Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2004 #1 Skrevet 27. desember 2004 Vi har nettopp fått oss kattunge, og jeg lurer på noen ting... a) han er vant til å få lettmelk, men jeg ønsker ikke å skjemme han bort/gjøre han kresen. "trenger" kattungen melk? Den er ca tre måneder. B) hva slags for bør vi gi? Han får Friskies tørrfor junior, og eter som en helt. Promper gjør han også... Virker ellers frisk og glad. Er det stor forskjell på dyrebutikk- kontra dagligvarefor? Annet? Som sagt; ønsker ikke å skjemme han bort.. c) bør det stå framme mat hele tiden? Han er visst vant til dette, men jeg lurer på om vi egentlig trenger å fylle på skåla til en hver tid... Regner jo med han trenger en del næring nå som han vokser og er hyperaktiv, men... vet heller ikke om det blir minst mas av å alltid ha mat framme og unngår hystreri rundt foring, eller innarbeide rutiner for å hindre tigging og sånn straks man viser seg på kjøkkenet... Erfaringer? d) Foreløpig går han inne, og skal vel ikke ut alene før til våren. Trenger han ormekur innen den tid, eller kan vi vente? Er det vanlig/anbefalt å ta en rutine/vaksineringstur til dyrlegen før dette? Han skal kastreres og sånn før han får være ute på egenhånd, og jeg lurer på om vi like gjerne kan vente med veterinærbesøk til da, selvsagt så lenge han er frisk og fin. På forhånd takk for svar:)
Gjest miau Skrevet 27. desember 2004 #2 Skrevet 27. desember 2004 a)Nei, den trenger ikke melk. Katter er veldig gla i det, men det er svært mange som ikke tåler melka. b)Friskies junior ga jeg også til mine når de var små. Høres helt greit ut. Prompinga kan komme av melka. Prøv å kutt ut melka, og så se hva som skjer. Skulle det vedvare kan du prøve å bytte for. Jeg bruker kun for fra dagligvare på mine kjæledyr. c)Jeg lar det alltid være tørrfor i skåla til kattene. Så lenge de klarer å regulere sin egen kroppsvekt er ikke dette noe problem. Voksne, kastrerte hannkatter har det med å spise litt vel mye har jeg hørt. Dette har ikke vært noe problem med min (voksne, kastrerte hannkatt) d)Jeg tror du kan vente, husker ikke helt når jeg ga mine første ormekur. De får jo orm ute, men hvis moren hadde det tror jeg at den kan ha blitt smittet. Dette er det nok liten sannsynlighet for. Du kan følge med på avføringen til pusen, du skal se at det er noe som kravler rundt hvis den har orm.. Håper dette hjalp deg litt..
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 27. desember 2004 #3 Skrevet 27. desember 2004 Melk+katter er ofte lik diare. Dersom du vil gi katten din melk en gang i blant er det lurere å kjøpe sånne små flasker med melk spesielt for katter. Men nei, de trenger ikke melk.
Gjest Anonymous Skrevet 27. desember 2004 #4 Skrevet 27. desember 2004 Takk for svar:) Den fikk lettmelk der den bodde (ble tatt fra villkattmoren og har vært en stund sammen med andre voksne katter, som også fikk melk), og det har visst gått greit. Men vi kommer til å prøve å la være å gi den melk. Hvis den slutter å fise er det jo bare fint. Og som sagt - jeg vil ikke ha noen kresen kattepus... heldigvis ser han altetende og tøff ut så langt. Søtingen:)
liv Skrevet 27. desember 2004 #5 Skrevet 27. desember 2004 kattunger bør få ormkur relativt tidlig og like etter at de bli gitt vekk fra moren fordi ormen går igjennom morsmelka..
