AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Hei. Jeg jobber som dagmamma og har valgt og ikke skatte av dette. Altså, det er svart arbeid. Hva er det verste som kan skje om noen skulle velge og "melde meg inn" til skattefuten, eller hvem som skal ha greie på det. Er det vanligst og skatte av dagmammapenger eller å bare stikke pengene under bordet? Anonymkode: 378eb...dfd
Slarti Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Du kan bli dømt for svart arbeid. De som bruker deg til dagmamma kan dømmes for å benytte seg av svart arbeid. Du kan få en helvettes skattesmell med straffeskatt og ev fengsel. De som betaler deg kan få bøter å krav om å betale mva som du ikke har betalt inn. Og Ev fengsel i ekstreme tilfeller 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Hvorfor velge å leve sånn, med den konstante frykten for at nå smeller det kanskje snart? Jobb, betal din skatt, og sov godt om nettene! Anonymkode: 8ec25...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Men om personer som melder inn ikke har noe form for bevis? Blir vel bare ord mot ord da? Kan jo si at det er barnet til en venn man passer? Anonymkode: 378eb...dfd
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Hvis noen melder deg inn, kan du også få straffeskatt. Dersom du blir politianmeldt og politiet velger å ta ut tiltale, kan alle pengene du har tjent på virksomheten blir inndratt. Det vil si at du må betale inn alt du har tjent til staten, selv om pengene ikke lenger er i behold. "Kriminalitet skal ikke lønne seg". Anonymkode: a5da6...939 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Mottar du noen form for stønad, siden du jobber svart? Da kan du bli anmeldt for trygdesvindel i tillegg. Anonymkode: a5da6...939 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg jobber som dagmamma og har valgt og ikke skatte av dette. Altså, det er svart arbeid. Hva er det verste som kan skje om noen skulle velge og "melde meg inn" til skattefuten, eller hvem som skal ha greie på det. Er det vanligst og skatte av dagmammapenger eller å bare stikke pengene under bordet? Anonymkode: 378eb...dfd Alt det de andre sier, og jeg håper for din egen del at du forstår at du mister sosiale rettigheter/goder sykepenger og pensjon. Hvorfor i alle verdens land og rike velger du å gjøre dette? Anonymkode: 0913f...48e 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 Ikke minst hvilke forsikringer gjelder om barnet skal skade seg, og hvordan dette rettes mot deg. Anonymkode: f22d0...25d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 Du kan tjene opp til 50.000 i året uten å skatte, tror jeg Anonymkode: 5cafe...f52 1
Angelheart2 Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 En annen effekt av svart arbeid er at du ikke tjener deg opp noen rettigheter på hverken dagpenge, sykepenger eller pensjon. Dersom du skulle bli syk vil du ikke få ei krone i sykepenger. Om du skulle komme på AAP eller uføretrygd vil du få minstesats fordi du ikke har tjent noe. I tillegg vil du bli minstepensjonist, når den tid kommer, fordi du ikke har hatt inntekt. Dette kommer i tillegg til alle den andre, negative effektene som er skissert over her. Jeg ville vært mest redd for punktet om forsikring.....tenk om det skjer noe med barnet du passer! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om personer som melder inn ikke har noe form for bevis? Blir vel bare ord mot ord da? Kan jo si at det er barnet til en venn man passer? Anonymkode: 378eb...dfd Når man får inn tips så sjekker man om dette eventuelt kan stemme, eller bygger opp en sak mot personen Man ignorerer det ikke fordi det "kanskje" bare kan være ord mot ord Anonymkode: 6f579...130
Honey Dew Skrevet 11. mai 2017 #12 Skrevet 11. mai 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om personer som melder inn ikke har noe form for bevis? Blir vel bare ord mot ord da? Kan jo si at det er barnet til en venn man passer? Anonymkode: 378eb...dfd Når slike ting meldes inn, vil skatteetaten gå til undersøkelse om det er hold i meldingen. De vil gå igjennom paprier, konto og andre ting. Er du f eks registrert som ufør, får penger til livsopphold m.m., vil også NAV bli hentet inn slik at de kan foreta undersøkelser. Husk på at så lenge du arbeider svart, får du ikke pensjonspoeng og kommer til å ende opp som minstepensjonist 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå