Gå til innhold

Neger  

33 stemmer

1. 1. Er ordet neger rasistisk?

• Ja
      11
    • Kommer an på setting
      11
    • Nei
      11

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ordet neger rasistisk?

Anonymkode: 8e547...4d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For meg som en godt voksen: Nei. 

Jeg har faktisk litt problemer for å finne en god erstatning siden ordet nå er fy-fy. 

Jeg synes ordet "svart" er verre enn neger. Men nå er jeg så gammel at jeg har brukt ordet i mange tiår, og aldri i negativ forstand. Kun de gangene man skal beskrive mennesker med opprinnelse fra Afrika. 

Ordet "farget" er feil. Fordi da kan man ta med en haug med andre raser også. 

"Afrikaner" er enda mer feil. Eksempel: En neger/svart (sorry....) som er født og oppvokst i Norge, er for meg ikke en afrikaner. Eller en neger/svart som er tredje-fjerde generasjon amerikaner er heller ikke afrikaner.  

Men dette er et vanskelig spørsmål, og jeg skjønner at det vekker mange følelser. 

Anonymkode: 5b042...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Siterer fra en av Olsenbanden filmene; Han er vel ikke direkte neger, men nærmest kulørt.

Jeg har observert at de selv kaller hverandre "neger" og "nigga". Om det er rasistisk, så burde vel de selv stå over å kalle hverandre det?

Anonymkode: 7048c...7a8

AnonymBruker
Skrevet

For meg som har levd en stund så er ikke neger noe annet enn en betegnelse på folk som er brune. Nigger derimot er fy fy. 

Anonymkode: 93bd9...5fa

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det betyr jo bare svart og er ikke noe mer rasistisk enn at de kaller oss hvit. 

Anonymkode: 9b5b4...9f1

Skrevet

Jeg pleide å syntes at det ikke var rasistisk, men beskrivende, så lenge jeg mente det slik. 

Men så innså jeg at jeg som "ikke-neger" ikke kan sette premissene for det. Så dersom en blir støtt av å bli kalt neger, så skal man ikke kalle vedkommende neger. 

Selv om jeg synes det er vanskelig å finne er tilsvarende beskrivende ord. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som Boletta sier, blir det helt feil at det er oss hvite og priviligerte som skal bestemme hva vi synes er greit å bruke som beskrivende ord for andre, spesielt andre som har vært minoriteter og diskriminert i århundrer (og delvis fortsatt er det). 

Anonymkode: 3be2c...b36

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...