AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 jeg har vært innom et par butikker å søkt jobb, og alle stedene får jeg inntrykk av at sjefene er sure eller ikke interesert. jeg er både blid og hyggelig, en jeg møtte ville ikke håndhilse. det er skremmende å gå rundt med jobbsøknader og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dagliglederne ikke virker noe interesert. Anonymkode: 6d99d...e5b 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Søker du på utlyste jobber eller leverer du åpne søknader? Hvis ikke de har en utlyst stilling er de kanskje lei av at der kommer inn folk både titt og ofte og ber om jobb. Anonymkode: 87db7...df9 4
Høna79 Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Jeg jobbet i en svært populær kleskjede noen år tilbake. Det kom innom 5 som deg hver dag og spurte etter daglig leder for å legge igjen en åpen jobbsøknad, selv om vi ikke hadde noen ledige stillinger. Jeg tror det er så enkelt at de er dritt lei. De trenger ikke flere ansatte bare fordi du synes det er skremmende å levere søknaden. 9
Navne Løs Skrevet 21. mai 2017 #4 Skrevet 21. mai 2017 På 10.5.2017 den 23.56, Høna79 skrev: Jeg jobbet i en svært populær kleskjede noen år tilbake. Det kom innom 5 som deg hver dag og spurte etter daglig leder for å legge igjen en åpen jobbsøknad, selv om vi ikke hadde noen ledige stillinger. Jeg tror det er så enkelt at de er dritt lei. De trenger ikke flere ansatte bare fordi du synes det er skremmende å levere søknaden. Samme her. Er butikksjef og ofte kommer folk når det passer kjempedårlig. Søknadene er som regel masseproduserte og håndtrykket slapt. 3
Skay Skrevet 21. mai 2017 #5 Skrevet 21. mai 2017 Så rart. For som oftest så blir man jo anbefalt å gå rundt til butikkene med jobbsøknad og CV. 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #6 Skrevet 21. mai 2017 15 minutter siden, Skay skrev: Så rart. For som oftest så blir man jo anbefalt å gå rundt til butikkene med jobbsøknad og CV. Gått på jobbsøker kurs hos NAV? Der driver de å maser mye om åpne søknader, og/eller gå til bedrifter og vi trener noe sinsykt mye på det, sannheten er at når man leverer åpen søknad blir den kastet og du blir glemt-når du ringer og du er så heldig om du får snakket med daglig leder, kommer de til å komme til å komme med unnskyldning for å bli kvitt og du blir glemt. Skjønner ikke hvor de fokuserer på det så mye bare tull og tøys. Anonymkode: 1f8f0...05e 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #7 Skrevet 21. mai 2017 Ønsker du jobb registrer deg hos vikar byråer (de største kleskjeder kan man kun få gjennom de) og søk på utlyste jobber. Så slipper du å kaste bort tiden din og du får jobb kjøperen! Anonymkode: 1f8f0...05e 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #8 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gått på jobbsøker kurs hos NAV? Der driver de å maser mye om åpne søknader, og/eller gå til bedrifter og vi trener noe sinsykt mye på det, sannheten er at når man leverer åpen søknad blir den kastet og du blir glemt-når du ringer og du er så heldig om du får snakket med daglig leder, kommer de til å komme til å komme med unnskyldning for å bli kvitt og du blir glemt. Skjønner ikke hvor de fokuserer på det så mye bare tull og tøys. Anonymkode: 1f8f0...05e "deg så fort som mulig Anonymkode: 1f8f0...05e 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #9 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker du jobb registrer deg hos vikar byråer (de største kleskjeder kan man kun få gjennom de) og søk på utlyste jobber. Så slipper du å kaste bort tiden din og du får jobb kjøperen! Anonymkode: 1f8f0...05e "kjappere Anonymkode: 1f8f0...05e 2
Skay Skrevet 21. mai 2017 #10 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gått på jobbsøker kurs hos NAV? Der driver de å maser mye om åpne søknader, og/eller gå til bedrifter og vi trener noe sinsykt mye på det, sannheten er at når man leverer åpen søknad blir den kastet og du blir glemt-når du ringer og du er så heldig om du får snakket med daglig leder, kommer de til å komme til å komme med unnskyldning for å bli kvitt og du blir glemt. Skjønner ikke hvor de fokuserer på det så mye bare tull og tøys. Anonymkode: 1f8f0...05e Vært på kurs hos NAV for unge ja. Men jeg fikk meg jobb nesten med en gang (uten deres hjelp) + jeg skulle begynne å studere. Så egentlig var det ikke vits for meg å være der. Har fått høre det fra de som jobber hos NAV + familie og sett på TV at jeg må gå rundt. Vennene mine har også fått høre at det er sånn man gjør det. Så tror nok det er den generelle oppfatningen blant folk at det er slik det gjøres.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #11 Skrevet 21. mai 2017 2 minutter siden, Skay skrev: Vært på kurs hos NAV for unge ja. Men jeg fikk meg jobb nesten med en gang (uten deres hjelp) + jeg skulle begynne å studere. Så egentlig var det ikke vits for meg å være der. Har fått høre det fra de som jobber hos NAV + familie og sett på TV at jeg må gå rundt. Vennene mine har også fått høre at det er sånn man gjør det. Så tror nok det er den generelle oppfatningen blant folk at det er slik det gjøres. Jepp, jeg har alltid fått høre dette av familie og venner selv. Når det utlyses en stilling så er det gjerne 200+ søkere, mens når man søker utenom så har man kanskje en bitte litt større sjanse i tilfelle en stilling ikke har blitt utlyst enda. Dersom man sitter ung og uten erfaring på jobbmarkedet i en bult av 200 andre søkere med erfaring så er sannsynligheten for at man får jobb minimal. Å møte opp og gi CV fremfor å sende mail viser tydeligvis mot og at man et utadvendt. Likevel så har denne fremgangsmåten egentlig aldri fungert hos meg. Selv fikk jeg høre fra noen andre at det var en ledig stilling og den søkte jeg på før den ble lagt ut på finn eller nav. Anonymkode: 46713...3e9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #12 Skrevet 21. mai 2017 Går selv kurs via NAV og de maser noe helt vanvittig om dette med åpne søknader/salgsbrev og å gå rundt. Jeg kvier meg veldig for når vi skal gjøre det, fordi jeg vet at det så sjelden nytter. Det virker som om noen av disse kursveilederne er stuck i hvordan ting var for tjue år siden. Mulig det fungerte bedre da. Anonymkode: f24b5...67c 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 8 minutter siden, Skay skrev: Vært på kurs hos NAV for unge ja. Men jeg fikk meg jobb nesten med en gang (uten deres hjelp) + jeg skulle begynne å studere. Så egentlig var det ikke vits for meg å være der. Har fått høre det fra de som jobber hos NAV + familie og sett på TV at jeg må gå rundt. Vennene mine har også fått høre at det er sånn man gjør det. Så tror nok det er den generelle oppfatningen blant folk at det er slik det gjøres. Synes det er synd at kursene fokusere så mye det, tenk deg det selv, om du sitter opptatt med jobb, masse jobb og du er ikke ute etter å ansatte noen, hadde du likt å få ørten stykker på døren din? Hadde du giddet i ofret tiden din til dem? Eller giddi å sett på søknaden og aller viktigste husket dem? Siden det faktisk er firmaer som blir ansatt av nav for å ha jobb kurs, skulle jeg ønske de kunne komme med råd som er i realitet. Det gjelder på flere ting. Anonymkode: 1f8f0...05e 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det utlyses en stilling så er det gjerne 200+ søkere, Anonymkode: 46713...3e9 Derfor er det mye bedre enn å til bedrifter/butikker (som lengre ikke ansatter folk på gaten, men via vikarbyrårer) og registrere seg på de foskjellige vikarbryåene, ringe eller stikke får å høre om ett møte. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å møte opp og gi CV fremfor å sende mail viser tydeligvis mot og at man et utadvendt. dette er vikarbyrående jobber med, og er alltid ute etter en ny medarbeidere! Det err jobben dems! Også gjør du en jævla god jobb, Da er det en reel sjanse for fast ansettelse til slutt. Anonymkode: 1f8f0...05e 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Derfor er det mye bedre enn å til bedrifter/butikker (som lengre ikke ansatter folk på gaten, men via vikarbyrårer) og registrere seg på de foskjellige vikarbryåene, ringe eller stikke får å høre om ett møte. dette er vikarbyrående jobber med, og er alltid ute etter en ny medarbeidere! Det err jobben dems! Også gjør du en jævla god jobb, Da er det en reel sjanse for fast ansettelse til slutt. Anonymkode: 1f8f0...05e "hva Anonymkode: 1f8f0...05e
mjauritz Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 Jeg er ikke daglig leder, men jobber ved siden av skolen i en klesbutikk. Det kommer relativt ofte inn folk som krever å få snakke med daglig leder angående jobb. Vi ansetter ikke nå, og har ikke utlyst noe stilling. Sjefen begynner å bli ganske lei av å måtte snakke med disse søkerne for å si at vi ikke har noe ledig - hverken nå eller på lang tid. Hun sier alltid at jeg bare skal be de sende søknaden på mail. Hun syntes å komme inn i butikken for å spørre etter jobb når det ikke er utlyst er litt som en dørselger. Du har ikke bedt om det, og du har ikke tid til det, men de står der jo så du må liksom prate. 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #17 Skrevet 21. mai 2017 8 minutter siden, mjauritz skrev: Jeg er ikke daglig leder, men jobber ved siden av skolen i en klesbutikk. Det kommer relativt ofte inn folk som krever å få snakke med daglig leder angående jobb. Vi ansetter ikke nå, og har ikke utlyst noe stilling. Sjefen begynner å bli ganske lei av å måtte snakke med disse søkerne for å si at vi ikke har noe ledig - hverken nå eller på lang tid. Hun sier alltid at jeg bare skal be de sende søknaden på mail. Hun syntes å komme inn i butikken for å spørre etter jobb når det ikke er utlyst er litt som en dørselger. Du har ikke bedt om det, og du har ikke tid til det, men de står der jo så du må liksom prate. Som nevnt før i tråden deltar jeg på et NAV-kurs akkurat nå. De opererer med statistikker de selv finner på. Det messes og messes om at 99 % av alle sjefer bare elsker folk som tar initiativ og at det er SÅ viktig å stikke innom med cv og presentere seg. I tillegg sier de at man burde ringe to ganger til bedriften hver gang man søker jobb. Når jeg selv har vært på andre siden i flere bedrifter før og erfart (både som leder og vanlig ansatt) hvor mange som ikke liker dette lurer jeg jo fælt på hvor de henter denne statistikken sin fra. Min erfaring er at de færreste ledere liker slikt mas - jeg har faktisk opplevd at en leder ba meg kaste søknad og cv fra en slik masekråke. Men for oss som går på kurs nytter det ikke å si dette. Vi tar feil, vi er idioter, vi har jo ikke jobb, vi vet ingenting om arbeidslivet. Så da må man bare gjøre som kursholderne sier, ellers får man trusler om at de skal kontakte saksbehandler, skrive en negativ skuttrapport om oss eller fjerne oss fra kurset, noe som kan gå utover utbetalingene våre. Noen går på tiltakspenger, andre på dagpenger, noen på AAP. Felles for oss alle er at vi er i en sårbar posisjon og bare må gjøre det de sier, selv om det føles dumt. Anonymkode: f24b5...67c 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #18 Skrevet 21. mai 2017 På 5/10/2017 den 17.25, AnonymBruker skrev: jeg har vært innom et par butikker å søkt jobb, og alle stedene får jeg inntrykk av at sjefene er sure eller ikke interesert. jeg er både blid og hyggelig, en jeg møtte ville ikke håndhilse. det er skremmende å gå rundt med jobbsøknader og derfor skjønner jeg ikke hvorfor dagliglederne ikke virker noe interesert. Anonymkode: 6d99d...e5b Merkelig land, det er mange uhøflige mennesker i Norge. Det er bare å innse. Du får fortsette med å være høflig du og sette eksempel for andre. Anonymkode: e7b96...cab
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #19 Skrevet 21. mai 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som nevnt før i tråden deltar jeg på et NAV-kurs akkurat nå. De opererer med statistikker de selv finner på. Det messes og messes om at 99 % av alle sjefer bare elsker folk som tar initiativ og at det er SÅ viktig å stikke innom med cv og presentere seg. I tillegg sier de at man burde ringe to ganger til bedriften hver gang man søker jobb. Når jeg selv har vært på andre siden i flere bedrifter før og erfart (både som leder og vanlig ansatt) hvor mange som ikke liker dette lurer jeg jo fælt på hvor de henter denne statistikken sin fra. Min erfaring er at de færreste ledere liker slikt mas - jeg har faktisk opplevd at en leder ba meg kaste søknad og cv fra en slik masekråke. Men for oss som går på kurs nytter det ikke å si dette. Vi tar feil, vi er idioter, vi har jo ikke jobb, vi vet ingenting om arbeidslivet. Så da må man bare gjøre som kursholderne sier, ellers får man trusler om at de skal kontakte saksbehandler, skrive en negativ skuttrapport om oss eller fjerne oss fra kurset, noe som kan gå utover utbetalingene våre. Noen går på tiltakspenger, andre på dagpenger, noen på AAP. Felles for oss alle er at vi er i en sårbar posisjon og bare må gjøre det de sier, selv om det føles dumt. Anonymkode: f24b5...67c Huff...og hva slags kursholdere/firmaer er det NAV leier inn...? Anonymkode: e7b96...cab 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #20 Skrevet 21. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Går selv kurs via NAV og de maser noe helt vanvittig om dette med åpne søknader/salgsbrev og å gå rundt. Jeg kvier meg veldig for når vi skal gjøre det, fordi jeg vet at det så sjelden nytter. Det virker som om noen av disse kursveilederne er stuck i hvordan ting var for tjue år siden. Mulig det fungerte bedre da. Anonymkode: f24b5...67c Hvor kommer disse fra - hvilke firmaer? Anonymkode: e7b96...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå