Gå til innhold

Amstaff og andre "nussedusselige" hunder

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

http://www.bt.no/meninger/debatt/article323476

Hvor mer patetisk går det an å bli?

"Jeg er veldig godt vant med snille, velopplærte hunder fra jeg var barn. For tiden har vi en stor blandingshund som er veldig snill.

Den er oppvokst sammen med barn, og liker veldig godt å bli klappet og kost med av alle - uansett om det er kjente eller ukjente."

Og han har møtt to eksemplarer av amstaff, som (dessverre) hadde feil eier. Blir bare så irritert, når er det aviser noen gang skal vise HYGGELIGE artikler om amstaff, og vise hvilken hund dette egentlig er? Nemlig en flott og stødig familiehund.

Tror jammen jeg skal ringe VG, og få til en reporter og fotograf, så kan man for én gangs skyld få til det virkelige bildet av amstaff. Hadde vært flott om andre amstaffeiere også hadde tatt initiativ å kontakte media, så hadde folk (og kanskje noen på stortinget hadde giddet å legge en finfin artikkel på kontorpulten til Dørum) kanskje fått et annet bilde, enn en kaldblodig bitemaskin.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er enig med deg Gjest... Har riktig nok bare møtt amstaff en gang, men syntes ikke det var skremmende. Heller litt opplysende..

Har da en snill og kosete elghund jeg da, er vel litt i andre enden av skalan han.. hehe.

Er som man sier, det meste kommer ann på oppdragelsen av hunden. Selv en snill og søt Golden Retriver-valp kan bli en sint og farlig hund med feil oppdragelse.

Man får jo nesten daglig slengt opp i fjeset når en amstaff eller lignende hunder har angrepet noe/noen. Står ikke så mye om andre "snille familiehunder" som angriper. Skal ikke uttale meg for mye om noe jeg ikke vet så mye om, men synes det er litt feil når man bare får høre om de aggresive hundene av rasen.

Du får ringe på VG du... Vil gjerne lese den artikkelen!

Skrevet

Ja, alle amstaffer er snille. Eh? Tror det er en grunn til at det ikke lenger er lov til å avle på amstaff. Jeg kommer i hvert fall ikke til å savne verken amstaff eller pitbullen. Det er nok av dem der jeg går tur med bikkja mi, og erfaringene er faktisk at det er mye mer problemer med de bikkjene enn andre bikkjer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Litt merkelig at faktisk pitbull/amstaff er de mest brukte terapihundene i USA, da, Imax? Tror du det er for ingen grunn at de bruker disse typer hunder, isteden for en liten puddelulldott, eller en bitteliten skjelvenede chihuahua som så og si brekker benet bare du dytter litt? En terrier tåler så mye mer røff behandling (derfor de også bruker pitbull/amstaff til funksjonshemmede barn).

Ja - pitbullen/amstaffen kan være sintere på bikkjer enn andre med alderen (men IKKE mennesker. Jeg har sett tilfeller der amstaff har blitt sparket så hardt at den nesten ikke kunne gå på beina, men var fortsatt like blid der den var forlatt av en idiot av en eier), og det er det faktisk mange andre raser som er også! Man MÅ ikke på liv og død la hunder møte hverandre hvis man VET de ikke går sammen. En hund omgås ikke med hunder 24/7 i døgnet, men den omgås med mennesker 24/7.

Så det utsagnet ditt var egentlig bare rett og slett på jordet, Imax. Kjenn hunden før du dømmer den ihvertfall, DA kan du komme hit og diskutere hvorvidt du mener den burde bli ulovlig eller ikke.

Skrevet
det er mye mer problemer med de bikkjene enn andre bikkjer.

Hva slags problemer Imax?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er sjokkert over at folk som har hund SELV kan si noe så trangsynt som at amstaff og pitbull er farlige raser.

Disse hundene havner altfor ofte i hendene på feil folk. Og de blir TRENT opp til å være aggresive ! Selv en toypuddel kunne blitt et frådende monster i hendene på feil person.

Hunder er hunder, og det finnes ingen farlige raser, kun farlige eiere.

Er amstaff, dogo argentino, pitbull, fila brasiliero og tosu ino FØDT onde ?

Skiller de seg fra andre hunder ved instinkt og kroppspråk ?

NEPPE !

Desverre er det altfor lett å få seg hund her i Norge... hadde man måtte tatt hundesertifikat og betalt hundeskatt hadde nok mange av disse inkompetente hundeeierne funnet noe annet å ta seg til, enn å ødelegge hunder.

Skrevet

Imax:

Hvis du ikke hadde vært en av dem som slukte alt du fikk servert i media, så skulle jeg giddet å svart deg.

Men vi har diskutert dette før, og jeg vet akkurat hvor trangsynt du er.

Forresten kan du forsøke å sulte, pine, slå og mishandle hunden din i noen uker. Når du er ferdig med dette vil jeg gjerne få en rapport på hvor blid og fornøyd den er.

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=109835

Lurer på om du har noe fornuftig å si til dette?

Det er artig at det er så mange som har lest den men som plutselig ikke har noe å si til temaet.

Til trådstarter:

Lykke til med å få til noe positivt i VG, det er desverre MANGE som har prøvd før deg og bare møtt veggen.

Ikke for å være kjip, men det er bare sånn det er.

Skrevet

Noen kommentarer: Jeg synes det er interessant at gjest setter premisser for når jeg kan komme inn å diskutere hvorvidt rasen bør være ulovlig eller ikke. Hallo - du er på et diskusjonsforum! Så når du poster dette er det klart jeg er med på diskusjonen. Så da kommer jeg med min mening, som dere tydeligvis er uenige i (og det får dere selvsagt lov til å være), men jeg skal ha meg frabedt at jeg ikke har lov til å mene det motsatte av dere!

Når det er sagt får jeg spørsmål fra Xavia om hvilke problemer jeg har med disse hundene. Min erfaring er at disse hundene er mer aggresive mot andre hunder og mange av disse hundene har dårlig språk og kommuniserer dårlig med andre hunder som fører til problemer (her har oppvekst selvsagt mye å si).

Dersom det blir knuffing mellom hundene er konsekvensene av et sammenstøt med en amstaff mye større enn med andre hunder (min hund har ikke vært i basketak med en slik en, men jeg kjenner noen som har vært det). Det kan godt være at man kan "lære" en toypuddel til å bli aggresiv, men dere er vel enige i at trykket i kjeven til en toypuddel ikke noensinne vil bli likt det som en amstaff har? Så en aggresiv amstaff kan ødelegge mer enn en aggresiv toypuddel.

Når det gjelder eierenes sitt ansvar ovenfor hundene sine, er jeg fullstendig enig i Rimfrost sin mening i at det er alt for lett for folk å få hund, og det settes ikke rimelige krav til hundeeiere. Og jeg har merket en tendens til at denne rasen tiltrekker seg en viss type eiere (ikke alle eiere, men en del, vil bare presisere før dere biter hodet av meg igjen), som tydeligvis trenger en slik hund for å "vise seg". Amstaffen er jo som andre terriere en mentalt sterk hund som trenger en tydelig leder, og dumme hundeeiere uten peiling og vilje til å lære seg noe om hund burde absolutt ikke skaffe seg en slik hund. Jeg mener konsekvensene av utydelig lederskap og dårlig (da mener jeg ikke dyremishandling, men lite dressur/oppfølging) hundehold vil vise seg tydeligere hvis du har en amstaff enn om du har en toypuddel. Men det er nok av andre raser man ser det samme på, f.eks. bordercollie, belgiske gjeterhunder, andre terriere osv er også hunder som absolutt krever en oppmerksom og bevisst eier for å dekke dens behov og sørge for at den "oppfører seg".

Personlig har jeg altså negative opplevelser, og jeg stoler faktisk også på myndighetenes avgjørelse i forhold til denne rasen.

At dere er uenige har jeg respekt for, og jeg tviler heller ikke på at det finnes flotte amstaffer som fungerer godt både blant menesker og andre dyr. Jeg vil også presisere at jeg ikke på noen måte kan mene noe om deres eget hundehold, så mine meninger er basert på egne opplevelser.

Skrevet

Et spørsmål forresten: Hvor har du informasjonen om at amstaff/pitbull er den mest brukte hunderasen for terapihunder i USA? Og hva er egentlig en terapihund? Bare nysgjerrig :roll:

Skrevet

jeg synes alle hunder skulle vært i bånd!

Gjest Anonymous
Skrevet

Å forby visse raser bare fordi disse ofte appelerer til feil folk er idiotisk. Personer i kriminale miljøer vil fortsette å skaffe slike hunder uansett om de er lovlige eller ikke, så hva hjelper det ?

Synes det er så trangsynt å mislike visse raser bare fordi man har dårlige negative erfaringer med noen få individer.

Hva med staffordshire bullterrier, bullterrier, bulldog, alle mastiffer, akita inu, airdaleterriere, rotweiler, doberman, shar pei (ja faktisk, tidligere kamphund!) og andre raser som har blitt/blir brukt til kamp og vakthold ?? Skal disse også forbys da ?

Nei vettu hva.... Fysj. Det er ene og alene hos EIERNE problemer ligger. Hunder blir ikke født onde.

Skrevet

Interessante linker som gjest har postet her. Men helt "objektiv" er ikke informasjonen må jeg innrømme. Det er hundrevis av raseklubber som sier deres hunderase er de smarteste, mest lettlærte osv. Så jeg tar denne informasjonen med en klype salt, selv om det er mye interessant her.

PS! Det er vel lov til å foretrekke noen raser fremfor andre? Det gjør i hvert fall jeg, og de fleste andre jeg kjenner. Sikkert derfor så få folk faktisk bytter rase når de får nye hunder.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har mine favoritter jeg og. Men jeg misliker da ikke visse hunderaser bare fordi jeg sluker rått hva media spyr ut ! Enhver som har en viss kunnskap om hunder vet at de grunnleggende instinktene og atferden er den samme i alle hunder. Og at det ikke finnes onde hunder, bare onde mennesker.

Tror du folk i gjengmiljøet f.eks slutter å avle/kjøpe/eie amstaff, bitbull og andre kamphundraser bare fordi det er forbudt ?? Det er temmelig naivt å tro....

Og de som faktisk FØLGER loven, det er jo som regel folk med vett i hue og som vet hvordan hunder skal behandles.

Jeg har møtt agresive schafere, men hater ikke alle schafere av den grunn... og jeg har møtt puddler som glefser og flekker tenner, men jeg går ikke rundt og mener puddelen burde forbys !

Det er hos hundeeierne det ligger, ikke hos hunderasen.

Alle amstaffene jeg har møtt har hatt et helt normalt kroppspråk og normal atferd, og samtlige har vært milde og trivelige hunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...