AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Er det egentlig lov å spørre den som er på intervju om helsa er bra? Opplevde dette nylig, først om helsen min var bra (svarte ja) og da med etterfølgende spørsmål: "så det trengs ikke noe spesiell tilrettelegging for at du skal kunne gjennomføre jobben?" Det er snakk om kontorjobb i offentlig sektor og ikke noe fysisk krevende greier. Anonymkode: 0f93e...fb9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Det må jo klargjøres hvilken tilrettelegging du trenger før du starter i jobben. Når det er sagt så tror jeg ikke dette er lov, men jeg skjønner hvorfor de spør. Anonymkode: d7a22...579 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må jo klargjøres hvilken tilrettelegging du trenger før du starter i jobben. Når det er sagt så tror jeg ikke dette er lov, men jeg skjønner hvorfor de spør. Anonymkode: d7a22...579 Joda, men synes det var litt rart å bli spurt om helsen min var bra. Har vært på maaange intervju opp gjennom og aldri fått et sånt spørsmål før. Kanskje jeg ikke så frisk ut eller noe Anonymkode: 0f93e...fb9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Var sikkert for å luke deg vekk hvis du svarte ja. Anonymkode: 0cc12...d19 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Nei, det er egentlig ikke lov, men det er ingen som bryr seg likevel da det ikke får noen konsekvenser for arbeidsgiver. I dagens arbeidsliv er det kun den sterkestes rett som gjelder og bare det. Anonymkode: 2b81a...4df 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er egentlig ikke lov, men det er ingen som bryr seg likevel da det ikke får noen konsekvenser for arbeidsgiver. I dagens arbeidsliv er det kun den sterkestes rett som gjelder og bare det. Anonymkode: 2b81a...4df Har da ingenting med sterkestes rett men å få vite om en må foreta tilretteleggelser. Hadde f.eks en på interjuv som hadde ryggproblemer (hadde hatt flere prolapser), vedkommende fikk jobben men måtte vente med oppstart til sadelstol var på plass slik at en minsker risikoen for prolaps.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det egentlig lov å spørre den som er på intervju om helsa er bra? Opplevde dette nylig, først om helsen min var bra (svarte ja) og da med etterfølgende spørsmål: "så det trengs ikke noe spesiell tilrettelegging for at du skal kunne gjennomføre jobben?" Det er snakk om kontorjobb i offentlig sektor og ikke noe fysisk krevende greier. Anonymkode: 0f93e...fb9 Er dette en offentlig stilling, så er deet obligatorisk med fagforeningsrepresentant tilstede. Hvordan reagerte hen på dette spørsmålet? Anonymkode: 174fb...ae5
lillesky Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 Tråden er ryddet for injurierende utsagn. /lillesky (mod)
Gullik Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er egentlig ikke lov, men det er ingen som bryr seg likevel da det ikke får noen konsekvenser for arbeidsgiver. I dagens arbeidsliv er det kun den sterkestes rett som gjelder og bare det. Anonymkode: 2b81a...4df Dette er en sak med to sider. Tenk deg at du driver en liten familiebedrift med 1-2 ansatte. Du TRENGER en ansatt til for å få arbeidet unna. Hvis ikke går du konkurs. Er det da irrelevant om arbeidstakeren som er på intervju kommer til å være sykemeldt store deler av året eller ikke? 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 (endret) Hahaha. Er detr mulig Ok, jeg var på ett intervju på Meny i Norges land, der ble det spurt om jeg var gravid i intervjuet Ps, den som intervjuet i den butikken på den avdelingen jobber der ikkke,da det er flere å siden. Anonymkode: f7ba1...0b7 Anonymkode: f7ba1...0b7 Endret 11. mai 2017 av Edie Ryddet for persondebatt. Edie, mod.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 2 minutter siden, Gullik skrev: Dette er en sak med to sider. Tenk deg at du driver en liten familiebedrift med 1-2 ansatte. Du TRENGER en ansatt til for å få arbeidet unna. Hvis ikke går du konkurs. Er det da irrelevant om arbeidstakeren som er på intervju kommer til å være sykemeldt store deler av året eller ikke? Det er ulovelig å spørre,den bedriften som spør om det bryter loven. Det sier mye om den bedriften synes jeg,og antagelivis ikke en type ledelse jeg ville jobbe med, hva slags flere ulovligheter og regler bryter de når de gjør det med en gang? Anonymkode: f7ba1...0b7 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Har da ingenting med sterkestes rett men å få vite om en må foreta tilretteleggelser. Hadde f.eks en på interjuv som hadde ryggproblemer (hadde hatt flere prolapser), vedkommende fikk jobben men måtte vente med oppstart til sadelstol var på plass slik at en minsker risikoen for prolaps. Så naivt...Og hva tror du skjer i de tilfellene valget står mellom flere som er like gode med tanke på øvrig kvalifikasjoner, men der den ene trenger mye tilrettelegging eller den andre ikke? Anonymkode: 2b81a...4df 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette en offentlig stilling, så er deet obligatorisk med fagforeningsrepresentant tilstede. Hvordan reagerte hen på dette spørsmålet? Anonymkode: 174fb...ae5 Det var i staten og det var ingen fagforeningsrepresentant med. Det har jeg ikke opplevd før heller ved statlige stillinger. Men i kommunen har jeg opplevd det. Det er ikke så lenge siden intervjuet, men ansettelsen har funnet sted. Jeg kom bare til å tenke på om dette spørsmålet faktisk er innafor, er ikke ute etter å gjøre noe ut av det nå i ettertid tenker det er et mer følsomt tema for de som har problemer med helsen som kan ha innflytelse på jobben. Hvis de er ærlige, så får de jo antakelig ikke jobben, og det er synd at det skal skje pga at man kanskje trenger en spesialtilpasset kontorstol feks. Anonymkode: 0f93e...fb9
Fru Uperfekt Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så naivt...Og hva tror du skjer i de tilfellene valget står mellom flere som er like gode med tanke på øvrig kvalifikasjoner, men der den ene trenger mye tilrettelegging eller den andre ikke? Anonymkode: 2b81a...4df Da velger jeg den som vil fungere best i gruppen, og har ingen problemer med å tilrettelegge. Jeg er arb.g. I privat sektor 3
Fru Uperfekt Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ulovelig å spørre,den bedriften som spør om det bryter loven. Det sier mye om den bedriften synes jeg,og antagelivis ikke en type ledelse jeg ville jobbe med, hva slags flere ulovligheter og regler bryter de når de gjør det med en gang? Anonymkode: f7ba1...0b7 Når en så liten bedrift spør så er det pga at de kanskje allerede er på kniven når det kommer til økonomi og må vite at du faktisk kan utføre de oppgaver du skal gjøre. Vet du hva som faktisk kreves av en liten bedrift?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Når en så liten bedrift spør så er det pga at de kanskje allerede er på kniven når det kommer til økonomi og må vite at du faktisk kan utføre de oppgaver du skal gjøre. Vet du hva som faktisk kreves av en liten bedrift? Jeg ønsker ikke å jobbe med en liten, mellomstor, stor bedrift som bryter lover, jeg skal også kunne å gjøre god jobb og trives i jobben, og det hadde jeg ikke gjort i en bedrift som jøg og miksa og triksa, og lager sine egene (ulovlig) regler. Det vet jeg med erfaring og. Så hva som kreves av en liten bedrift gir jeg blanke faen i, i sånne tilfeller som dette. Anonymkode: f7ba1...0b7 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for sykdom så langt det lar seg gjøre. Så lenge spørsmålet tydelig dreier seg om tilrettelegging på arbeidsplassen er det vel innenfor. Det er jo imidlertid alltid en gråsone når det gjelder dette, og det dreier seg jo mest om hva intervjuer ønsker å få ut av et slikt spørsmål. Men arbeidsgiver har ikke rett til å vite om din helsetilstand. Selv om intervjuer spør om helsen din er du ikke pliktig til å være ærlig om det, men du driter jo på draget dersom du sier nei til tilrettelegging når det viser seg at du må ha tilrettelegging. Dersom intervjuer er opptatt av om helsen din går utover arbeidet vil jeg nok heller tenke meg at vedkommende ville ha spurt om sykefravær i dine tidligere jobber, men dette er vel strengt tatt ikke OK å spørre om. Anonymkode: 966e0...666 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. mai 2017 #18 Skrevet 10. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke å jobbe med en liten, mellomstor, stor bedrift som bryter lover, jeg skal også kunne å gjøre god jobb og trives i jobben, og det hadde jeg ikke gjort i en bedrift som jøg og miksa og triksa, og lager sine egene (ulovlig) regler. Det vet jeg med erfaring og. Så hva som kreves av en liten bedrift gir jeg blanke faen i, i sånne tilfeller som dette. Anonymkode: f7ba1...0b7 Vel jeg kommer fortsatt til å spørre aktuelle kandidater om det trengs tilrettelegging pga sykdom, barn eller andre ting slik at jeg kan tilrettelegge. Og jeg gjør det faktisk ikke for å være ond, men fordet jeg ønsker lavt sykefravær og det ordnes best om en er litt fleksibel og tilrettelegger for den enkelte. F.eks har jeg en ansatt som aldri jobber kveldsskift i sin jobb når mannen er på sjøen da det ikke lar seg kombinere med småbarn, som før nevnt har jeg skaffet bla sadelstol til en ansatt. Flere har jeg øvelseskjørte med slik at de har fått tatt lappen og dermed har blitt mer fleksibel, amt kjøpt 2 biler slik at de kommer seg lettere til og fra bussknytepunktene. Så om du syns jeg er frekk, Rævhol e.l så be my guest. 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #19 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev: Så om du syns jeg er frekk, Rævhol e.l så be my guest. Har jeg sagt det? Det eneste jeg sier at jeg ønsker ikke å jobbe for noen som allerede i intervjuet bryter loven. Anonymkode: f7ba1...0b7 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #20 Skrevet 10. mai 2017 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Vel jeg kommer fortsatt til å spørre aktuelle kandidater om det trengs tilrettelegging pga sykdom, barn eller andre ting slik at jeg kan tilrettelegge. Og jeg gjør det faktisk ikke for å være ond, men fordet jeg ønsker lavt sykefravær og det ordnes best om en er litt fleksibel og tilrettelegger for den enkelte. F.eks har jeg en ansatt som aldri jobber kveldsskift i sin jobb når mannen er på sjøen da det ikke lar seg kombinere med småbarn, som før nevnt har jeg skaffet bla sadelstol til en ansatt. Flere har jeg øvelseskjørte med slik at de har fått tatt lappen og dermed har blitt mer fleksibel, amt kjøpt 2 biler slik at de kommer seg lettere til og fra bussknytepunktene. Så om du syns jeg er frekk, Rævhol e.l så be my guest. Virker veldig upraktisk å spørre alle potensielle jobb-kandidater om dette. Hvis man har redelige intensjoner, og har respekt for lovgiver, så er det mer praktisk å spørre etter at man har ansatt personen. Da trenger man kun å kartlegge en persons tilretteleggingsbehov, istedenfor 10. Anonymkode: f778d...726 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå