Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å bli gravid 1 år. Har brukt folsyre hele tiden.
Er det farlig eller dumt å bruke det så lenge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å få i seg nok i kosten om du spiser ca sunt (grønnsaker, belgfrukter som bønner, grovt brød etc.)

Hvis du ikke spiser så sunt  kan du ta en multivitamin i stedet for folattilskudd, det vil gi deg halvparten av folatet du trenger daglig, men noe vil du få i kosten uansett.

Anonymkode: 7b8a5...1ea

AnonymBruker
Skrevet

Farlig er det ikke, men som vedkommende over meg skriver er det ganske unødvendig.

Anonymkode: e14ef...151

AnonymBruker
Skrevet

Regner med du har tatt 400 mg. Så du kan jo trappe ned til 200 mg og evt ta det annenhver dag.

Lagrene dine er jo fulle, så du har jo å gå på en stund.

Når du blir gravid kan du evt øke dosen igjen.

Anonymkode: b671a...41f

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Teardrop skrev:

Har prøvd å bli gravid 1 år. Har brukt folsyre hele tiden.
Er det farlig eller dumt å bruke det så lenge?

Så lenge du bruker Norsk variant eller annen variant Folsyre med tilsvarende mengde Folsyre som Nycoplus har, så er ikke bruken farlig for deg (min boks står i skapet og jeg er for støl til å reise meg). 

Det som er farlig er å ta for mye/høye doser Folsyre over uker og måneder. Da kan du fremprovosere tarmkreft hos deg selv.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du har tatt 400 mg. Så du kan jo trappe ned til 200 mg og evt ta det annenhver dag.

Lagrene dine er jo fulle, så du har jo å gå på en stund.

Når du blir gravid kan du evt øke dosen igjen.

Anonymkode: b671a...41f

Folsyre lagres ikke, de nedbrytes fortløpende og skylles ut av kroppen med urinen. A og D vitaminer lagres i kroppen og kan gi fulle lagre og enda til forgiftninger og skader. Disse vitaminene er fettløselige. 

Anonymkode: 64f34...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Det er verken farlig eller dumt, så fremt du ikke tar mer enn anbefalt dose (med mindre en lege har bedt deg ta en unormal dose). 

Folat er et vannløselig B-vitamin. Det skylles rett og slett ut av kroppen om du tar mer enn du trenger. 

Det er anbefalt at man går på folat allerede fra 3 mnd før man blir gravid, så du bør ta det så lenge du er prøver. Selv om det nå drøyer med å få full klaff. 

Anonymkode: eef6a...fa2

Skrevet

Jeg bruker folsyre + multivitamin som også har litt folsyre i seg.

Aner jo ikke hvor lakng tid det skal ta å bli gravid, så vil ikke stoppe med de. Og så lenge de ikke har noen negativ virkning i lengden er det jo null stress :)
Takk for svar dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...