Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er mye snakk om mobbing, usikkerhet og medias påvirkning for tiden. Jeg vil derfor dele hvordan min barndom var,

Jeg var en utrolig snill og utadvendt unge. Om noen slang dritt til meg synes jeg selvfølgelig ikke det var gøy, men glemte det fort. Jeg ville heller ikke si noe tilbake, ikke fordi jeg var redd, men fordi jeg ikke ville såre personen. Jeg kunne også spør samme person om å finne på noe senere på dagen. Så lenge jeg kan huske har jeg forstått att noen er litt usikre, og rakker ned på folk når de er rundt andre for å heve seg selv. Når jeg tenker tilbake forstår jeg att jeg ble mobbet mye, men det oplevdes ikke slik da. (på barne og ungdomskolen). Derfor vil jeg dele hvorfor jeg tror det var slik, slik at flere unger kansje kan føle seg trygge på seg selv, og ha en bedre barndom?

Noe av det kom fra at jeg hadde en stabil vennejeng. Vi var alle av de som ble valgt sist, når man skulle velge lag osv... Men vi hadde alltid hverandre. Jeg husker at på ungdomskolen tenkte jeg at jeg var så glad at jeg ikke var populær. De populære kranglet, baksnakket og gjorde nærr av hverandre. Vi var venner, og vi var gode venner!  

Det som jeg tror er den aller største grunnen til at jeg var så trygg er familien min. Foreldrene mine baksnakket aldri(fremmfor meg). Det jeg lærte om mobbing var at usikre folk gjor dette for å føle seg bedre. Dette ble jo veldig mye mer realistisk ettersom at mine foreldre ikke gjor det! De satt meg heller aldri i en offerrolle, jeg opplevde meg selv aldri som ett mobbeoffer som sakt. Foreldrene mine har aldri brydd seg mye om utseene, klær eller mote heller. Jeg har aldri slitt med kroppspress eller noe slags press når det gjelder klær.

Derfor tror jeg at dette nye, hvor man skal skåne alle fra alt, som kroppspress etc.. er helt feil. Man må lære barn å håndtere ting og ta egne valg. dette ble litt rotete men jeg håper folk forstår.

Jeg tror at nøkkelen til å føle seg trygg er å lære ungen forståelse for andre personer, ha gode rollemodeller og ha folk rundt seg som enn stoler på. Samt ikke sette barn i offerrolle, men faktisk heller "avblåse" ting litt, samtidig som du selvfølgelig tenker litt på seriøsiteten i det.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en trygg vennegjeng osv men da noen i sjette klasse valgte ut meg i fjerde for å dytte i søla, hoppe på meg, holdt meg fast og befølte meg, kalle meg stygge ting, spre falske rykter osv nærmest daglig så jeg til slutt hadde daglige selvmordstanker i en alder av 10 år så hjalp det lite å tenke at disse var usikre folk som ville føle seg bedre ( ja jeg fikk høre den frasen jeg også.) 

Anonymkode: f29c8...978

• Liker 2
Skrevet

Fy søren, det er helt sykt! Ingen burde oppleve noe slikt, uansett alder! Jeg håper det går bra med deg nå, det var utrolig vondt å lese! 

Men var det jeg mente med att du ser på seriøsiteten av det. For noe så seriøst skal ikke avblåses noe som helst!! Når jeg skrev innlegget mente jeg mindre seriøse ting, som jeg kansje ikke var tydelig nokk på! beklager virkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med ts, har samme opplevelser selv. En mor som fortalte meg at pytt sann, utseende var ikke viktig, klær ikke viktig, vær glad for at man har den flotte kroppen man har (og som viste det selv i praksis, at hun tenkte slik), den er både pen og ikke minst frisk og fungerer! Hørte jeg noe negativt om andre, skyndte jeg meg å si noe posetivt, det ble fremhevet av vennene mine, at 'jeg var så flink til å ikke baksnakke'. Men baksnakke, det gjorde man jo bare ikke? Har aldri hørt foreldrene mine gjøre det, om noen, være seg politikere eller fotballspillere eller slekt eller naboer. Jeg var ikke veldig populær, hadde alltid nære venner. Som i dag. 

Jeg tror at ved å være gode forbilder i ett og alt, kan man forebygge mye mobbing, være seg bli mobbet eller ikke minst, ikke utføre mobbing. 

Når det er sagt, de snakket ikke pent om folk med dårlige verdier, det ble bare.. avfeid, "folk er forskjellige, han er kanskje ikke så snill, men god i fotball. Bare hold deg unna han du, og si at du gidder ikke henge med folk som driver med slikt (tulling og bråk og mobbing på skolen). Sier venninnene dine han er kul, bare si at det syns ikke du'.

Anonymkode: 8676d...d50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...