AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har ei venninne som er på jakt etter ny jobb. Hun trenger å komme seg inn i et livlig arbeidsmiljø der det skjer litt ting, hvor folk er sosiale og vil være med på ting utenom jobb og ikke minst der en god del av arbeidsstokken er mannfolk! HUn har jobba i et kvinnedominert miljø i årevis, der folk er langt over hennes alder og hvor det aldri skjer noe. Hun har mista arbeidslysten og litt livsglede, og siden jobben tar en så stor del av fritida til folk så er det jo superviktig at man er i et miljø hvor man trives og har det gøy. Og hvor man ikke minst, kan oppleve litt daglig omgang med gutter/menn. Det er nesten så faglig innhold er underordnet (det er selvsagt ikke helt sant), men hun kan jobbe innen rådgivning, forvaltning, forskning eller administrasjon,,. vet jo at det kreves at stillinger er utlyst, men man kan jo alltids sende en åpen søknad...? TIPS?? Anonymkode: 8d8c2...85f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 mente tar så stor del av *tida til folk Anonymkode: 8d8c2...85f
Zanzibar3 Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei venninne som er på jakt etter ny jobb. Hun trenger å komme seg inn i et livlig arbeidsmiljø der det skjer litt ting, hvor folk er sosiale og vil være med på ting utenom jobb og ikke minst der en god del av arbeidsstokken er mannfolk! HUn har jobba i et kvinnedominert miljø i årevis, der folk er langt over hennes alder og hvor det aldri skjer noe. Hun har mista arbeidslysten og litt livsglede, og siden jobben tar en så stor del av fritida til folk så er det jo superviktig at man er i et miljø hvor man trives og har det gøy. Og hvor man ikke minst, kan oppleve litt daglig omgang med gutter/menn. Det er nesten så faglig innhold er underordnet (det er selvsagt ikke helt sant), men hun kan jobbe innen rådgivning, forvaltning, forskning eller administrasjon,,. vet jo at det kreves at stillinger er utlyst, men man kan jo alltids sende en åpen søknad...? TIPS?? Anonymkode: 8d8c2...85f Tips: Ikke velge jobb fordi det er masse menn der?! For hva i all verden har det å si? 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Å velge en jobb der det er mange menn og aktivt gjøre "livlige" ting på fritiden med dem vil ikke akkurat gi deg det beste ryktet utenfor og innenfor arbeidsplassen. Det venninnen din ser etter høres ikke helt uskyldig ut. Anonymkode: 27b21...f6f 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 når man har vært på en avdeling med kun kvinner, og gjerne litt opp i åra, de siste 5 åra, så sier det seg selv at man blir litt miljøskada.. :/ Får litt vondt av henne for det er tydelig at hun føler ting er litt meningsløst, og jeg har selv jobba i et fullstendig kvinnedominert miljø og vet at det blir en merkelig stemning der og man trenger en noenlunde balanse i arbeidsmiljøet. Hun er singel og egentlig nesten litt "redd" menn, fordi hun aldri omgås dem. Hun trenger å få litt trening i å omgås menn til vanlig, og selvsagt hadde det vært bra om hun fikk flørta litt. Trenger det og, uten at jeg seer for meg noen ville utenom jobb-fester. Bare det å føle at man lever litt i det kollegiale miljøet, at man ikke omgås mumier... tips? Anonymkode: 8d8c2...85f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Hva med UiO og HiOA? Anonymkode: 0a6f3...7e6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med UiO og HiOA? Anonymkode: 0a6f3...7e6 Ja, uio kunne vært noe. Hioa kjenner jeg litt til selv, og i alle fall på instituttene jeg kjenner til er det hovedsaklig damer... Tror hun har fått akkurat slike miljøer litt opp i halsen. :/ Kanskje steder som rambøll og deloitte, har jeg tenkt på. Noen som kjenner til dem? Anonymkode: 8d8c2...85f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #8 Skrevet 11. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei venninne som er på jakt etter ny jobb. Hun trenger å komme seg inn i et livlig arbeidsmiljø der det skjer litt ting, hvor folk er sosiale og vil være med på ting utenom jobb og ikke minst der en god del av arbeidsstokken er mannfolk! HUn har jobba i et kvinnedominert miljø i årevis, der folk er langt over hennes alder og hvor det aldri skjer noe. Hun har mista arbeidslysten og litt livsglede, og siden jobben tar en så stor del av fritida til folk så er det jo superviktig at man er i et miljø hvor man trives og har det gøy. Og hvor man ikke minst, kan oppleve litt daglig omgang med gutter/menn. Det er nesten så faglig innhold er underordnet (det er selvsagt ikke helt sant), men hun kan jobbe innen rådgivning, forvaltning, forskning eller administrasjon,,. vet jo at det kreves at stillinger er utlyst, men man kan jo alltids sende en åpen søknad...? TIPS?? Anonymkode: 8d8c2...85f Du sier hun kan jobbe innenfor forskning. Forskning på hva da? Og rådgivning innen hva? Administrasjon og forvaltning av hva da? Hvis hun ønsker å jobbe på en "akademisk" arbeidsplass er det ganske innlysende at det er avgjørende hva hun er utdannet innenfor. Anonymkode: a5558...842 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #9 Skrevet 11. mai 2017 Som AB over skriver, det er avgjørende hva hun er utdannet innen for å komme med tips. Jeg har det inntrykket av at venninnen din har en kvinnedominert utdannelse. Menn- og kvinnefordelingen på en arbeidsplass er vanligvis høyst tilfeldig, har aldri hørt om kravet om 50/50-fordeling av mannlige og kvinnelige ansatte noen steder... Ofte hjelper det å bare bytte arbeidsplass dersom det er arbeidsmiljøet det står på, man behøver ikke å bli venner med kolleger altså. Og så burde hun finne på noe morsomt å gjøre på fritida så tankene kommer vekk fra jobben, samtidig som hun sosialiserer seg med folk hun faktisk vil omgås med. Jeg har vansker for å tro at jobben tar over livet hennes helt. Anonymkode: 03244...ec1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #10 Skrevet 11. mai 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier hun kan jobbe innenfor forskning. Forskning på hva da? Og rådgivning innen hva? Administrasjon og forvaltning av hva da? Hvis hun ønsker å jobbe på en "akademisk" arbeidsplass er det ganske innlysende at det er avgjørende hva hun er utdannet innenfor. Anonymkode: a5558...842 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som AB over skriver, det er avgjørende hva hun er utdannet innen for å komme med tips. Jeg har det inntrykket av at venninnen din har en kvinnedominert utdannelse. Menn- og kvinnefordelingen på en arbeidsplass er vanligvis høyst tilfeldig, har aldri hørt om kravet om 50/50-fordeling av mannlige og kvinnelige ansatte noen steder... Ofte hjelper det å bare bytte arbeidsplass dersom det er arbeidsmiljøet det står på, man behøver ikke å bli venner med kolleger altså. Og så burde hun finne på noe morsomt å gjøre på fritida så tankene kommer vekk fra jobben, samtidig som hun sosialiserer seg med folk hun faktisk vil omgås med. Jeg har vansker for å tro at jobben tar over livet hennes helt. Anonymkode: 03244...ec1 Hun har bakgrunn både fra økonomi og administrasjon (kan derfor jobbe administrativt i en hel rekke bedrifter og organisasjoner uavhengig av fagfelt), og hun har også bakgrunn fra psykologi, og kan derfor jobbe innen forskningsmiljøer som holder på med psykologisk forskning, helse, folkehelse etc... Men til og emd også innen HR. Det var imidlertid ikke spørsmålet, og det er typisk KG, spørsmålet er: kjenner du til en akademisk arbeidsplass i Oslo hvor det IKKE er en stor overvekt av kvinner?? Så får det jo bli opp til henne å vurdere om den kan være relevant eller ikke. Vet du om noen ? Så rop ut!!! Da kan ma evt sende åpne søknader, følge firmaer på Finn etc. Takk igjen for svar, håper å få noen konkrete navn på blokka. For begynner å anta at slike miljøer er i mindretall... Anonymkode: 8d8c2...85f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #11 Skrevet 11. mai 2017 "Og så burde hun finne på noe morsomt å gjøre på fritida så tankene kommer vekk fra jobben, samtidig som hun sosialiserer seg med folk hun faktisk vil omgås med. Jeg har vansker for å tro at jobben tar over livet hennes helt." Og til dette; ja, men det er ikke så enkelt når man ikke lenger er helt ung og absolutt alle venninner er etablerte med mann og unger- det er færre å sosialisere med på fritida, rett og slett.. Og når abriedmiljøet også er døst og veldig skjevt ift kjønnsbalanse, så kjennes alt litt tungt og kjedelig. Enkelte dager er hun kun "sosial" på jobb, da blir selvsagt arbeidmiljøet en veldig viktig faktor i livet. Det kjenner til og med jeg, som er gift og har barn, at et stille og dødt arbeidsmiljø kan ta piffen fra en hver.. Anonymkode: 8d8c2...85f
Gjest Gemini7 Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 (endret) . Endret 20. desember 2017 av Gemini7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har bakgrunn både fra økonomi og administrasjon (kan derfor jobbe administrativt i en hel rekke bedrifter og organisasjoner uavhengig av fagfelt), og hun har også bakgrunn fra psykologi, og kan derfor jobbe innen forskningsmiljøer som holder på med psykologisk forskning, helse, folkehelse etc... Men til og emd også innen HR. Det var imidlertid ikke spørsmålet, og det er typisk KG, spørsmålet er: kjenner du til en akademisk arbeidsplass i Oslo hvor det IKKE er en stor overvekt av kvinner?? Så får det jo bli opp til henne å vurdere om den kan være relevant eller ikke. Vet du om noen ? Så rop ut!!! Da kan ma evt sende åpne søknader, følge firmaer på Finn etc. Takk igjen for svar, håper å få noen konkrete navn på blokka. For begynner å anta at slike miljøer er i mindretall... Anonymkode: 8d8c2...85f Jeg har studert IT og flere av vennene mine har blitt ansatt av universitetet i forskerstillinger. Det er en veldig mannsdominert bransje. Jeg tviler derimot på at venninnen din, med sin bakgrunn i økonomi og psykologi, er kvalifisert til å jobbe som forsker innenfor IT systemer og -utvikling. Derfor spurte jeg. Anonymkode: a5558...842 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 Rådgivende ingeniørselskaper (Rambøll, Norconsult), IT-selskaper (Evry, Atea),konsulentselskaper (Deloitte, PWC), .. hvor vanskelig kan det være? HVis hun ikke har tung fagspesifikk utdannelse selv, men ser etter jobber innen "administrasjon" så blir det færre og færre slike. Anonymkode: 81254...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 Kan også legge til advokatselskaper, finansinstitusjoner, revisorer, alle typer teknologiselskaper. Anonymkode: 81254...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå