Gå til innhold

Symaskin Singer 433 veiledning til bruk på båtputer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, første post:-)
Driver å syr egne båtputer her mer mormors gamle gode Singer 433. Den maskinen er sikkert fra 60-70 tallet, men går som en klokke som regel. Dessverre ikke nå lenger. 

Putene jeg syr er basert på de gamle baksstykkene i noe ull lignende stoff og så marin stoff fra stoff og stil som nytt trekk. De første 4 putene har gått som en drøm, men når jeg begynt med nakkeputene nå, så begynner maskinen å krangle for meg. Innimellom så krøller seg undertråden på rullen. Eller så legger den på altfor mye under tråd. På det siste og tykkeste partiet nå, så sitter ikke undertråden i det heletatt. Det ser ut til at jeg sydd skikkelig, men når jeg trekker i stoffet så deler det seg.. Ser ikke ut som om overtråden fester seg til undertråden i det heletatt når det blir for tykt.

Ha en følelse av at denne maskinen burde takle tykkelsen, så jeg tror det er en instillingssak. Dessverre er ikke denne maskinen ny nok til at det finnes noen brukeveiledning å gå etter. 

Er det noen vennlig sjel her som sett denne maskinen før og som har noen tips på hvordan denne bør justeres for så tykt stoff? Hva er alle justeringene til?

Ref bildene med piler:

1. Hva gjør denne egentlig?
2. Bør denne strammes sånn at den tar mer undertråd?
3. Har denne noe å si på tykt stoff?

Mvh
Hosse

3 punkter.jpg

IMG_7299.JPG

Screenshot_1.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke peiling selv, dessverre, men her er en "generell" Singer-manual, som kanskje kan ha noen tips? Her er en manual for en 533, som ser ut til å likne. 

Og om alt annet feiler kan du kjøpe en manual fra Singer - de selger manualer til 433 for 13 £

(Vet ikke om noe av dette var nytt for deg, men tenkte jeg skulle prøve for sikkerhets skyld. :) )

Anonymkode: 79fa8...170

AnonymBruker
Skrevet

Hør med en symaskinbutikk som fører singer eller andre kjente merker, og spør om du får kjøpt en tykkere nål

Anonymkode: b55f0...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme, tok bare ut nålen, satt den inn på ny, tredde om og justerte litt frem og tilbake på de fleste knapper/hjul osv for å fjerne ev "heng" i maskineriet. 

Anonymkode: 491eb...46f

Skrevet

Tusen takk! Her var det mange gode tips:-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ganske enkelt og brutalt ødelagt symaskinen. Dette er en maskin beregnet på datidens stoffer ijkke stive, tykke, harde båtmaterial stoffer. Da må du bruke en kraftigere symaskin beregnet på denne typen røffe stoff, helst en industrimaskin. 

Vel, jeg har gjort det samme med saueskinn en gang i en fjern fortid. Du kan høre med en butikk som forhanfler Singer om de kan fixe den, men jeg har mine tvil. 

Anonymkode: 8019f...2ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...