyser om dette. Er det noe annet viktig man burde vite Anonymkode: 9303d...be5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wueh!! Er dette sant? Jeg er også amerikansk statsborger, men visste virkelig ikke noe om det siste der! Er dette årlig innrapportering? Takk for at du opplyser om dette. Er det noe annet viktig man burde vite Anonymkode: 9303d...be5 Årlig, ja. For de fleste er rapporteringen såpass komplisert at de betaler noen for å gjøre det for dem. Det er en amerikansk jurist bosatt i Oslo som har et konsulentfirma som jobber med dette: www.edvensonconsulting.com Det blir fort noen tusenlapper å betale for tjenesten, mao kjipt er det. Om du ikke har rapportert tidligere, krever de at du rapporterer siste 3 års inntekt og siste 6 år for bankkontoer (tror antall år er rett, men ikke 100%). Anonymkode: ceedf...4f8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også amerikansk statsborger. Du bestiller alt med amerikanske passet. Det viktigste er at du bruker ditt amerikanske pass når du lander i USA og når du reiser fra USA, ettersom det er lovpålagt og de er strenge som fy om du viser feil. Ellers kan du prøve med hvilket du vil, da du ikke bryter noen lover. Det betyr ikke at de ikke har flere spørsmål eller vil se det andre passet ditt, men du har ikke gjort noe galt ved å vise "feil pass". I praksis vil du bruke det passet som gir deg kortest køtid i passkontroll på mellomlandinger (men ha begge klare, spesielt om du har stempel du skal vise i "det andre" passet), amerikansk pass både ankomst og avgang fra USA og ditt norske når du ankommer Norge. Siden det ikke virker som om du er helt stødig på hva det innebærer å være amerikaner, nevner jeg dette også: husk at du er skattepliktig til USA selv om du ikke bor i USA. Alle statsborgere må rapportere inntekt på global basis og alle bankkontoer. Du vil mest sannsynlig ikke skylde noe, ettersom du får fradrag for det du har betalt i skatt i Norge og første ca $100 000 tjent ikke skattes, men rapporteringen er fortsatt viktig. Straffene for å ikke rapportere kan bli svimlende. Anonymkode: ceedf...4f8 Jeg har alltid brukt det amerikanske passet ved landing i USA, men siden foreldrene mine er norske så går jeg sammen med dem på international passkontrol. Jeg har betalt skatt til USA før for har hatt formue i fond der borte, men etter å ha snakket med IRS og Skatteetaten her i Norge så skal jeg ikke dobbeltbeskattes. Nå betaler jeg kun skatt til Norge - har brev fra IRS som beviser at jeg ikke skal skatte eller rapportere til USA. Anonymkode: adcb6...765
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid brukt det amerikanske passet ved landing i USA, men siden foreldrene mine er norske så går jeg sammen med dem på international passkontrol. Jeg har betalt skatt til USA før for har hatt formue i fond der borte, men etter å ha snakket med IRS og Skatteetaten her i Norge så skal jeg ikke dobbeltbeskattes. Nå betaler jeg kun skatt til Norge - har brev fra IRS som beviser at jeg ikke skal skatte eller rapportere til USA. Anonymkode: adcb6...765 Da har du misforstått. Alle må rapportere. Det du sier nå, blir like søkt som om du sier at du har fått brev fra norske skatteetaten om at du ikke trenger å rapportere inntekt til Norge. Anonymkode: ceedf...4f8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årlig, ja. For de fleste er rapporteringen såpass komplisert at de betaler noen for å gjøre det for dem. Det er en amerikansk jurist bosatt i Oslo som har et konsulentfirma som jobber med dette: www.edvensonconsulting.com Det blir fort noen tusenlapper å betale for tjenesten, mao kjipt er det. Om du ikke har rapportert tidligere, krever de at du rapporterer siste 3 års inntekt og siste 6 år for bankkontoer (tror antall år er rett, men ikke 100%). Anonymkode: ceedf...4f8 Ok, tusen takk! Jeg var virkelig ikke klar over dette. Anonymkode: 9303d...be5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du misforstått. Alle må rapportere. Det du sier nå, blir like søkt som om du sier at du har fått brev fra norske skatteetaten om at du ikke trenger å rapportere inntekt til Norge. Anonymkode: ceedf...4f8 Sitat Norway has signed international agreements ( FATCA and CRS) regarding exchange of tax information. Financial institutions are required to identify and report taxpayer information and financial accounts held by customers with a tax residence outside Norway. Norway has signed an agreement with the US, called an Intergovernmental agreement (IGA). This agreement derives from the US tax legislation FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act). Under the FATCA law financial institutions all over the world are required to identify and report the aggregated amounts on accounts held by US persons. Jeg bruker banken Nordea og der står det at: Sitat As a result of FATCA, financial institutions are under an obligation to identify those of their customers that are US persons and subsequently report information about financial accounts held by these customers, directly or indirectly, on an annual basis. The financial institutions report to the local tax authorities in their respective countries (except in some countries where they report directly to the IRS). The law specifies a number of criteria that financial institutions must look for in respect of all customer accounts in order to determine if someone may be a US person. Customers with accounts that meet any of these criteria may be contacted in order to obtain further information. US citizenship or residence US place of birth Work permits (“Green Cards”) Persons who spend a significant number of days in the US each year US address on file US telephone number on file Recurring payments to an account maintained in the US Powers of attorney or signatory authority granted to a person with a US address Instances where a “care of” address is the sole address on file Note that financial institutions are required to search their customer bases for indications of US persons and may therefore contact customers who are in fact not US persons. I am a US person. How am I affected? If you are a US person, Nordea may contact you in order to obtain further documentation. You may also wish to determine if you are required to submit any other information to the US authorities. Nordea is required to report information about you and your accounts to the local tax authorities annually, except in Russia and Switzerland where Nordea reports directly to the IRS annually. Jeg har sagt i fra og gjort alt det som står sist, og har forstått at jeg selv ikke trenger å rapportere lenger. Som sagt, fikk et brev fra IRS der de skrev at jeg ikke trengte å beskatte. Er det IRS det er noe feil med da? Anonymkode: adcb6...765
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 Uansett var det det her: Sitat Jeg er også amerikansk statsborger. Du bestiller alt med amerikanske passet. Det viktigste er at du bruker ditt amerikanske pass når du lander i USA og når du reiser fra USA, ettersom det er lovpålagt og de er strenge som fy om du viser feil. Ellers kan du prøve med hvilket du vil, da du ikke bryter noen lover. Det betyr ikke at de ikke har flere spørsmål eller vil se det andre passet ditt, men du har ikke gjort noe galt ved å vise "feil pass". I praksis vil du bruke det passet som gir deg kortest køtid i passkontroll på mellomlandinger (men ha begge klare, spesielt om du har stempel du skal vise i "det andre" passet), amerikansk pass både ankomst og avgang fra USA og ditt norske når du ankommer Norge. jeg ville vite. Takk! Anonymkode: adcb6...765
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker banken Nordea og der står det at: Jeg har sagt i fra og gjort alt det som står sist, og har forstått at jeg selv ikke trenger å rapportere lenger. Som sagt, fikk et brev fra IRS der de skrev at jeg ikke trengte å beskatte. Er det IRS det er noe feil med da? Anonymkode: adcb6...765 Jeg tror du har misforstått det du siterer. FACTA har ikke som hensikt å rapportere for deg. Hensikten er å finne og ta amerikanere som skjuler formue og inntekt utenlands. Om Nordea sender informasjon til IRS om at du har konto der og de ikke kan se at du har rapportert det samme på din amerikanske "selvangivelse", betrakter de det som om du prøver å unndra verdier fra beskatning. IRS har ikke sendt deg brev om at du er fritatt fra rapportering og beskatning. De kan ha sendt deg brev om at du ikke trenger å rapportere for et enkeltår om du tjener lite (under $10,350, altså ~ 90 000 nok i 2016), som gjelder alle amerikanere uansett hvor de bor. Du vil dog fortsatt måtte rapportere bankkontoene dine til Treasury (altså ikke IRS). Det finnes ikke unntak. Du som amerikaner er skattepliktig til USA, uansett hvilket land du bor i. Som nevnt i tidligere innlegg, er det mest sannsynlig at du ikke må betale noe pga fradrag (FEIE + fradrag for skatt betalt i Norge), men du må fortsatt rapportere. "If you are a U.S. citizen or resident alien, the rules for filing income, estate, and gift tax returns and paying estimated tax are generally the same whether you are in the United States or abroad. Your worldwide income is subject to U.S. income tax, regardless of where you reside." https://www.irs.gov/individuals/international-taxpayers/u-s-citizens-and-resident-aliens-abroad Det er en hel industri som er bygget rundt det å hjelpe amerikanere som deg å rapportere, så det er mye informasjon å finne på nettet Lykke til videre. Anonymkode: ceedf...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå