AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Babyen er nå 5 måneder, og etter fødselen har jeg vært plaget med stivhet i leddene. Sliter med å komme i gang om morgenen, for deretter å ikke være plaget resten av dagen. I går fikk jeg plutselig vondt i venstre hånd, med en kul på lillefingerleddet. I natt har jeg fått vondt i høyre hånd også. Blitt livredd for at jeg har revmatisme, men skjer sånt så fort da? Noen som har lignende erfaringer etter fødsel? Anonymkode: c1f6f...2a4 1
Frøken Smilla Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Ammer du? Det er visst ikke uvanlig med sånt mens man ammer. Jeg har hatt det etter begge mine svangerskap, og det gikk over begge gangene
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Jeg tror jeg har fått karpaltunnelsyndrom ifb svangerskapet. Opplever ofte, spesielt om natten, at hånden "sovner". Er også noe plaget med stivhet og ubehag. Anonymkode: 5b2c8...99a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, Frøken Smilla skrev: Ammer du? Det er visst ikke uvanlig med sånt mens man ammer. Jeg har hatt det etter begge mine svangerskap, og det gikk over begge gangene Ja, jeg ammer. Håper inderlig det går over ja, det hadde ikke vært gøy å få noe sånt i ung alder. Noen andre som ammer som har opplevd dette? Anonymkode: c1f6f...2a4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har tre barn og har vært plaget med stivhet i korppen så lenge jeg har ammet. 3 mnd siden jeg sluttet å amme sistemann og nå merker jeg ingenting i kroppen lenger. Det er visst ikke så uvanlig og jeg har sett ammegikt blitt brukt om det(selv om det nok ikke er noe medisink uttrykk) Anonymkode: 512e0...da6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har det på samme måte, 10 mnd etter keisersnittet. Har også veldig vondt i bekken og hofte, betennelsesdempende medisin virker ikke. Er visst et tegn på revmatisme sier fastlegen. Jeg ammer ikke da, så kan ikke være derfor. Utrolig kjipt å ha det sånn ja håper det går over for oss begge! Anonymkode: 38866...24c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har også hatt det slik begge gangene jeg ammet. Var livredd for revmatisme siden jeg har nær familie med det. Men det gikk over etter ammingen. Vurderte å slutte å amme tidligere pga det, men det praktiske overvant. Anonymkode: 69557...c2d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 Jeg hadde det også slik. Begynte rundt 3 mnd etter fødsel. Hos meg ble det skikkelig ille og jeg kom meg ikke opp av sengen for egen maskin etter bare noen uker, så det gikk veldig fort. Jeg ble sykemeldt og mannen overtok perm, og jeg var livredd for å skulle bli sånn for alltid så snakket jeg med en sykepleiervenninne av meg - som sa at jeg burde vurdere å slutte å amme. Det gjorde jeg, og da forsvant hele problemet like fort som det kom! aldri merket noe i ettertid. Men jeg ammet bare de to neste i rundt to måneder, i frykt for det samme. Anonymkode: 6d574...2d2 1
Gjest Bella Luna Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har akkurat det samme!Min baby er også 5 mnd og jeg har hatt "dunkende" influensa smerter i alle ledd siden fødsel.Våkner på natten i smerter når jeg skal snu meg,da er ryggen er helt stiv.Jeg har time hos legen om 2 uker,legen sa han kunne spore revmatisme i en blodprøve.Ikke hatt det slik med de 2 andre barna.Fullammet alle.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 Jeg har det sånn så lenge kroppen er litt i ubalanse med hormoner. Det innebærer at alle perioder med medisiner (ivf), graviditet, amming osv fører til stivhet, ømhet og mye smerter i ledd, spesielt bekken og rygg. Retter seg etter det er over. Anonymkode: 0899f...879
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 Takk for at dere deler deres erfaringer! <3 Forferdelig ubehagelig altså, og i hendene er smertene store. Sliter med å få skiftet bleier på gutten vår. Håper det går over for meg også. Har tatt blodprøver i dag, men kan visst ta litt tid før jeg får svar. Anonymkode: c1f6f...2a4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 7 timer siden, Bella Luna skrev: Jeg har akkurat det samme!Min baby er også 5 mnd og jeg har hatt "dunkende" influensa smerter i alle ledd siden fødsel.Våkner på natten i smerter når jeg skal snu meg,da er ryggen er helt stiv.Jeg har time hos legen om 2 uker,legen sa han kunne spore revmatisme i en blodprøve.Ikke hatt det slik med de 2 andre barna.Fullammet alle. Dette høres akkurat ut som slik jeg har det! Du hadde allerede tatt en prøve hvor de kan spore revmatisme? Revmatisme er det samme som leddgikt, ikke sant? Har du merket mer i enkelte ledd? Har du det i familien din? Anonymkode: c1f6f...2a4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #13 Skrevet 12. mai 2017 Håper det er det samme hos meg, vondt i begge knærne og en skulder! Aldri tenkt at det kunne ha noe med ammingen å gjøre. Knærne knirker også litt, er det vanlig? Håper det tar slutt når jeg slutter å amme da ! Anonymkode: 86b9a...945
Gjest Bella Luna Skrevet 12. mai 2017 #14 Skrevet 12. mai 2017 På 10.5.2017 den 20.43, AnonymBruker skrev: Dette høres akkurat ut som slik jeg har det! Du hadde allerede tatt en prøve hvor de kan spore revmatisme? Revmatisme er det samme som leddgikt, ikke sant? Har du merket mer i enkelte ledd? Har du det i familien din? Anonymkode: c1f6f...2a4 Ja,har tatt blodprøven.Revmatisme er en samlebetegnelse på flere forskjellige sykdommer i ledd,muskler og nerver.Merker det spesielt godt i rygg og fingre/tær.Både min mor og far er på uføreteygd pga revmatiske sykdommer,så håper virkelig prøven er negativ!God bedring til deg
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #15 Skrevet 12. mai 2017 5 timer siden, Bella Luna skrev: Ja,har tatt blodprøven.Revmatisme er en samlebetegnelse på flere forskjellige sykdommer i ledd,muskler og nerver.Merker det spesielt godt i rygg og fingre/tær.Både min mor og far er på uføreteygd pga revmatiske sykdommer,så håper virkelig prøven er negativ!God bedring til deg Takk, krysser fingrene for deg også! <3 Anonymkode: c1f6f...2a4
Tina_O Skrevet 12. mai 2017 #16 Skrevet 12. mai 2017 Hei, jeg hadde det på samme måte. Det ble satt i gang utredning med prøver og kontroller hos spesialist. De fant ingenting som tydet på revmatisme. Og jeg fikk vel bare beskjed om at jeg fikk holde ut og håpe at det gikk over. Og det gjorde det:-) Usikker på om det gikk over da jeg sluttet med ammingen, men godt mulig. Jeg fikk påvist karpal tunell syndrom da jeg gikk gravid, og det varte en god stund etterpå, men det var en annen type smerte.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #17 Skrevet 28. februar 2019 Dytter på denne. Hvordan hqr det gått med dere som var under utredning? har selv vonde ledd i fingre, tær, håndledd og ankler. Smertene komme og går i løpet av dagen. Det er 6,5 uke siden fødsel. Har vært hos lege og tatt blodprøver, men venter på svar. noen flere som har hatt slike symptomer etter fødsel? Var det «ammegikt» eller viste det seg å være revmatisk sykdom? Anonymkode: 07e9d...27b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dytter på denne. Hvordan hqr det gått med dere som var under utredning? har selv vonde ledd i fingre, tær, håndledd og ankler. Smertene komme og går i løpet av dagen. Det er 6,5 uke siden fødsel. Har vært hos lege og tatt blodprøver, men venter på svar. noen flere som har hatt slike symptomer etter fødsel? Var det «ammegikt» eller viste det seg å være revmatisk sykdom? Anonymkode: 07e9d...27b Hadde mye vondt i ledd og føtter, hender og sånt da jeg hadde liten baby, etter fødselen. For min del skyldtes det søvnmangel, fant jeg ut. Jeg var den som sto opp hver time natta gjennom med en baby som nektet å sove. Ikke sov han noe særlig på dagen heller. Kun korte dupper. Jeg fikk sjelden sove mer enn 3-4 timer i døgnet, og aldri sammenhengende. Etter å ha vært alene om nattevåket i 9 måneder, sa legen rett ut til meg at nå fikk jeg gå hjem og kreve at mannen tok sin del. For jeg så ut som et spøkelse av søvnmangel, og hanglet skikkelig. Så jeg sa fra til mannen hva legen hadde sagt, og han måtte surmulende begynne og ta sin del, annenhver natt. Etter en uke med bedre nattesøvn og deling på oppgavene, forsvant leddsmertene. Og etter en uke begynte mannen å klage på dårlig søvn.... jeg som hadde tatt alt alene i 9 mnd uten å klage en eneste gang! Anonymkode: 78e2e...f1b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dytter på denne. Hvordan hqr det gått med dere som var under utredning? har selv vonde ledd i fingre, tær, håndledd og ankler. Smertene komme og går i løpet av dagen. Det er 6,5 uke siden fødsel. Har vært hos lege og tatt blodprøver, men venter på svar. noen flere som har hatt slike symptomer etter fødsel? Var det «ammegikt» eller viste det seg å være revmatisk sykdom? Anonymkode: 07e9d...27b For min del var det «ammegikt». Jeg dro til legen og tok blodprøver, og den ene viste forhøyet på noe revmatismerelatert. Ble derfor henvist sykehuset hvor de tok ultralyd av leddene mine, men de så ingenting selv om jeg tydelig kjente smertene i leddene. Noen måneder senere ga det seg. Her var det ikke bare søvnmangel, men noe annet. Jeg kjente til og med kuler på leddene på hendene pluss at det ga utslag på blodprøvene (om enn lavt), helt sprøtt. Og sprøtt at legene ikke vet mer om det når det tydeligvis er mange kvinner som har det samme når de ammer. Anonymkode: c1f6f...2a4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #20 Skrevet 1. mars 2019 Forresten, her kom og gikk ikke smertene jevnt og trutt gjennom dagen, men var aller verst på morgenen, da kom jeg meg nesten ikke opp av senga. Så gikk det seg liksom litt til utover dagen. Anonymkode: c1f6f...2a4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå