Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere underskjørt under bunadene dere? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Tidligere har jeg hatt foret bunad, nå får jeg uforet bunad og lurer på hva mer jeg trenger. 

En ting til, hvordan oppbevarer dere bunadene deres, og bruker dere sedeltre i bunadsposene? 

Anonymkode: 028db...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri brukt underskjørt

Bunaden henger i skapet, ikke noe mere dill en det. 

Anonymkode: 010d7...ee7

Skrevet

Jeg bruker en henger i plast (burde sikkert brukt sedeltre, men har aldri hatt problemer med møll) og en bunadspose i stoff, da jeg har hørt at plast ikke er bra for bunaden :)

Jeg bruker ikke underskjørt fordi det er ikke vanlig med den bunaden jeg har, men det er litt smak og behag tror jeg :) Alt ekstra styr jeg kan slippe, ja det unngår jeg :fnise:

Kan jo være greit å ha en cape i tilfelle det regner hvis du skal være ute :) 

Skrevet

Jeg bruker underskjørt fordi det klør å bli sittende på skjørtet over litt tid. Min oppbevares i tøypose på en kleshenger av tre, men hengende med klyper i linningen på "tversoverpinnen", ikke med vesten over hengeren, og vrang. Har ikke sedeltre i posen. 

Skrevet

Jeg har underskjørt, mest for å holde stakken ute egentlig. Særlig når det blåser (som det gjør mye av her...) har stakken en tendens til å forsvinne mellom beina på meg, underskjørtet hjelper på det. Oppbevares i tøyposen jeg fikk den i, hengt på en kleshenger av tre, tror jeg. Jeg pakker også plastfolie rundt sølvet forresten, det hindrer oksidering (jeg har mye hvitt sølv på bunaden).

Gjest Tigress
Skrevet

Eg brukar underskjørt når eg klarar å lure mor mi til å gi det frå seg. Vi har berre eit underskjørt på deling, og eg brukar ikkje pengar på bunaden min... Stakken heng på ein hengar av plast, i ein stoffpose i nylon frå IKEA. 

Gjest Ingenting2
Skrevet

Har ikke underskjørt, men kunne tenkt meg det da bunaden klør når jeg sitter. Det er ille mye stoff da, så spørs om det er plass til mer :P 

Bunaden oppbevares i bunadpose og henger som jeg fikk med der jeg kjøpte den. Har fulgt instruksene derfra slavisk, den kostet tross alt en god slump penger. 

Skrevet

Bruker underskjørt da det er vanlig med min bunad. Den klør også veldig uten underskjørtet. Oppbevares i bunadsposen min, og har strikk rundt dosset for å holde foldene på plass.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Kruset skrev:

Jeg har underskjørt, mest for å holde stakken ute egentlig. Særlig når det blåser (som det gjør mye av her...) har stakken en tendens til å forsvinne mellom beina på meg, underskjørtet hjelper på det. Oppbevares i tøyposen jeg fikk den i, hengt på en kleshenger av tre, tror jeg. Jeg pakker også plastfolie rundt sølvet forresten, det hindrer oksidering (jeg har mye hvitt sølv på bunaden).

Dette var en av tingen jeg hadde i tankene, bunadstakk tatt av vinden. Jeg må kjøpe underskjørt, forstår jeg og avvente hva bunaden blir levert i når den hentes. 

Takk for avklarende svar. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en av tingen jeg hadde i tankene, bunadstakk tatt av vinden. Jeg må kjøpe underskjørt, forstår jeg og avvente hva bunaden blir levert i når den hentes. 

Takk for avklarende svar. 

Det kan sikkert avhenge litt av hva slags bunad du har, men min hadde det ikke vært aktuelt å ikke ha underskjørt under. Underskjørtet som følger med holder jo også stakken litt ut, på et vis, noe som gjør bunaden finere :) Det er jo heller ikke uvanlig at stakken er ull, og da er det nok også mest behagelig. Kan jeg spørre hva slags bunad du har?

Skrevet

Jeg har en egen understakk som hører til bunaden og under den har jeg et underskjørt i glatt bomull. 

Kan ikke fatte og begripe at folk har bunadene hengende på tynne plasthengene i plastposer. Hallo? Vi snakker om et plagg verdt titusener av kroner. