AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Det er innført aktivitetsplikt for de under 30 år, i alle kommuner. Men hva med de over 30 år? Stilles det ikke aktivitetsplikt overfor disse? Noen erfaringer med dette? Anonymkode: 65e17...f02 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er innført aktivitetsplikt for de under 30 år, i alle kommuner. Men hva med de over 30 år? Stilles det ikke aktivitetsplikt overfor disse? I mange kommuner gjøres det det, men det er ikke slik at alle norske kommuner er tvungne til det dessverre. Anonymkode: 8309b...6c7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Fremstår jo nesten som slaveri synes jeg. Da burde sosialklientene i det minste mottatt vanlig timelønn. Sånne løsninger bærer preg av ren utnytting av folk i en vanskelig livssituasjon. For det er gjerne arbeid de blir satt til. Løvraking, snømåking, søppelplukking osv. Sosialhjelp er det siste sikkerhetsnettet . Da er det ganske stygt at de blir møtt på en sånn måte. Håper ny regjering kan rydde opp. Både i forhold til de uføre og andre som mottar hjelp fra Nav. Anonymkode: cf54d...38f 11
Amaha Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Kan minne litt om sosial dumping. Tanken var nok god, men det bygger ikke folk å måtte jobbe for luselønn. Økte ytelser vil nok skape mer motivasjon når det gjelder arbeid, hvem vil vel ikke jobbe for høyere lønn enn å få lav lønn på trygd/sosialen. Bedre med gulerot enn pisk! 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fremstår jo nesten som slaveri synes jeg. Da burde sosialklientene i det minste mottatt vanlig timelønn. Mot antall timer de jobber så mottar de da en ganske god timelønn, en annen sak er jo at aktivitetsplikten ikke bare er å plukke søppel eller liknende, men å møte til timer hos lege eller psykolog, samtaler med NAV etc. som ikke skal lønnes. Anonymkode: 8309b...6c7 3
Example Skrevet 11. mai 2017 #6 Skrevet 11. mai 2017 For mange kan det være positivt, men jeg skjønner at det er enkelte dette er vanskelig for. For mange hjelper det neppe på selvfølelsen (som kan være hovedgrunnen til at de faktisk er uten jobb) å føle de nedverdiget enda mer.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #7 Skrevet 11. mai 2017 Nå får dem jo ganske godt betalt for å gå hjemme å dasse, så det skulle bare mangle. Jeg er med på å lønne sosialklienter, så jeg kunne godt tenkt meg en sånn en hjem til meg etpar ganger i uken til husarbeid, hagearbeid og forefallende... Anonymkode: 72395...2ac 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 Ja lønn på rundt 20 kr timen. Er det godt betalt? Anonymkode: fc6a8...ded 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja lønn på rundt 20 kr timen. Er det godt betalt? Anonymkode: fc6a8...ded Sosialklientell får vel "lønn" 24/7. Det skattes vel heller ikke av den "lønnen" Kom hjem til meg å vask og gjør forefallende arbeid Anonymkode: 72395...2ac
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 Det skulle bare mangle at det ikke er aktivitetsplikt. Alt for mange som bare velger sosialhjelp fordi de enten ikke har gjort ferdig utdannelse og ikke får jobb, eller fordi de ikke gidder å jobbe. Det er ikke rart det har blitt sånn, for det er jo synd på dagens unge for den minste lille ting.... Og da er det ikke så rart noen bare resignerer. Når man har blitt for gammel til at foreldrene bare kan ordne opp, men ikke ansvarsfull nok til å ta tak i ting selv! For øvrig ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal være aktivitetsplikt for de over 30 heller. Men det er kanskje hos de yngre at selvvalgt naving kanskje er mest utbredt? Anonymkode: b218a...957 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sosialklientell får vel "lønn" 24/7. Det skattes vel heller ikke av den "lønnen" Kom hjem til meg å vask og gjør forefallende arbeid Anonymkode: 72395...2ac Det kan du godt gjøre selv. Synes synd på de som blir tvunget ut i forskjellig drittjobber uten mål og mening. Anonymkode: c13af...319 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #12 Skrevet 11. mai 2017 Grunnen til det er at man ikke skal sette "godt voksne" i arbeid til luselønn, i konkurranse med det øvrige næringsliv. Jada, det er mange av de under 30 også, men det er jo et færre antall. Skulle alle hatt aktivitetsplikt, så hadde man jo i mye større grad konkurrert med det øvrige næringslivet for de "enkle" oppgavene. Det er ikke veien å gå. Dessuten er det gjerne i slutten av tenårene og i løpet av tyveårene at manglende tilknytning til arbeidslivet er "farligst", det er da man legger et grunnlag med utdannelse og/eller arbeidserfaring. Destor større grunn til å rette dette tiltaket inn mot akkurat denne aldersgruppen. Anonymkode: 11e4f...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #13 Skrevet 11. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå får dem jo ganske godt betalt for å gå hjemme å dasse, så det skulle bare mangle. Jeg er med på å lønne sosialklienter, så jeg kunne godt tenkt meg en sånn en hjem til meg etpar ganger i uken til husarbeid, hagearbeid og forefallende... Anonymkode: 72395...2ac Da anbefaler jeg at du legger ut en stilling i finn der du leier hagehjelp for 150kr time Å vent, du vil ikke når du faktisk må betale for det? Men å ha mennesker gående rundt for 30kr timen på statens regning er selvsagt helt ok. Du er en del av problemet Anonymkode: 7c91a...37c 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #14 Skrevet 11. mai 2017 Det er synd at det må være slik, men problemet er at det hjelper altfor mye når det gjøres på riktig måte. Man får ganske mye færre sosialhjelpsmottakere siden det blir mindre fristende å snylte på samfunnet i stedet for å gå hardt inn for å skaffe seg en jobb. Anonymkode: 68488...402 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #15 Skrevet 11. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da anbefaler jeg at du legger ut en stilling i finn der du leier hagehjelp for 150kr time Å vent, du vil ikke når du faktisk må betale for det? Men å ha mennesker gående rundt for 30kr timen på statens regning er selvsagt helt ok. Du er en del av problemet Anonymkode: 7c91a...37c Hvorfor skal jeg betale for en vare/ tjeneste to ganger? Har du glemt at jeg allerede er med på å betale for at sosialklienter kan få nettopp sosialstønad? Anonymkode: 72395...2ac
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 På 11.5.2017 den 3.33, AnonymBruker skrev: Sosialklientell får vel "lønn" 24/7. Det skattes vel heller ikke av den "lønnen" Kom hjem til meg å vask og gjør forefallende arbeid Anonymkode: 72395...2ac Shut up Anonymkode: c2cba...f3a
PeeWee Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 På 10.5.2017 den 16.34, AnonymBruker skrev: I mange kommuner gjøres det det, men det er ikke slik at alle norske kommuner er tvungne til det dessverre. Anonymkode: 8309b...6c7 Hvorfor dessverre? Det er jo tross alt ikke et problem at for mange går på sosialtrygd. Problemet er heller at det går mange på de helserelaterte ytelsene. Hadde man vært rasjonell, noe arbeidsfetisjistene ikke er så hadde man bedret sosialhjelpe og fjernet mange av kravene, samtidig som man hadde strammet inn på AAP og lignende helserelaterte lidelser. Slik det er nå så ender jo langtidsledige opp på uføretrygd, kanskje i en viss grad fordi det å gå på sosialhjelp er såpass nedbrytende? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 26 minutter siden, PeeWee skrev: Hvorfor dessverre? Det er jo tross alt ikke et problem at for mange går på sosialtrygd. Problemet er heller at det går mange på de helserelaterte ytelsene. Hadde man vært rasjonell, noe arbeidsfetisjistene ikke er så hadde man bedret sosialhjelpe og fjernet mange av kravene, samtidig som man hadde strammet inn på AAP og lignende helserelaterte lidelser. Slik det er nå så ender jo langtidsledige opp på uføretrygd, kanskje i en viss grad fordi det å gå på sosialhjelp er såpass nedbrytende? Så da skal man kjøre de som faktisk er syke i grøfta. Jeg syntes det er stor forskjell på sosialhjelpsmottakere og de som går på AAP. Førstnevnte skyldes i mange tilfeller seg selv, mens man ikke kan noe for sykdom. Nei, sosialhjelp skulle blitt erstattet med frivillig arbeidsleir. Hardt arbeid fra morgen til kveld ville stimulert flere til å søke jobb. Anonymkode: 11e4f...f4f
PeeWee Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så da skal man kjøre de som faktisk er syke i grøfta. Jeg syntes det er stor forskjell på sosialhjelpsmottakere og de som går på AAP. Førstnevnte skyldes i mange tilfeller seg selv, mens man ikke kan noe for sykdom. Nei, sosialhjelp skulle blitt erstattet med frivillig arbeidsleir. Hardt arbeid fra morgen til kveld ville stimulert flere til å søke jobb. Anonymkode: 11e4f...f4f Er nok få som går på sosialtrygd over tid som er helt funksjonelle. Det er mulig et unntak med veldig unge, men blant folk over 30 år har nok de som går på sosialen minst like mange problem som de som går på AAP. Hvorfor er det så viktig at alle på død og liv jobber da? De som går på sosialen er jo de som uansett har minimalt å bidra med i arbeidslivet eller er folk som ingen uansett ønsker å ansette. 1
Ruccula Skrevet 12. mai 2017 #20 Skrevet 12. mai 2017 Til klienter over 30 KAN det stilles krav Til klienter over 30 år SKAL det stilles krav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå