Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er faren for vena cava dersom man ligger tilbakelent feks på sofaen eller med hotellputer i sengen, sånn at man ligger ganske sittende?

Er der i hovedsak snakk om når man ligger rett på ryggen (som i sengen), eller gjelder det også når man er mer sittende?

Anonymkode: d2a5a...d39

Jeg vet ikke altså, men jeg TENKER at det er mindre press/vekt mot ryggsøylen og vena cava når man sittligger. Da vil noe av vekten avlastes lenge ned mit bekken. Gir det mening?

Anonymkode: 5cc59...7f4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke altså, men jeg TENKER at det er mindre press/vekt mot ryggsøylen og vena cava når man sittligger. Da vil noe av vekten avlastes lenge ned mit bekken. Gir det mening?

Anonymkode: 5cc59...7f4

Det er det jeg også tenker/håper, ettersom jeg tilbringer en del tid i denne stillingen..

Men hadde vært greit om noen visste noe om dette :)

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er faren for vena cava dersom man ligger tilbakelent feks på sofaen eller med hotellputer i sengen, sånn at man ligger ganske sittende?

Er der i hovedsak snakk om når man ligger rett på ryggen (som i sengen), eller gjelder det også når man er mer sittende?

Det er å ligge flatt på rygg som KAN skape problem :) med stor vekt på kan - da dette problemet er oppblåst i forhold til dimensjonen ;) 

Anonymkode: c96f1...5ce

Skrevet

Gudene må vite hvilken stilling jeg sover i, når jeg sover aner jeg jo ikke. :ler: Sover som før, men ikke på magen nå lengre (36 uker). 

AnonymBruker
Skrevet

Sover mest på høyre side faktisk. Det som er mest behagelig for meg. Prøver å unngå å sove på ryggen, men hender at jeg våkner på ryggen likevel. 

Har hørt at det er venstre side som er anbefalt, men hva er det egentlig som er ulempen/faren med høyre side?

Anonymkode: 6b938...bd0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sov stort sett på høyre side, det var mest behagelig. På slutten var det veldig tungt og vanskelig å flytte meg fra siden og over på ryggen/den andre siden fordi magen var så ufattelig stor, jeg har tvillinger. Lå litt på ryggen også, merket aldri noe til vena cava.

Anonymkode: 6ddb5...3b2

AnonymBruker
Skrevet

Takler hverken rygg eller mage til vanlig, så sover aldri slik nå når jeg er gravid heller. Pleier til vanlig å sove mest på høyre side, men er veldig bevisst på å sove på begge sider i løpet av natten nå, og litt mer på venstre enn på høyre. Endte opp med hydronefrose forrige svangerskap, og da fikk jeg vite at risikoen for dette er større om man bare sover på samme side, og at det er en liten økning i antall som får dette på høyre side. Derfor lurt å sove mest på venstre, men variere slik at nyrebekkenet på den ene siden ikke får hele belastningen. 

Anonymkode: 2d79d...5c7

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk et ekstremt ubehag da jeg lå halvveis på sofaen med masse puter, ble sinnsykt svimmel og kvalm.. snudde jeg meg gikk det vekk, så dette var vel klem på vena cava. Ikke har jeg stor magen en gang😳

Anonymkode: 2908c...bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...