Gå til innhold

Grensen for å varsle politiet(?) om uforsiktig kjøring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei=)

Jeg har kun vært borti at vi som ansatte i offentlig etat har måttet varsle politi i situasjoner vi har visst at noen har kjørt i ruset tilstand, så en ganske alvorlig situasjon med andre ord. Likevel har jeg aldri hørt om at noen noengang faktisk ble stoppet, men da var de iallefall på 'lista' da. I denne situasjonen er jeg bare en privatperson og lurer på hva jeg kan gjøre når jeg vet om noen som absolutt ikke burde hatt lov til å kjøre rundt alene. 

Denne personen har mistet lappen tidligere pga kjøring (flere ulykker med store skader på bilene) i sterkt ruset tilstand og kjøring etter at lappen ble tatt bort. Han er nå tilsynelatende rusfri, men bruker en høy dose buprenofin og minst et annet antipsykotisk medikament som også har sløvhet som vanlig bivirkning. Han har fått tilbake sertifikatet nå (ca 2 år etter at det ble indratt første gang) fordi han har en jobb som krever mye kjøring og legen kunne da søke om at han kunne få den tilbake. Dette er det han har forklart selv.  
Greit at det er mange som kjører som "tullinger", men siden jeg kjenner denne personen litt fokuserer jeg på han. Han kjører veldig fort, "må" kjøre forbi alt og alle, gir sjeldent tegn med verken lys eller plassering, bruker tlf og røyk i bilen veldig mye og virker ellers ukonsentrert, treg og fjern. Fordi jeg vet at han av og til har samvær med barna sine og da bruker mye bil så har jeg tatt opp temaet på en forsiktig måte. Kom ikke så mye ut av samtalen annet enn at han selv ser på seg selv som en veldig flink og forsiktig sjåfør, men at det finnes veldig mange andre "tullinger" som kjører sakte eller feil og at han aldri ville ha gjort noe som satte barna i en potensielt farlig situasjon. Men dette mener jeg jo at han allerede gjør da.

Jeg vet jo at det han gjør er ulovlig og i tillegg utrolig skummelt pga han kjører med barn, men er dette noe politiet bryr seg med? De kan jo ikke akkurat kjøre rundt og se om han gjør noe galt.. Jeg kjenner ikke mødrene til barna hans, men om de hadde fått vite dette så kanskje de kunne gjort noe? 

Lurer også på om det er noen som har erfaring med å bruke medisiner som man kan bli veldig sløv av og om dere fortsatt greier å konsentrere dere like godt som før dere startet på disse? Vet at folk reagerer forskjellig og at det finnes forskjellige doser og sånt, og bare så det er sagt så vet jeg om en annen som bruker buprenofin hvor jeg aldri kunne mistenkt at han hadde slike medisiner innabords. 

Anonymkode: ddf0e...bdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nye regler tilsier jo at visse medisiner krever en begrensning eller fratatt lappen. 

Anonymkode: 18f0f...5d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om din bekjente har mistet førerkort grunnet rus, så har han nok måtte gå igjennom endel rene urinprøver før han kunne søke om å få det tilbake. Regelen for å avgi urinprøve under tilsyn er ganske streng. Finn noe annet du kan ta ham for om du ikke syntes han bør kjøre på veiene. Rus er det nok ikke om legen går god for ham.

Anonymkode: 63a01...163

AnonymBruker
Skrevet

Nye regler fra 2017, legene plikter å tilby nedtrapping av medikamenter eller frata førerkort. Så her har fastlege en jobb å gjøre

Anonymkode: 53465...525

Skrevet

Jeg har lite til overs for folk som kjører uforsiktig, så jeg har vært med på å melde inn en bussjåfør som snakket i telefonen mens han kjørte. Uten handsfree altså, håndholdt telefon med høyttaleren på og telefonen ble holdt opp mot munnen i stedet for på vanlig måte.

De nyeste medisinreglene tilsier at man ikke kan kjøre bil tidligere enn tidligst åtte timer etter inntatt medisin. Tviler sterkt på at politiet bare avspiser deg med at de ikke har tid om du melder fra om uvettig kjøring på fast basis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...