Brunhilde Skrevet 27. desember 2004 #6 Skrevet 27. desember 2004 a) Nei, kattungen skal helst ikke ha melk, men tilgang på vann hele tiden. B) Jeg ville kjøpt kattungefor i dyrebutikk, det er faktisk ikke noe særlig dyrere i lengden, men mye bedre for katten! c) Jeg syns det letteste er å la katten ha tilgang på mat hele tiden, men jeg forer bare med tørrfor. Kjøttmat er unntaket her, og da får katten en porsjon og det som ikke bli spist tas bort. d) Alle katter som er født av "utekatter" skal ha minst to ormekurer som små. Dette fordi orm blir overført med morsmelken (som noen her allerede har sagt.) En utekatt bør få ormekur to ganger i året og det er viktig at de får den typen som også ta bendelorm. Mus er vertsdyr for denne parasitten. Lykke til med ny katt, men bare et spørsmål sånn på tampen... hva skal du egentlig med den hvis det er er så viktig å ikke skjemme den bort?!?
Gjest Anonymous Skrevet 28. desember 2004 #7 Skrevet 28. desember 2004 Hehe - når det gjelder bortskjemming går det mest på at jeg ikke vil ha en kresen og sær dillekatt. Vi vil selvsagt ha en snill og kosete pus, så vi prøver å bruke mye tid på å venne den til oss og sånn. Og jeg kan godt skjemme han bort med å kjøpe kvalitetsmessig bedre for; det er mer det å unngå en katt som nekter å spise annet enn kokt torsk med kniv og gaffel jeg vil unngå... (kjente faktisk ei dame som foret katta si med skje...). Vi bor på landet, og han kommer til å være mye ute - og han er pent nødt til å ta seg av musa i veggen når han blir større... og så er det mest kjæresten som er kattefan - jeg liker pusen, men ikke puser som gjør som de vil, er vanskelige i matveien og går på kjøkkenbenken :oops: Er ikke så kattevant fra før og fryktet en "ekkel" katt, men skjønner jo at det er opp til oss hvordan han blir. Så langt er han i hvert fall kjempesøt og anstendig og har lokalisert mus under kjøkkenbenken. Vi håper vel på en hyggelig blanding av låvekatt og tam huspus, egentlig... (hm. Den tøffeste jeger-katta jeg har sett var en langhåret hvit tjukkas som ble gredd og børstet og båret hver dag i tillegg til å ha sløyfe rundt halsen... så hvem vet hva vi ender opp med her) Ellers blir det nok ormekur, ja. Selv om han ikke akkurat er utmagret. Men symptomene trenger vel ikke å være så tydelige (unntatt i kassa... men ææsj... der kan kjæresten se...). Igjen - takk for gode råd:) har en del erfaring med dyr fra før; katter er av de få jeg mest har betraktet på avstand. Koselig å få en i huset.
Gjest Gjesta Skrevet 28. desember 2004 #8 Skrevet 28. desember 2004 Vi har nettopp fått oss kattunge, og jeg lurer på noen ting... a) han er vant til å få lettmelk, men jeg ønsker ikke å skjemme han bort/gjøre han kresen. "trenger" kattungen melk? Den er ca tre måneder. B) hva slags for bør vi gi? Han får Friskies tørrfor junior, og eter som en helt. Promper gjør han også... Virker ellers frisk og glad. Er det stor forskjell på dyrebutikk- kontra dagligvarefor? Annet? Som sagt; ønsker ikke å skjemme han bort.. c) bør det stå framme mat hele tiden? Han er visst vant til dette, men jeg lurer på om vi egentlig trenger å fylle på skåla til en hver tid... Regner jo med han trenger en del næring nå som han vokser og er hyperaktiv, men... vet heller ikke om det blir minst mas av å alltid ha mat framme og unngår hystreri rundt foring, eller innarbeide rutiner for å hindre tigging og sånn straks man viser seg på kjøkkenet... Erfaringer? d) Foreløpig går han inne, og skal vel ikke ut alene før til våren. Trenger han ormekur innen den tid, eller kan vi vente? Er det vanlig/anbefalt å ta en rutine/vaksineringstur til dyrlegen før dette? Han skal kastreres og sånn før han får være ute på egenhånd, og jeg lurer på om vi like gjerne kan vente med veterinærbesøk til da, selvsagt så lenge han er frisk og fin. På forhånd takk for svar:) 1) katter skal ikke ha vanlig melk. Den trenger ikke melk nei. 2)Jeg hadde også gått for dyrlegefor, mine katter får det. Det er ikke så mye dyrere og så lenge du bare har en katt holder det lenge. dagligvarefor er visstnok som og sende katten på mcdonalds relativt ofte. Og med dyrlegefor kan du være sikker på at katten får alle næringsstoffene den trenger. 3)Det kan godt stå fremme en stund, men du bør ikke ha så mye i av gangen.. dette blir jo tørt og seigt utover dagen også.. Katter er vanedyr , om den får mat da og da slipper du maset imellom når den registrerer at matskåla er tom, men er egentlig ikke sulten. Ene min er ekstrem til å tigge bare han ser skåla er tom.. så spiser han et par biter og gjør noe annet isteden. 4) Vetikke helt her. MEn våre får sjelden ormkur før de har blitt et halvt år. Men ettersom katten din har vært ute en stund og sånn er det jo en mulighet.. Jeg hadde sjekket med dyrlegen
Snuppelure Skrevet 28. desember 2004 #9 Skrevet 28. desember 2004 A) nei, katten trenger ikke melk. Men er den vant til å få det kan du godt fortsette. Blir neppe diare om katten er vant til melk. Men vann er helt fint. B)Du kan like gjerne kjøpe i dyrebutikk. Ja det er forskjell på kvaliteten. Spesialfor er dyrere i innkjøp men ikke i lengden. Kattene spiser mindre og næringsinnholdet er høyere i dyrebutikk-for. "Rema-for" gir bare mere bæsj.... C) JA definitvit, la mat stå fremme. Du har en katt ikke en hund! Den spiser det den trenger. Dersom du har en normal og frisk katt styrere den mengden helt fint selv. D1) hvorfor kan han ikke få gå ut nå??? D2) Årlig vaksinering er å anbefale for katter. Om han ikke er ute er vel ikke ormekur så viktig. Men er han "ute å leker" er gjevnlig ormekur å anbefale. D3) kastrering er noe som bør gjøres når katten akkurat blir voksen. Altså når han er ferdig mentalt utviklet, men før han forstår hva han skal bruke utstyret til. Anbefalt mellom 9 mnd og 1,5 år. Fortidlig kastrering fører til stans i mental utvikling. Min gamle katt ble kastrert da han var 7mnd. Han var kattunge i hodet hele livet.... han var omplasseringskatt og jeg fikk ham da han var 9 mnd. Gjøres det for sent blir de flaue over hva de har mistet. Kos deg med pus!
Maya22 Skrevet 3. januar 2005 #10 Skrevet 3. januar 2005 katter skal ikke ha ku melk pga diare. tarmene tåler det ikke. jeg har alltid mat fremme til katten min,for kattene deler opp måltidene sine selv. Fòr kjøpt i daglig vare forretning er IKKe å anbefale! den inneholder altforlite næringsstoffer og alt for mye vann. dette er ikke bra. jeg råder deg til å kjøpe eukanuba på dyreforretning. Da får katten din alt den trenger. den er dyrere,men den er drøyere så du bruker ikke mer penger enn du ville gjort på mat i vanlig butikk. og sist men ikke minst: katten din får et mye bedre og sunnere liv! riktig mat er like viktig for dem som for oss!
Snuppelure Skrevet 4. januar 2005 #11 Skrevet 4. januar 2005 katter skal ikke ha ku melk pga diare. tarmene tåler det ikke. Dette er veldig misforstått. Dersom katten får kumelk fra den er liten kan den også drikke melk når den blir voksen. Det er ikke så mange år siden de fjøs katten var et kjent begrep. Men de trenger heller ikke kumelk, så om valget er noe du gjør mens katten er liten er det hip som happ hva du bestemmer deg for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå