AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Har noen barn her som har konsentrasjonsvansker på skolen? Mister fort fokus osv? Her blir barnet vårt utredet for ADHD. Anonymkode: 88eb5...0ad
Zienna Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Hvor gammelt er barnet? Jeg spør fordi alder er viktig mht. hva man kan forvente. Normal konsentrasjonstid for et barn på under 7 år er maks 20 min. Stol ikke blindt på lærernes vurdering. Observer heller barnet ditt i lek hvor han/hun konsentrerer seg. Kan barnet konsentrere seg i situasjoner hvor det liker seg, ligger heller problemet i selve skolesituasjonen.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Jeg har et barn som har fått fastslått konsentrasjonsvansker i sakkyndig rapport fra PPT. I tillegg er det generelle lærevansker og språkproblemer (disse tingene henger i hop ofte). Ingen mistanker om diagnoser. Anonymkode: a66aa...f0d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #4 Skrevet 12. mai 2017 14 timer siden, Zienna skrev: Hvor gammelt er barnet? Jeg spør fordi alder er viktig mht. hva man kan forvente. Normal konsentrasjonstid for et barn på under 7 år er maks 20 min. Stol ikke blindt på lærernes vurdering. Observer heller barnet ditt i lek hvor han/hun konsentrerer seg. Kan barnet konsentrere seg i situasjoner hvor det liker seg, ligger heller problemet i selve skolesituasjonen. Barnet er 8 år. Ja, barnet kan sitte timesvis med sine spill eller tegnefilmer barnet liker. Eller annet lek barnet liker. Men lærerne meldte til ppt pga konsentrasjon og at barnet ikke helt henger med når det er snakk om sosiale koder blant barna. Barnet skjønner liksom ikke gamet helt, hvis de spiller noe så gjør barnet egne ting i spillet osv. Anonymkode: 88eb5...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #5 Skrevet 12. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et barn som har fått fastslått konsentrasjonsvansker i sakkyndig rapport fra PPT. I tillegg er det generelle lærevansker og språkproblemer (disse tingene henger i hop ofte). Ingen mistanker om diagnoser. Anonymkode: a66aa...f0d Når du sier språkproblemer, er dere fra et annet land? Eller er det generelt språket som er problemet. Hva menes med lærevansker? Her kan barnet få meg seg mye selv om barnet faller ut. I noen fag er barnet over middels god. Men sliter litt med finmotorikken. Anonymkode: 88eb5...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet er 8 år. Ja, barnet kan sitte timesvis med sine spill eller tegnefilmer barnet liker. Eller annet lek barnet liker. Men lærerne meldte til ppt pga konsentrasjon og at barnet ikke helt henger med når det er snakk om sosiale koder blant barna. Barnet skjønner liksom ikke gamet helt, hvis de spiller noe så gjør barnet egne ting i spillet osv. Anonymkode: 88eb5...0ad Da går du inn for å lære barnet sosial kompetanse. Bruk bøker og eget nettverk. Anonymkode: 415b3...8eb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 Begrens tiden barnet bruker på skjermspill og TV- det forringer sosial konsentrasjon og samspill. Spill brettspill med barnet og sørg for rikelig med utelek. Anonymkode: 8cd56...a39 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da går du inn for å lære barnet sosial kompetanse. Bruk bøker og eget nettverk. Anonymkode: 415b3...8eb Tro meg, det gjør veldig mye av. Arrangerer turer med andre foreldre med barn. Er mye ute med barna. Gjør alt som kan gjøres Anonymkode: 88eb5...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Begrens tiden barnet bruker på skjermspill og TV- det forringer sosial konsentrasjon og samspill. Spill brettspill med barnet og sørg for rikelig med utelek. Anonymkode: 8cd56...a39 Ja, det er sant det du skriver. Og det er slike ting jeg prøve å gjøre også. Anonymkode: 88eb5...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Uansett ikke noe galt med å ha litt adhd 😋 Med riktig hjelp kan det gå veldig bra med barnet 👌😄 Anonymkode: 411bd...887
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du sier språkproblemer, er dere fra et annet land? Eller er det generelt språket som er problemet. Hva menes med lærevansker? Her kan barnet få meg seg mye selv om barnet faller ut. I noen fag er barnet over middels god. Men sliter litt med finmotorikken. Anonymkode: 88eb5...0ad Språkproblemene gjør at språket generelt utvikler seg saktere hos mitt barn enn normalt. For andre er det ikke så lett å legge merke til, men vi foreldre hører det godt når barnet er sammen med jevnaldrende. Språket er rett og slett mindre avansert. Dette har ført til mindre forståelse for sosiale koder og spilleregler, og gjort at barnet har strevd sosialt og ikke har etablert nære vennskap. Lærevanskene gjør at det er behov for ekstra støtte i klassen, og at undervisningen legges på et enklere nivå enn for andre på samme alder. Læringsstrategiene er gjerne annerledes (større fokus enn vanlig på konkreter, for eksempel). Fordi mitt barn jobber ekstremt hardt for å lære seg (for andre på samme alder) enkle ting, er det vanskelig å konsentrere seg over lenger tid. Anonymkode: a66aa...f0d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2017 #12 Skrevet 13. mai 2017 Så bra at han får hjelp! Det er viktige år i skolen. Både hjelp til konsentrasjon og sosial kompetanse. Viktig for læring og vennskap. Anonymkode: 6bd92...c17
Zienna Skrevet 13. mai 2017 #13 Skrevet 13. mai 2017 På 12.05.2017 den 11.12, AnonymBruker skrev: Barnet er 8 år. Ja, barnet kan sitte timesvis med sine spill eller tegnefilmer barnet liker. Eller annet lek barnet liker. Men lærerne meldte til ppt pga konsentrasjon og at barnet ikke helt henger med når det er snakk om sosiale koder blant barna. Barnet skjønner liksom ikke gamet helt, hvis de spiller noe så gjør barnet egne ting i spillet osv. Anonymkode: 88eb5...0ad Nettopp. Her bør du være svært kritisk. Mitt barnebarns lærer (2.klasse) mente at poden burde utredes for ADHD. Vi, familien, visste at det ikke kunne være riktig. Som du beskriver, kunne han konsentrere seg. Far tok opp video av gutten da han satt med lekser hjemme. Der ba han far om hjelp når han trengte det. Videoen ble sendt til lærer, som var forbløffet! Der så hun at han både kunne faglig, og kunne konsentrere seg. Problemet lå altså i selve skolesituasjonen. Jeg vet ikke om du har mulighet til det, men min sønn tok permisjon fra jobb og ble 2.klasse skoleelev. Han observerte og forsto. Øktene med konsentrasjon var for lange, responsen fra lærerne kom for sent og reglene om ro var vanskelig å overholde for en 7-åring. Nå er far enig med poden om at dette ikke er enkelt, de har en felles forståelse. De er også enige om at skole er så viktig at dette må bare holdes ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå