AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 For et par uker siden oppdaget jeg ved en tilfeldighet et stort blåmerke litt på undersiden av puppen, altså et område jeg ikke ofte ser selv. Skvatt litt da jeg så det, for det var relativt stort og helt mørkelilla. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det ikke gjorde vondt å ta på, og det begynte etterhvert å lysne og ble gulgrønt. Men nå har det mørknet igjen, og er tilbake på lilla. Fortsatt ikke vondt. Hva kan dette være? Anonymkode: 09126...2ae
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Det har ikke falt deg inn at store plutselig oppståtte blåmerker som ikke går bort på ukesvis kanskje er noe for en lege å se på? Anonymkode: 0792c...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Ring legen og få det undersøkt. Går du på noen medisiner? Kan være bhen som gnager, men greit å sjekke Anonymkode: 16001...9d0
Gjest BlandaDrops Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et par uker siden oppdaget jeg ved en tilfeldighet et stort blåmerke litt på undersiden av puppen, altså et område jeg ikke ofte ser selv. Skvatt litt da jeg så det, for det var relativt stort og helt mørkelilla. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det ikke gjorde vondt å ta på, og det begynte etterhvert å lysne og ble gulgrønt. Men nå har det mørknet igjen, og er tilbake på lilla. Fortsatt ikke vondt. Hva kan dette være? Anonymkode: 09126...2ae Det kan være så mangt, alt fra noe helt ufarlig til kreft. Dra å få sjekket det ut er mitt tips.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et par uker siden oppdaget jeg ved en tilfeldighet et stort blåmerke litt på undersiden av puppen, altså et område jeg ikke ofte ser selv. Skvatt litt da jeg så det, for det var relativt stort og helt mørkelilla. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det ikke gjorde vondt å ta på, og det begynte etterhvert å lysne og ble gulgrønt. Men nå har det mørknet igjen, og er tilbake på lilla. Fortsatt ikke vondt. Hva kan dette være? Anonymkode: 09126...2ae Finn andre prioteringer i livet Anonymkode: 98d6e...687
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #6 Skrevet 12. mai 2017 På 10.5.2017 den 13.53, AnonymBruker skrev: Finn andre prioteringer i livet Anonymkode: 98d6e...687 Heldigvis har jeg det, og dette er ikke akkurat noe altoppslukende i livet mitt. Jeg lurte på noe, og jeg spurte her. Er det ikke det denne plassen er til? Tror det er andre som bør revurdere prioriteringene sine når det å komme med sånne innspill virker som en fornuftig bruk av tid. Anonymkode: 09126...2ae 4
Belima Skrevet 12. mai 2017 #7 Skrevet 12. mai 2017 Har fått blåmerker av en BH med spiler. Tok litt tid før jeg forsto at den ene jeg brukte ga meg det. Kan det ha skjedd med deg? 1
Gjest BlandaDrops Skrevet 12. mai 2017 #8 Skrevet 12. mai 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis har jeg det, og dette er ikke akkurat noe altoppslukende i livet mitt. Jeg lurte på noe, og jeg spurte her. Er det ikke det denne plassen er til? Tror det er andre som bør revurdere prioriteringene sine når det å komme med sånne innspill virker som en fornuftig bruk av tid. Anonymkode: 09126...2ae Tullinger og troll er i flertall her inne Ts så ikke bry deg om skrotnissene Jeg synes det er viktig å ikke bedrive selvsensur på nettforum når man har helseplager og/ eller spm.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #9 Skrevet 12. mai 2017 Sjekk alle bhene dine. Bruk bare de uten spiler en stund og se. Kan være at du har en blodåre som ligger like under huden og en bh som klemmer akkurat rett så blodåren sprekker. Anonymkode: c3984...8aa
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #10 Skrevet 12. mai 2017 Jeg har brukt samme type BH i flere år nå, og aldri hatt noen sånne plager. Dette merket ligger heller ikke i nærheten av noen spile, det er kanskje tre cm på innsiden av brystvorten. Har ikke akkurat perky pupper, og når de er "løse" henger de litt slik at jeg ikke ser det ovenfra selv. Anonymkode: 09126...2ae
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #11 Skrevet 12. mai 2017 Du er ikke gravid, da? Man er mer utsatt for blåmerker når man er det; selv har jeg fått et mørklilla blåmerke på størrelse med en appelsin uten at jeg aner hvorfor. Anonymkode: e6ab1...a65
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #12 Skrevet 12. mai 2017 Heller til legen en gang for mye. Anonymkode: 67c7a...e3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 Når det kommer tilbake på den måten, ville jeg tatt en tur til legen. Anonymkode: 8a10b...22a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 Som andre sier så kan det være mye forskjellig som er årsaken, men er enig i at en tur til legen er på sin plass. :-) Får du lett blåmerker andre plasser for tiden? Kan være alt fra en liten mangel til ITP. Anonymkode: 4b14a...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 56 minutter siden, BlandaDrops skrev: Tullinger og troll er i flertall her inne Ts så ikke bry deg om skrotnissene Jeg synes det er viktig å ikke bedrive selvsensur på nettforum når man har helseplager og/ eller spm. Enig, og defor synes jeg det er viktig at hun drar til legen! Anonymkode: abcfd...229 1
Minlillesky Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis har jeg det, og dette er ikke akkurat noe altoppslukende i livet mitt. Jeg lurte på noe, og jeg spurte her. Er det ikke det denne plassen er til? Tror det er andre som bør revurdere prioriteringene sine når det å komme med sånne innspill virker som en fornuftig bruk av tid. Anonymkode: 09126...2ae Kvinneguiden er et sted på nettet der du kan legge ut spørsmål, diskutere osv. Men når det gjelder helse og hva som skjer med kroppen, så er det legen du skal kontakte. Det er bare de som kan finne ut av problemet med kroppen din. Dette kan være alt fra noe helt uskyldig til noe veldig alvorlig. Vi her inne kan ikke "leke doktor". Selv om en eller annen her inne har opplevd det samme som deg, så betyr ikke det at det er samme problemet. H*n kan ha hatt noe helt uskyldig, mens i ditt tilfelle kan det være noe veldig alvorlig. Ta dette på alvor og ring legen. Ikke spør oss her inne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #17 Skrevet 12. mai 2017 Det du beskriver er definitivt verdt et legebesøk for en blodprøve. Jeg selv har en kronisk autoimmun blodsykdom (itp) som gjør at immunforsvaret knerter blodplatene. En blodprøve hos legen avslørte dette (måtte etterhvert ta flere prøver for å utelukke andre sykdommer). I ukene før diagnosen fikk jeg veldig mørke blåmerker akkurat som du beskriver, de dukket opp over alt, både uten forvarsel på de rareste steder som fingre og rundt bh-en, men også hvis jeg bare dultet lett bort i noe fikk jeg noen enorme nesten svarte blåmerker. Husker ett som ble ikke helt borte før etter et år, altså selve blåmerket var borte etter noen måneder, men lenge etter kunne jeg se "skyggen" av det. (Jeg hadde riktignok også svært kraftige mens-blødninger og petekkier over alt.) Forhåpentligvis er dette bare en "one-off" hos deg, men det er viktig å få det sjekket, både så du slipper å bekymre deg hvis det er ingenting, men også fordi det er viktig at du får oppfølging hvis det viser seg å være noe underliggende (uten at det trenger å være noe livsfarlig!)! 🍀🍀🍀 Anonymkode: 7b347...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #18 Skrevet 12. mai 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du beskriver er definitivt verdt et legebesøk for en blodprøve. Jeg selv har en kronisk autoimmun blodsykdom (itp) som gjør at immunforsvaret knerter blodplatene. En blodprøve hos legen avslørte dette (måtte etterhvert ta flere prøver for å utelukke andre sykdommer). I ukene før diagnosen fikk jeg veldig mørke blåmerker akkurat som du beskriver, de dukket opp over alt, både uten forvarsel på de rareste steder som fingre og rundt bh-en, men også hvis jeg bare dultet lett bort i noe fikk jeg noen enorme nesten svarte blåmerker. Husker ett som ble ikke helt borte før etter et år, altså selve blåmerket var borte etter noen måneder, men lenge etter kunne jeg se "skyggen" av det. (Jeg hadde riktignok også svært kraftige mens-blødninger og petekkier over alt.) Forhåpentligvis er dette bare en "one-off" hos deg, men det er viktig å få det sjekket, både så du slipper å bekymre deg hvis det er ingenting, men også fordi det er viktig at du får oppfølging hvis det viser seg å være noe underliggende (uten at det trenger å være noe livsfarlig!)! 🍀🍀🍀 Anonymkode: 7b347...c7a Men her er det altså lokalisert til ett sted, og det er så vidt det kommer frem her i tråden ingen andre symptomer. I utgangspunktet virker det svært banalt, og det er heller ikke noen grunn til å anta noe annet enn at den opprinnelige skaden av en eller annen grunn har residivert. Det kan være så enkelt som et mekanisk traume der en skade i en årevegg har revnet igjen i løpet av tilhelingsperioden. Granulasjonsvev - den vevstypen som oppstår fra en vevsskade til nytt vev eller arr er dannet - kan være ganske skjørt. Det er ingen grunn til å ringe i alarmklokker akkurat nå, men er man bekymret, er det aldri dumt å gå til lege. Av alle alvorlige diagnoser som har vært soekulert i tidligere i tråden (og de som av en eller annen mystisk grunn ikke er nevnt), er dette temmelig usannsynlig så lenge dette er lokalisert til ett sted, og tilhelingen er tilsynelatende normal. Om ikke det skjer nie med almentilstanden, er det liten grunn til å være bekymret. Anonymkode: f1bc5...95b
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #19 Skrevet 12. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her er det altså lokalisert til ett sted, og det er så vidt det kommer frem her i tråden ingen andre symptomer. I utgangspunktet virker det svært banalt, og det er heller ikke noen grunn til å anta noe annet enn at den opprinnelige skaden av en eller annen grunn har residivert. Det kan være så enkelt som et mekanisk traume der en skade i en årevegg har revnet igjen i løpet av tilhelingsperioden. Granulasjonsvev - den vevstypen som oppstår fra en vevsskade til nytt vev eller arr er dannet - kan være ganske skjørt. Det er ingen grunn til å ringe i alarmklokker akkurat nå, men er man bekymret, er det aldri dumt å gå til lege. Av alle alvorlige diagnoser som har vært soekulert i tidligere i tråden (og de som av en eller annen mystisk grunn ikke er nevnt), er dette temmelig usannsynlig så lenge dette er lokalisert til ett sted, og tilhelingen er tilsynelatende normal. Om ikke det skjer nie med almentilstanden, er det liten grunn til å være bekymret. Anonymkode: f1bc5...95b Det er ingen som sier at hun har det ene eller det andre, bare at sånt er lurt å sjekke, fordi det kan være tegn på sykdom. Grunnen til at jeg nevnte min sykdom var kun for at illustrere at selv hvis det blir oppdaget en underliggende grunn, trenger det IKKE å være kreft (som blir nevnt hver eneste gang noen har uforklarelige blåmerker). Anonymkode: 7b347...c7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå