Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber gjennom nav på en skole. Jeg blir kastet hit og dit, og jeg er lei av det. Det er alltid snakk om hvor jeg trengs, og ikke hva som er mine behov. Jeg blir ikke hørt i mine ønsker, og jeg har nettopp fått beskjed om at det ikke er muligheter for jobb der. Jeg vil gjerne fortsette der pga at jeg trives (bortsett fra med ledelsen), og fordi jeg ikke får ordinær jobb pga manglende utdannelse. Jeg har vært fleksibel og tålmodig i 1,5 år, og alltid sagt ja. Men hvorfor skal fleksibiliteten bare gjelde èn vei? Hvorfor skal jeg finne meg i å bli hevet rundt når jeg vet jeg ikke får jobb. Jeg vil aller helst jobbe på det trinnet jeg er fast i.

Det skal sies at jeg tar utdannelse og kunne tenke meg å jobbe med dette. Men tålmodigheten min har en grense, og jeg kommer snart til å sette noen krav. Jeg tenker at de gjerne vil ha meg gratis, men det blir da på mine premisser. Hvis ikke bytter jeg praksissted som forstår mine behov. Som utplassert skal jeg ikke være et kort som gjør at kabalen deres går opp. Da blir det ren utnyttelse.

Kanskje noen her kommer med oppgulp om at jeg må finne meg i å bli kastet rundt, men da har dere neppe vært utplassert gjennom nav i en lengre periode. For 7000 kroner i måneden, er det blodig urettferdig at jeg gang på gang må ta de verste "jobbene".

Jeg har prøvd å få ordinær jobb, men det er ikke ledige jobber noe sted. Da hadde jeg jo selvsagt funnet meg i å bli kastet hit og dit.

Problemet er at jeg sliter med angst, og syns det er vanskelig å si mine egne meninger som jeg skriver her, face to face. Og siden jeg vil fortsette på arbeidsplassen hvis det blir gjennom nav, vil jeg trå varsomt og ikke være for direkte i meningene..

Hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: b8157...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de har sagt at du ikke får jobb der, så vet du jo hva du skal gjøre - da må du ta den utdannelsen for å få jobb innen yrket. Når ledelsen sier at det ikke er mulig å få jobb der, så må du ta med den beskjeden til NAV, for da blir det jo som du sier ren utnyttelse. Du er dessverre ikke den første som opplever at praksisplass ikke går "oppå" en annen stilling for å lære, men kun brukes for å fylle inn hullene i kabalen. Så får deg et nytt praksissted :) Men aller helst ville jeg tatt relevant utdannelse slik at du slipper å være kasteball i fremtiden.

Anonymkode: 52803...ebc

• Liker 1
Skrevet

Det er slike ting som dessverre skjer altfor ofte når man er i tiltak fra NAV. Da vet arbeidsplassene at de kan få gratis arbeidskraft. Ta det opp med saksbehandleren din på NAV. Det kan hende du trenger å jobbe mer med angsten din dersom du ikke klarer å ta opp slike ting. For da hemmer det deg jo, og det hadde vært greit å få gjort noe med. Selv om det tar tid. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de har sagt at du ikke får jobb der, så vet du jo hva du skal gjøre - da må du ta den utdannelsen for å få jobb innen yrket. Når ledelsen sier at det ikke er mulig å få jobb der, så må du ta med den beskjeden til NAV, for da blir det jo som du sier ren utnyttelse. Du er dessverre ikke den første som opplever at praksisplass ikke går "oppå" en annen stilling for å lære, men kun brukes for å fylle inn hullene i kabalen. Så får deg et nytt praksissted :) Men aller helst ville jeg tatt relevant utdannelse slik at du slipper å være kasteball i fremtiden.

Anonymkode: 52803...ebc

Jeg tar relevant utdannelse, men er dessverre ikke utdannet før om to år. Jeg søker jobber, men virker umulig å få noe uten fagbrev.

Som du sier, jeg kan få nytt praksissted. Men jeg trives så godt der jeg er, bortsett fra at ledelsen kaster meg rundt. Det er ikke alle trinn jeg trives på, og jeg blir fryktelig sliten av enkelte trinn. Derfor vil jeg fremme forslag om hvor jeg vil være, og det bør tas hensyn til. Er det frekt å si direkte at enten blir jeg møtt med forståelse og at for en gangs skyld bør fleksibiliteten komme til min fordel, eller så finner jeg meg et nytt praksissted?

AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2017 den 18.38, Silje Lien skrev:

Det er slike ting som dessverre skjer altfor ofte når man er i tiltak fra NAV. Da vet arbeidsplassene at de kan få gratis arbeidskraft. Ta det opp med saksbehandleren din på NAV. Det kan hende du trenger å jobbe mer med angsten din dersom du ikke klarer å ta opp slike ting. For da hemmer det deg jo, og det hadde vært greit å få gjort noe med. Selv om det tar tid. Lykke til.

Ja, dessverre. Og jeg er ikke alltid tøff nok til å stille krav selv. Det positive er at jeg har en tredjepart i nav, som kan fremme mine behov og ønsker foran "arbeidsgiver". Slik at ikke de nødvendigvis kan pushe meg rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Du må ta det opp med veilederen din. Dette høres ut som grov utnyttelse, og bedrifter som har nav-utplasserte hos seg får i tillegg tilskudd, altså penger fra nav for at du er der! Da er det helt sykt hvis de i tillegg ikke lytter til dine behov.

Du må sette litt krav, gjerne gjennom veilederen hvis du syns det er vanskelig selv. Man skal ikke finne seg i alt selv om man er gjennom nav.

De skal være glad for å ha deg der, og høre på dine ønsker og behov, slik at du på best mulig måte får gjennomført fagbrevet.

Hvis du er vikar for noen, skal du også ha lønn!

Anonymkode: bfcfa...2da

AnonymBruker
Skrevet
På 18.5.2017 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Du må ta det opp med veilederen din. Dette høres ut som grov utnyttelse, og bedrifter som har nav-utplasserte hos seg får i tillegg tilskudd, altså penger fra nav for at du er der! Da er det helt sykt hvis de i tillegg ikke lytter til dine behov.

Du må sette litt krav, gjerne gjennom veilederen hvis du syns det er vanskelig selv. Man skal ikke finne seg i alt selv om man er gjennom nav.

De skal være glad for å ha deg der, og høre på dine ønsker og behov, slik at du på best mulig måte får gjennomført fagbrevet.

Hvis du er vikar for noen, skal du også ha lønn!

Anonymkode: bfcfa...2da

Ja, du har sikkert rett i dette, men jeg syns det er vanskelig å ta opp ting som kan tyde på negativitet.. Jeg føler det forventes at jeg er fullt ut fleksibel, men jeg merker at det har tæret på psyken min, og jeg tenker tanker som at jeg vil slutte osv..

Jeg frykter at veileder bare vil bekrefte at jeg må finne meg i å bli herset med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...