AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Hvorfor er det opp til hver enkelt kommune hva som er inntekt, og ikke inntekt? F.eks når det kommer til startlån. Leser at det er forskjellig fra kommune til kommune hva som regnes som inntekt. Det har jeg også fått bekreftet fra flere kommuner. Kommune 1 sier: Det regnes ikke som inntekt Kommune 2 sier: Selvsagt regner vi det som inntekt Det er da snakk om en ytelse fra NAV, i all hovedsak AAP. Men hvorfor er det opp til hver enkelt kommune å regne AAP som enten inntekt, eller ikke inntekt? Hvorfor er det ikke bestemt, på forhånd, slik at alle kommuner har det samme utgangspunktet? Anonymkode: 74861...56d
VoodooChild Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Når jeg søkte boliglån i kommunen fikk jeg i første runde beskjed om at jeg ikke hadde nok inntekt, fordi de ikke tok med enkelte stønader som inntekt. Når jeg etterhvert fikk en saksbehandler som gikk gjennom budsjettet mitt, så regnet hun med stønadene som inntekt og jeg fikk til slutt innvilget boliglån. Har du søkt lån og fått avslag?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, VoodooChild skrev: Når jeg søkte boliglån i kommunen fikk jeg i første runde beskjed om at jeg ikke hadde nok inntekt, fordi de ikke tok med enkelte stønader som inntekt. Når jeg etterhvert fikk en saksbehandler som gikk gjennom budsjettet mitt, så regnet hun med stønadene som inntekt og jeg fikk til slutt innvilget boliglån. Har du søkt lån og fått avslag? Så utrolig merkelig! Ja, jeg har det. Er det noe jeg kan klage på? Nabokommunen sier de regner det som inntekt, men man må bo i den kommunen for å kunne søke og det gjør jo ikke jeg da. Så sitter litt fast. Anonymkode: 74861...56d
VoodooChild Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 Hvis du har søkt og fått avslag, så skal du ha rett til å klage på beslutningen. Da skal du vel også ha fått en saksbehandler. Jeg stilte opp med eget budsjett (omtrent ned til enhver krone jeg får inn hver måned), som inneholdt disse stønadene Jeg tror det budsjettet ble tatt hensyn til. Min saksbehandler var tydeligvis enig med det, siden hun godkjente lånesøknaden min.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #5 Skrevet 19. mai 2017 På 11.5.2017 den 16.28, VoodooChild skrev: Hvis du har søkt og fått avslag, så skal du ha rett til å klage på beslutningen. Da skal du vel også ha fått en saksbehandler. Jeg stilte opp med eget budsjett (omtrent ned til enhver krone jeg får inn hver måned), som inneholdt disse stønadene Jeg tror det budsjettet ble tatt hensyn til. Min saksbehandler var tydeligvis enig med det, siden hun godkjente lånesøknaden min. Jeg kan klage, ja. Men kommer jo ingen vei så lenge kommunen ikke regner aap som inntekt. Anonymkode: 74861...56d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2017 #6 Skrevet 19. mai 2017 Det er ikke det at aap ikke er inntekt, men at det er en midlertidig inntekt, ofte svært lav også. Man får ikke boliglån med en midlertidig inntekt på 11-12 000. Da må man evt ha en medlåntaker. Anonymkode: b133b...e42 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke det at aap ikke er inntekt, men at det er en midlertidig inntekt, ofte svært lav også. Man får ikke boliglån med en midlertidig inntekt på 11-12 000. Da må man evt ha en medlåntaker. Anonymkode: b133b...e42 Du skjønner ikke. Jeg HAR medlåntaker, vi har 38 000 brutto i måneden. Så jo - det er at aap ikke er inntekt. Det er svaret fra kommunen: AAP regnes ikke som inntekt og er ikke tatt med. De tok kun med min manns lønn. Anonymkode: 74861...56d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 Det er opp til saksbehandler å vurdere hvilke midlertidige inntekter som skal taes med. Du kan derfor risikere å få forskjellig svar fra samme kommune også. Anonymkode: e23dc...f44
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke. Jeg HAR medlåntaker, vi har 38 000 brutto i måneden. Så jo - det er at aap ikke er inntekt. Det er svaret fra kommunen: AAP regnes ikke som inntekt og er ikke tatt med. De tok kun med min manns lønn. Men da er jo saken en annen. Hvis mannen din har fast jobb, så skal det da være mulig å få lån så lenge dere har tilstrekkelig egenkapital og ikke for mye gjeld. Bil trekker også lån ned. Kan heller ikke forvente store lånesummen til førstegangsleilighet, så man må forvente nøkternhet. Aap er inntekt i følge skatteetaten, men de fleste kommuner vil ikke ta det med i beregninger ettersom det kun er midlertidig og derfor ikke sikker inntekt. Noen bruker likevel skjønn og godtar det dersom medlåntager har god og fast økonomi. Anonymkode: b133b...e42
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 På Wednesday, May 10, 2017 den 14.25, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det opp til hver enkelt kommune hva som er inntekt, og ikke inntekt? F.eks når det kommer til startlån. Leser at det er forskjellig fra kommune til kommune hva som regnes som inntekt. Det har jeg også fått bekreftet fra flere kommuner. Kommune 1 sier: Det regnes ikke som inntekt Kommune 2 sier: Selvsagt regner vi det som inntekt Det er da snakk om en ytelse fra NAV, i all hovedsak AAP. Men hvorfor er det opp til hver enkelt kommune å regne AAP som enten inntekt, eller ikke inntekt? Hvorfor er det ikke bestemt, på forhånd, slik at alle kommuner har det samme utgangspunktet? Anonymkode: 74861...56d Dette har jeg forklart i flere tråder tidligere. Hver og en kommune lager sine egne regler for tildeling av startlån. Det er over 400 kommuner i Norge og dermed like mange tilpasninger til Husbankens grunnregler. Hver og en kommune låner inn penger fra Husbanken. Politikerne bestemmer hvert år i sine budsjettsforhandlinger regeltilpasningene og rammene for hvordan pengene skal fordeles til hvilke søkere. Derfor blir reglene ulike og derfor kan ingen gi konkrete råd om hvor mye og hvilke regler som gjelder for Startlån i kommunene. Anonymkode: 63a3e...157 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #13 Skrevet 21. mai 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er opp til saksbehandler å vurdere hvilke midlertidige inntekter som skal taes med. Du kan derfor risikere å få forskjellig svar fra samme kommune også. Anonymkode: e23dc...f44 Har hatt den "midlertidige inntekten" i 5 år. Nabokommunen sa til meg: "SELVFØLGELIG regner vi aap som inntekt" (men de godtar kun søknader fra de som allerede bor der). Jeg synes det er bittert og merkelig at det er opp til kommunene å definere inntekt. Det står på husbanken sin nettside at ytelser fra NAV skal være med i beregningen, men de bør så absolutt skrive med fet skrift: "gjelder ikke arbeidsavklaringspenger" Anonymkode: 74861...56d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da er jo saken en annen. Hvis mannen din har fast jobb, så skal det da være mulig å få lån så lenge dere har tilstrekkelig egenkapital og ikke for mye gjeld. Bil trekker også lån ned. Kan heller ikke forvente store lånesummen til førstegangsleilighet, så man må forvente nøkternhet. Aap er inntekt i følge skatteetaten, men de fleste kommuner vil ikke ta det med i beregninger ettersom det kun er midlertidig og derfor ikke sikker inntekt. Noen bruker likevel skjønn og godtar det dersom medlåntager har god og fast økonomi. Anonymkode: b133b...e42 Det er ikke sånn at NAV plutselig kutter ut stønaden og så står man der uten noenting. Enten gå man ut i jobb og får inntekt derfra, eller så ender man på trygd. Som regnes som varig inntekt. Skjønner ikke hva som tenkes og menes med midlertidig inntekt, når man f.eks har minstesats aap så vil man tilnærmet alle tilfellene tjene mer i en ordinær jobb. Forstår bare ikke. Hvorfor forholder de seg ikke til skatteetatens definisjon? Anonymkode: 74861...56d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg forklart i flere tråder tidligere. Hver og en kommune lager sine egne regler for tildeling av startlån. Det er over 400 kommuner i Norge og dermed like mange tilpasninger til Husbankens grunnregler. Hver og en kommune låner inn penger fra Husbanken. Politikerne bestemmer hvert år i sine budsjettsforhandlinger regeltilpasningene og rammene for hvordan pengene skal fordeles til hvilke søkere. Derfor blir reglene ulike og derfor kan ingen gi konkrete råd om hvor mye og hvilke regler som gjelder for Startlån i kommunene. Anonymkode: 63a3e...157 Så kommuner kan bare sitte der og opprette sine egne definisjoner uavhengig av hva som foregår i skatteetaten og ellers i landet? Hva er vitsen med det? Det skaper forvirring hos mange. At du har svart det i mange tråder tidligere skjønner jeg ikke hvorfor er relevant. Mener du at jg skal forfølge deg og har skyld i at jeg ikke har lest de andre svarene dine i tråder jeg ikke engang aner hva har som trådtittel? Anonymkode: 74861...56d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #16 Skrevet 21. mai 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at NAV plutselig kutter ut stønaden og så står man der uten noenting. Enten gå man ut i jobb og får inntekt derfra, eller så ender man på trygd. Som regnes som varig inntekt. Skjønner ikke hva som tenkes og menes med midlertidig inntekt, når man f.eks har minstesats aap så vil man tilnærmet alle tilfellene tjene mer i en ordinær jobb. Forstår bare ikke. Hvorfor forholder de seg ikke til skatteetatens definisjon? Jeg er enig i at dette kan virke urimelig og urettferdig. Klart at det burde være en nasjonal standard. Husbankens midler og bruk av skjønn har blitt svekket de siste par årene. Min kommune definerte ikke aap som sikker inntekt for min medlåntaker, men de brukte skjønn ettersom det kunne dokumenteres at uføre ville innvilges innen 1 år, fordi fast jobb var ikke var mulig dessverre. Og siden jeg hadde lav, men fast inntekt, så stolte de på meg fordi jeg var veldig flink med økonomi og hadde ikke så høyt forbruk. Det som kan hjelpe er å komme med noe som kan dokumentere sannsynlig fremtidig inntekt. Det er selvsagt vanskelig hvis det da ikke er snakk om uføretrygd. Fremtidig jobb er jo umulig å 'spå'. I tillegg hjelper stort det hvis man viser sparevilje og lavt forbruk. Anonymkode: b133b...e42
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #17 Skrevet 21. mai 2017 På 10.5.2017 den 14.25, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det opp til hver enkelt kommune hva som er inntekt, og ikke inntekt? F.eks når det kommer til startlån. Leser at det er forskjellig fra kommune til kommune hva som regnes som inntekt. Det har jeg også fått bekreftet fra flere kommuner. Kommune 1 sier: Det regnes ikke som inntekt Kommune 2 sier: Selvsagt regner vi det som inntekt Det er da snakk om en ytelse fra NAV, i all hovedsak AAP. Men hvorfor er det opp til hver enkelt kommune å regne AAP som enten inntekt, eller ikke inntekt? Hvorfor er det ikke bestemt, på forhånd, slik at alle kommuner har det samme utgangspunktet? Anonymkode: 74861...56d Fordi du KAN få en kanonjobb med 60000+ etter endt aap. Dette kan ikke kommunen vite på forhånd, og du hadde da ikke kvalifisert til startlån. Du må være i en VARIG situasjon med sikker, lav inntekt mtp startlån. Det er ikke sikkert du kvalifiserer til ufør etter endt aap, det er heller ikke sikkert at du ikke får en kanonlønn. Anonymkode: 9051b...fb6 1
Rosalie Skrevet 21. mai 2017 #18 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 10.04, AnonymBruker skrev: Du skjønner ikke. Jeg HAR medlåntaker, vi har 38 000 brutto i måneden. Så jo - det er at aap ikke er inntekt. Det er svaret fra kommunen: AAP regnes ikke som inntekt og er ikke tatt med. De tok kun med min manns lønn. Anonymkode: 74861...56d De regner ikke med AAP som inntekt, da den er av midlertidig art.
Rosalie Skrevet 21. mai 2017 #19 Skrevet 21. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at NAV plutselig kutter ut stønaden og så står man der uten noenting. Enten gå man ut i jobb og får inntekt derfra, eller så ender man på trygd. Som regnes som varig inntekt. Skjønner ikke hva som tenkes og menes med midlertidig inntekt, når man f.eks har minstesats aap så vil man tilnærmet alle tilfellene tjene mer i en ordinær jobb. Forstår bare ikke. Hvorfor forholder de seg ikke til skatteetatens definisjon? Anonymkode: 74861...56d Man kan fint være ferdig utredet og friskmeldt, men ikke få seg jobb. Da går man fra AAP til ingen inntekt. Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn Skatteetatens definisjon på inntekt her, da inntekt kan underinbdeles i fast inntekt og midlertidig inntekt. Å skulle beregne betjeningsevne ved midlertidig inntekt, som jo AAP er et eksempel på, er utfordrende for saksbehandler, og derfor har en del kommuner lagt seg på linjen om at midlertidig inntekt ikke regnes med når betjeningsevne utregnes. Noe de er i sin fulle rett til å gjøre. Her finner du Husbankens veileder for saksbehandling for søknad om startlån.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #20 Skrevet 21. mai 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så kommuner kan bare sitte der og opprette sine egne definisjoner uavhengig av hva som foregår i skatteetaten og ellers i landet? Hva er vitsen med det? Det skaper forvirring hos mange. At du har svart det i mange tråder tidligere skjønner jeg ikke hvorfor er relevant. Mener du at jg skal forfølge deg og har skyld i at jeg ikke har lest de andre svarene dine i tråder jeg ikke engang aner hva har som trådtittel? Anonymkode: 74861...56d Kommunene lager sine egne regler, ja. Hva som skjer hos Skatteetaten og eller i landet, berører ikke Husbankens og kommunenes regler. Politikerne i kommunen har fullmakter til å bestemme selv hvordan økonomien fordeles og håndteres internt i kommunen. Dette er på samme måte som at DNB ikke kan bestmme eller kommandere Nordea eller andre banker til hva eller hvordan de vil gi lån til en lånesøker. (Banknavnene er tilfeldig valgt for å vise eksempler.) Ulike måter å vurdere økonomien og inntekten på, her AAP, skyldes regelen om at søker skal være varig vanskeligstilt. Det er ikke en person på AAP. AAP er en tidsbegrenset, midleritid ytelse i påvente av en varig avklaring av om personen kan komme i arbeid eller blir varig trygdet. Dersom en søker kommer ut i arbeid igjen, er kommunens vurdering at søkeren om startlån ikke er varig vanskeligstilt, og dermed ikke fyller kravene til kommunalt lån. Jeg påpekte i mitt svar at jeg har besvart og forklart tidligere, fordi at når man lurer på noe og oppretter en tråd, så har man ofte lest og søkt litt på nettet i forkant. Ofte er det og "gjengangere" i tråder med samme tema her på kg, dermed kan det være greit å informere om relevante ting man gjentar under de samme temaene. Kommunale startlån er der nesten ukentlig tråder på. Skal du forføllge en AB vet både du og jeg at du får et arbeid av dimmensjoner og at dette er omtrent umulig, ikke sant? Tilbake til trådens tema. Saksbehandling av startlån er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Derfor er ingen regler strikse og rett frem. Men fordi startlån og tilskudd er knapphetsgoder for vanskeligstilte så man man dokumentere godt for sine behov i enkelte kommuner formikke å få avslag. En person på AAP som har havnet i rullestol eller på annen måte ikke fysisk kan få seg en bolig hvor som helst på boligmarkedetmog der det heller ikke finnes tilrettelagte kommunale boliger, får innvilget kommunalt lån uansett om det ikke er vanlig å tildele til personer på AAP i den aktuelle kommunen. Det kalles individuell vurdering og enkeltvedtak i hht. Forvaltningsloven. Anonymkode: 63a3e...157 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå