AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 En ting er at magen er i veien for å ligge på magen og sove, men har også fått vite at man skal unngå å sove på ryggen pga vena cava. Det anbefales å ligge på siden, og da venstre side.. Men jeg klarer da virkelig ikke å sove en hel natt på en og samme side! Våkner innimellom på ryggen osv. Prøver å legge meg bevisst på siden, men det gjelder både høyre og venstre side. Hva med dere andre? Og hva med å sove halvsittende, oppbygget med store hotellputer? Vil det redusere risikoen mtp vena cava? Jeg er nå i uke 33 og bruker hele natten på å sprelle rundt.. Anonymkode: d2a5a...d39
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Jeg sover på begge sider. Jeg hadde aldri klart å sove en hel natt i samme stilling. Jeg formoder at søvnmangel i månedsvis er verre enn å sove på høyre side. Anonymkode: 122be...cfc
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Jeg sover vel ikke for tiden ( er i uke 30). Er så livredd for å havne på rygg at jeg ikke får sove. Hadde en skikkelig skummel opplevelse der jordmor fant en uregelmessighet på barnets hjertelyd, og jeg ble sendt rett på sykehuset. Det var vena cava! De på sykehuset var ikke spesielt bekymret og sa det 'bare' var vena cava, og at jeg godt kunne ligge på ryggen, men det var en såpass skummel opplevelse at jeg tør ikke. Anonymkode: 5cc59...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Jeg sov fortrinnsvis på venstre side. Det var det som var mest behagelig, da babyen lå i seteleie og presset og stanget hodet opp på høyre side. Hadde så utrolig vondt til tider! Hadde hodet vært på venstre sida hadde jeg sikkert sovet på høyre side Det ble gjerne samme siden hele natta mot slutten siden det var et forferdelig styr å skulle snu seg. Måtte da ut av senga og legge meg igjen om jeg ville sove på andre sida Anonymkode: 07bdf...e69
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Jeg kjøpte en bbhugme og rullet rundt med den. Evig styr og måtte ha hjelp til å snu meg på slutten. Anonymkode: 3f5ac...e69
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Hva er vena cava ??!? (Joda, Google er min venn men er på jobb så kan ikke bruke alt for mye tid på å finne det ut ) Da jeg var gravid sov jeg i den stillingen som var mest behagelig (eller skal vi si "minst ubehagelig"? ) og det var tilfeldigvis (?) venstre side. Anonymkode: abf4d...85a 1
geene Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 JM sa til meg sist at jeg kunne ligge på rygg sålenge jeg ikke kjente ubehag..? Er det nye anbefalinger nå?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 Jeg fikk beskjed om - og lever etter at ting blir ubehagelig for meg lenge før det er fare for barnet. Sover ikke på rygg fordi det er ubehagelig, men sover enten litt sittende med en pute eller to bak ryggen, eller på en av sidene. Jeg har konkludert med at en del råd må man bare overse - ellers blir man sittende alene ute i skogen å spise kokte salatblader og drikke destillert vann. Alt er jo farlig for tiden Anonymkode: c96f1...5ce 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 28 minutter siden, geene skrev: JM sa til meg sist at jeg kunne ligge på rygg sålenge jeg ikke kjente ubehag..? Er det nye anbefalinger nå? Jeg kjenner ingen ubehag, men har fremdeles greid å trykke på vena cava. Fikk beskjed om at det bare var å ligge på rygg uansett, men jeg blir jo litt stresset da... Anonymkode: 5cc59...7f4
Ønskergraviditet Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 Jeg sover både på høyre og venstre side:) Har våknet opp noen ganger og ligger på ryggen, og da blir jeg bekymret for vena cava. Men det er vel et overhysteri når det gjelder den saken der? Jeg bygger meg opp med puter både i ryggen og ved magen, og da sover jeg bedre:)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 54 minutter siden, geene skrev: JM sa til meg sist at jeg kunne ligge på rygg sålenge jeg ikke kjente ubehag..? Er det nye anbefalinger nå? Tja.. Det er visstnok ny forskning som sier at det også gjelder selv om mor ikke kjenner ubehag. Men jeg velger også å forholde meg til at jeg evt flytter på meg ved ubehag. Anonymkode: d2a5a...d39 1
Irja Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 (endret) Jeg ligger kun på venstre side, men dette har jeg alltid gjort.. Endret 10. mai 2017 av Irja
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 Jeg prøver og sove mest på venstre side. Men sliter med både bekken og rygg så havner på venstre side også. Rygg og mage har jeg ikke ligget på siden jeg fant ut at jeg var gravid. Anonymkode: 221a8...9e3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, Ønskergraviditet skrev: Jeg sover både på høyre og venstre side:) Har våknet opp noen ganger og ligger på ryggen, og da blir jeg bekymret for vena cava. Men det er vel et overhysteri når det gjelder den saken der? Jeg bygger meg opp med puter både i ryggen og ved magen, og da sover jeg bedre:) Ja det er det nok helt sikkert Jeg syns det er litt merkelig at enkelte blåser dette sånn opp uten å i det hele tatt vite hva det er. Jeg snakket med en annen som var gravid samtidig som meg - og hun sa at det var liiiiivsfarlig å sove på ryggen fordi da kunne man få vena cava og det var dødelig. Altså hun trodde det var en sykdom. Da blir jeg skeptisk Jeg velger hvertfall å leve som normalt - men unngå de tingene som er ubehagelig for meg Anonymkode: c96f1...5ce
Ønskergraviditet Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er det nok helt sikkert Jeg syns det er litt merkelig at enkelte blåser dette sånn opp uten å i det hele tatt vite hva det er. Jeg snakket med en annen som var gravid samtidig som meg - og hun sa at det var liiiiivsfarlig å sove på ryggen fordi da kunne man få vena cava og det var dødelig. Altså hun trodde det var en sykdom. Da blir jeg skeptisk Jeg velger hvertfall å leve som normalt - men unngå de tingene som er ubehagelig for meg Anonymkode: c96f1...5ce Ja, enig med deg 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 Har lest om forskning som øker faren for dødfødsel med en ørliten prosentdel for de som har sover på rygg og høyre side på slutten av svangerskapet. Jeg blir svimmel av å ligge på rygg, og prøver så godt jeg kan å sove mest på venstre side, men ligger litt på høyre side for avlaste venstre side, men ikke for lenge av gangen. Tar ingen sjanser. Anonymkode: 91cd3...524
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er vena cava ??!? (Joda, Google er min venn men er på jobb så kan ikke bruke alt for mye tid på å finne det ut ) Da jeg var gravid sov jeg i den stillingen som var mest behagelig (eller skal vi si "minst ubehagelig"? ) og det var tilfeldigvis (?) venstre side. Anonymkode: abf4d...85a Vena cava, kroppens hovedvene som fører blodet til hjertets høyre forkammer. Ligger man på rygg kommer denne venen i klem, og man kan hindre god nok blodgjennomstrømning til både mor og baby. Spesielt farlig for baby i 3. Trimester som er avhengig av nok oksygen via blodet. Ved ekstreme tilfeller kan resultatet bli dødfødsel. Anonymkode: 91cd3...524
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 Jeg sover bare på venstre side. Klarer naturligvis ikke å ligge på magen (uke 35), tør ikke ligge på ryggen og ligger jeg på høyre side får jeg halsbrann med en gang 😅 Gleder meg til å kunne ligge den veien jeg vil igjen. Anonymkode: d4023...bd4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #19 Skrevet 10. mai 2017 Hvordan er faren for vena cava dersom man ligger tilbakelent feks på sofaen eller med hotellputer i sengen, sånn at man ligger ganske sittende? Er der i hovedsak snakk om når man ligger rett på ryggen (som i sengen), eller gjelder det også når man er mer sittende? Anonymkode: d2a5a...d39
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #20 Skrevet 10. mai 2017 Ligger som regel på venstre,side, ettersom refluksen pleier å bli verre,dersom jeg spover på høyre. Sover også en del på ryggen, da jeg sliter med skjevt bekken og får strålesmerter. Anonymkode: 3f21e...ba6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå