AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Hva har mest tilsatt sukker av Nutrilett-bar og nøtter/tørket frukt? Hva er "sunnest" med tanke på hvor mye tilsatt sukker man får i seg? Ønsker å gå opp i vekt og pøse på enkelt med kalorier, men vet ikke hva jeg bør velge, siden jeg også ønsker å spise sunt og få i meg minst mulig tilsatt sukker Så hva er det beste i hverdagen av disse to alternativene? Anonymkode: 115b5...9ee
debattanten Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva har mest tilsatt sukker av Nutrilett-bar og nøtter/tørket frukt? Hva er "sunnest" med tanke på hvor mye tilsatt sukker man får i seg? Ønsker å gå opp i vekt og pøse på enkelt med kalorier, men vet ikke hva jeg bør velge, siden jeg også ønsker å spise sunt og få i meg minst mulig tilsatt sukker Så hva er det beste i hverdagen av disse to alternativene? Anonymkode: 115b5...9ee Uten tvil så er jo nøtter/mandler og vanlig frukt det beste du kan spise av disse alternativene. Du kan spise tørket frukt, men det er da med høyere sukkerinnhold, men dog naturlig og ikke tilsatt rafinert sukker. Jeg kjenner ikke nutrilett bar, men jeg syns alltid det beste er å velge naturlige råvarer så langt man kan. Det er billigere, som regel og sunnere. Nutrilett bar er nok dyre saker vil jeg tro og totalt unødvendig. Sukker er også den verste energikilden du skal ta til om målet er å gå opp i vekt. Tåler du nøtter er det veldig enkelt å få inn noen hundre kalorier ekstra hver dag her. Utover dette kan du bruke litt mer oljer i matlagingen. Spis litt mer brød og slikt da det er kaloririkt. Hvor mye er håpløst å svare på, for da må du komme med mer info om hva du spiser i dag og hvor mye kalorier dette er, hvilke mål du har osv. Endret 10. mai 2017 av debattanten 1
Pringle Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har mest tilsatt sukker av Nutrilett-bar og nøtter/tørket frukt? Hva er "sunnest" med tanke på hvor mye tilsatt sukker man får i seg? Ønsker å gå opp i vekt og pøse på enkelt med kalorier, men vet ikke hva jeg bør velge, siden jeg også ønsker å spise sunt og få i meg minst mulig tilsatt sukker Så hva er det beste i hverdagen av disse to alternativene? Anonymkode: 115b5...9ee Raffinert sukker er laget av planter (sukkerrør, sukkerroer), og "tilsatt" sukker er derfor identisk med "naturlig" sukker. Ingen matvarer er i seg selv sunne eller usunne. Et sunt kosthold er variert og balansert - nok av alt du trenger, men ikke for mye av noe. Sukker er kaloririkt, og for mange kalorier fører til overvekt. (Men de som er undervektige, trenger å gå opp i vekt.) Søt mat smaker godt, og det er lett å spise for mye. For mye sukker kan fortrenge annen næring. Anbefalingen om å redusere inntaket av tilsatt sukker gis fordi folk antas å ikke forstå slike "kompliserte" sammenhenger eller kunne holde seg til enkle rutiner som "hverdagsmat/festmat". Ulempen med dette er at folk ikke forstår hensikten med rådene og derfor kan finne på å gjøre helt motsatt av hva myndighetene ønsker, og bli engstelige og få et forstyrret forhold til mat. Nøtter og tørket frukt har normalt ikke tilsatt sukker, men du må lese på ingredienslisten for det enkelte produktet. Spesialprodukter er laget for å tjene mest mulig på usikre mennesker. Vanlig mat er nesten alltid best. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå