Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tittelen sier, hva er fordelene med å velge privat fremfor offentlig ivf dersom man har tid til å vente de angitte ukene på utredning og behandling? 

Og har det noe å si om paret har blitt utredet hos privat gynekolog i forkant og årsaken(e) er stilt på forhånd før man henvises til ivf? 

Vi syntes privat ivf er fryktelig dyrt, ikke fordi vi skulle ha greid det økonomisk, men siden det ikke er noen garanti for at man blir gravide og får et barn, men fordi skille mellom offentlig og privat er så enorm. Medisinene har jeg skjønt at man må dekke 16-18000kr av per forsøk uansett. 

Anonymkode: 5cc04...29c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man bor i Oslo: Alternativet er å reise ut av byen hvis man ønsker seg søskenforsøk. Når man har et barn fra før av blir det ganske kronglete og vanskelig.

Sånn generelt:

• Nå har jeg bare prøvd privat og ikke offentlig, men klinikken min er helt fantastisk fleksible og flinke til å tilpasse seg min kalender og mine planer. De klarer alltid å presse inn en kontroll på perfekt dag selv om det egentlig er fullt, og de gir meg kontroll i helga dersom det må til.
  • De er godt forberedt så de vet hvem jeg er når jeg tropper opp til time (nå har jeg holdt på lenge nok til at jeg "kjenner" alle der uansett, men tendensen var sånn helt fra starten av).
  • Jeg trenger aldri å vente med å starte på et forsøk, hvis jeg får mensen pga negativt forsøk kan jeg starte opp igjen neste syklus uten pausemåneder.
  • Med tanke på hva jeg har lest fra de som går offentlig virker det også som om de er litt mer villige til å prøve nye ting, og det er mer sannsynlig å få kort protokoll (det offentlige bruker ofte lang protokoll så de best mulig kan time forløpet ditt til tidspunkter som passer sykehusets ledige timer).
  • Selv om jeg nå er "mellom" to trepakninger med forsøk, er de hjelpsomme og svarer på alt jeg lurer på hvis jeg ringer dem.
  • Når jeg har hatt innspill til behandlingsopplegget har de tatt meg alvorlig, og enten hørt på meg eller stort sett gitt velbegrunnede svar på hvorfor de ikke vil gjøre det slik jeg foreslår.

Vi ble for øvrig utredet av privat gynekolog, men det var ikke noe problem for ham å henvise oss til Ullevål da vi prøvde på datteren. Vi sto i kø der mens vi kjørte "venteforsøk" privat, og da jeg faktisk ble gravid ringte jeg bare og slettet meg fra køen i det offentlige. 

Når det gjelder medisiner må du ikke dekke 17 000 per forsøk, men totalt over tre forsøk. HELFO tilbakebetaler alt over egenandelsgrensen (17 108) for inntil tre ferskforsøk per barn, se linken. Bruker du mer enn tre forsøk må du imidlertid betale selv igjen. Jeg har i gjennomsnitt brukt snaue 11 000 per forsøk i medisiner.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her - Takk for grundig og detaljert svar. Vi vet foreløpig ikke om vi trenger ivf, men pga pcos og ingen effekt av pergo, så har gynekologen forespeilet at det kan bli nødvendig. 

Ser at i på Ullevål er det ikke så alt for lang ventetid på utredning. 

Anonymkode: 5cc04...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...