AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 I hele fjor høst, og i hele vinter har vi vært plaget med at en katt i nabolaget lusker rundt hos oss. Det er en mons, og den bor ca 300-400 meter unna oss. Eieren sier den er kasterert, men det er jeg ikke 100% sikker på. Den kommer altså hit, døgnet rundt, flere ganger om dagen. Vi har selv 3 katter, alle kasterert og sterilisert. Men den katten kommer altså hit og skader våre katter. 5 ganger har den bitt to av kattene våre, og 2 ganger har den jaget en av våre katter opp i ett tre, den ene gangen var det en hårsbredd før vi måtte ringe brannvesenet. Jeg ER SÅ DRITT LEI! I tillegg til å angripe våre katter og fysisk skade dem, lager han et helvetes leven. Dag og natt. Det verste er om natten, hunden våkner av det, vi våkner av det og jeg regner med det sjenerer andre naboer. Det går snart ikke an å la våre katter være utendørs lengre. Tør heller ikke ha hunden på verandaen uten tilsyn, hun lukter den på lang avstand og da ender det med bjeffing og bråk. Og det går utover hunden som alltid har likt å ligge ute å kose seg alene. Det går ikke lengre, jeg kan ikke ha hunden bjeffende ute på verandaen om jeg selv er i dusjen eller opptatt med andre ting. (Jobber turnus og er litt hjemme på dagtid om noen lurte) Har forsøkt å jage den, både med å kaste snøballer, vannballonger, og i det siste har jeg funnet fram vanngeværet til barna, men til ingen nytte. Har også latt hunden jage den (i bånd med oss springende etter) men det nytter heller ikke. Jeg orker snart ikke mer. Senest i dag kom den ene katten vår inn med pelsdottene flagrende og haltende på en fot. Etter tydelig slåsskamp med den jævla katten. Tilsammen har det kostet i overkant av 3500 kr i veterinærutgifter siden i høst. Ikke noe vi ikke har råd til, men sykt irriterende, og ikke minst tidkrevende! Det hender fra tid til annen at det dukker opp en og annen katt her, men de forsvinner raskt igjen når de blir jaget. Så går det 3-4 måneder til neste gang. Denne djevelen er her 5-6 ganger i døgnet! Kontaktet datteren til kattens eier, bare for å spørre om denne tilhørte hennes mor. Joda, den gjorde det, han var en slåsskjempe. "Men hva skal man gjøre? Kast vann på ham" var svaret. Vel, vann,eller andre midler nytter ikke. Han skader våre katter og gir oss utgifter, han forringer livskvaliteten til bikkja vår og han holder på å drive oss til vannvidd! Jeg orker seriøst ikke mer. Jeg er så forbannet at står den i veien når jeg kjører inn til huset vil jeg seriøst vurdere å kjøre den ned! Har faktisk i ett øyeblikks fortvilelse vurdert å fange den i en felle og gi den til noen på motsatt kant av landet. Har vi noen rettigheter her? Innser at vi er nødt til å snakke med eieren personlig, men hva faen skal man si? Våre katter er sjelden utenfor tomtegrensen, og ingen andre katter i nabolaget har plaget oss så mye. Til tross for at vi har 3 katter selv kan jeg telle på en hånd de fremmede kattene som har streifet rundt her de siste årene. 4-5 i året, max. Og det har sjelden vært slåsskamper. Nå er det remjing og slåssing 5-6 ganger om dagen! Hva faen gjør man? Jeg er så kokende forbannet at jeg vurderer å kaste stein etter den snart! Anonymkode: 8bb53...6b5 1
Morten1 Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Prøv med hageslange så du får litt mere trykk i strålen? Ellers vet jeg at katter ikke liker apelsin, kaste en skrellet appelsin på den? Hva skjer om du fanger den og koser med den? Kan den bli roligere av det? 1
Drakan Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 (endret) Dere har rettigheter, dere kan melde inn katten om den angriper andre, kan det hende den faktisk regnes som farlig nok til avliving. Verste scenarioet, men tror dere kan sjekke opp med politiet hva som kan kreves. Om eier ikke kan holde katten inne for å hindre skade på andre, eller har kastrert katten (som de påstår), så kan avliving være et alternativ i følge loven. Dyr som skader andre dyr eller barn,gjør eier ansvarlig økonomisk. Det gjelder ved sau og hund, eller katt og katt. Du kan høre med noen som kan mer om dette, politiet eller en advokat? Noen som kan mer, men du har rettigheter og det kan hende eier må betale de skader dyrene dine er utsatt for så langt. Håper det ordner seg uten at noen katt må dø. Endret 10. mai 2017 av Drakan 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Kjære ts, synes du skal se litt større på det her. Tenk på de som eier den katten. De er sikkert like glade i den som du er i dine dyr. Selv har jeg hatt en skikkelig monsegutt som visste hvem som var sjefen...Han var allikevel fantastisk, er utrolig glad i han, og jeg savner han ( er hos mine foreldre nå ).Men han kunne virkelig være ei bølle mot andre katter. Hva med å snakke med eieren og finne løsninger sammen? Da mener jeg et ordenlig møte, der du sier hva du har gjort, både av utgifter og skadene til kattene dine, hunden som ikke kan stå ute lenger osv. Finn ut av det med eieren:) Anonymkode: fdda1...78f 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #5 Skrevet 11. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære ts, synes du skal se litt større på det her. Tenk på de som eier den katten. De er sikkert like glade i den som du er i dine dyr. Selv har jeg hatt en skikkelig monsegutt som visste hvem som var sjefen...Han var allikevel fantastisk, er utrolig glad i han, og jeg savner han ( er hos mine foreldre nå ).Men han kunne virkelig være ei bølle mot andre katter. Hva med å snakke med eieren og finne løsninger sammen? Da mener jeg et ordenlig møte, der du sier hva du har gjort, både av utgifter og skadene til kattene dine, hunden som ikke kan stå ute lenger osv. Finn ut av det med eieren:) Anonymkode: fdda1...78f Det er jo bare å sette opp kamera det, og levere veterinærutgifter til eieren. Syns det er så sinnsykt uansvarlig av folk som deg og slippe ut en katt du vet skader andre katter. De andre eierene er også glad i dyrene sine, og å se de lide/eventuelt få så store skader at de må avlives, for det kan skje, er ufattelig vondt. din katt er problemet, du tar ansvar. Anonymkode: 46f48...f55 14
Gjest Aktivdame Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 (endret) Territori krig. Har nabokatta vært der før deres katter? Så er ikke dette uvanlig. Enkelte mennesker burde heller ALDRI ha dyr. Endret 11. mai 2017 av Aktivdame 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Bruk hageslangen på katten hver gang den kommer. Til slutt går den lei. Anonymkode: 9a907...007 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 2 timer siden, Aktivdame skrev: Territori krig. Har nabokatta vært der før deres katter? Så er ikke dette uvanlig. Enkelte mennesker burde heller ALDRI ha dyr. Hei, nei den kom lenge etter våre katter. Den yngste vår er 4 år, denne katten er yngre enn det. Anonymkode: 8bb53...6b5
lille_fiol Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 Jeg har et forslag som jeg tror kan funke! Så en dokumentar om katter fra England hvor de sporet deres daglige aktivitet med gps,det viser seg at katter holder seg som oftest i et territorie de har opprettet og går sjeldent utfor dette. I områder hvor man har mye katter og liten plass vil disse territoriene overlappe,kattene løste dette ved å være i sitt området rundt bestemte tidspunkt på dagen,slik at de fikk byttet på det. I dokumentaren sa de og at de fleste kamper mellom katter skjer om natten. Fortell naboen om situasjonen og foreslå at du kan ha dine katter ute fra f.eks 10-16 , så kan hun ha sin ute fra 16-22. Det vil hindre kattene deres å møtes på samme territorie på samme tidspunkt og dermed unngå bråk. 11
gangnedsol i elg Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 Til sammen kr 3500,- siden i høst? Det er jo ingenting!!! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #12 Skrevet 11. mai 2017 Hva er galt med folk som foreslår avliving? Det er en katt, for faen. Han forstår ikke bedre! Naboen er sikkert like glad i sin katt, som du er i dine(?). Hva med å snakke alvorlig med dem, og spørre om han virkelig er kastrert, og legge frem problemet? Fortell om dyrelegeutgifter, og oppfordre dem til å følge med dyret sitt? Har 3 katter selv, de er kastrert, men slåss likevel ute. De leker/ slåss med hverandre også innimellom inne, og det kan gå hardt for seg, ser verre ut enn det er når de napper pelsdotter av hverandre. Vi har også en monsemann som kommer hit og vil ha en catfight med en av våre. Vi har funnet både blod og pels ute, og kontaktet hun som eide katten for å si ifra at hun måtte sjekke den, siden vår ikke var skadet. Kan godt være dine katter banker nabokatta mer enn han banker dem: de er jo interessert i å forsvare sitt teritorie! Anonymkode: 53a72...4ac 7
Forundret.. Skrevet 11. mai 2017 #13 Skrevet 11. mai 2017 Her så bor det en slik ca femti meter fra oss. Han bøller med andre dyr men er redd oss mennesker. Vi ser det at når vi er mye aktive utenfor her på sommer halvåret så trekker han seg bort og kattene våre får mer selvtillit av å ha oss ute. Ser vi ham innenfra og dunker på ruta så stikker han. Ville forsøkt å være utenfor og vise ham at det er deres territorie og at du og dyra dine er en flokk.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #14 Skrevet 11. mai 2017 38 minutter siden, gangnedsol i elg skrev: Til sammen kr 3500,- siden i høst? Det er jo ingenting!!! Nei det er forsåvidt ikke så mye, nei. Men når det dreier seg om skader påført av en annen katt så er det faktisk ganske så irriterende. Og hvis vi skal regne kjøring fram og tilbake til dyrelegen, medisiner, avspasering fra jobben (timer fra timebanken på jobb er faktisk reelle penger det også, som vi har jobbet for), turer innom apoteket, planer som har måttet forskyves pga skader på kattene... Da sitter vi med kostnader langt over dette. Som kunne vært brukt til andre ting. Anonymkode: 8bb53...6b5 3
Timsy Skrevet 11. mai 2017 #15 Skrevet 11. mai 2017 47 minutter siden, gangnedsol i elg skrev: Til sammen kr 3500,- siden i høst? Det er jo ingenting!!! Du må ha svært god råd, når du påstår at 3500,- i halvåret på unødvendige utgifter er "ingenting". Tipper pipen hadde hatt en annen låt om det var du som måtte betale det. 14
Simbyxor Skrevet 11. mai 2017 #17 Skrevet 11. mai 2017 1 time siden, gangnedsol i elg skrev: Til sammen kr 3500,- siden i høst? Det er jo ingenting!!! Ehm.. jo? Det er veldig mye. Dyr skal normalt sett ikke være syke.
Irja Skrevet 11. mai 2017 #18 Skrevet 11. mai 2017 (endret) Sikkert noen som er drittlei katten din også :-) Endret 11. mai 2017 av Irja 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #19 Skrevet 11. mai 2017 Survival of the fittest. La nå kattene selv bestemme hvem som er boss og skal få regjere i territoriet. Ikke bland deg inn. Du kan evt skaffe deg en ny katt av en rase og størrelse som vil skremme vettet av naboen sin mons. Anonymkode: c68c7...b46 3
Gjest Aktivdame Skrevet 11. mai 2017 #20 Skrevet 11. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, nei den kom lenge etter våre katter. Den yngste vår er 4 år, denne katten er yngre enn det. Anonymkode: 8bb53...6b5 Er vel en måte å prøve å komme inni flokken på. Katter er flokkdyr de og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå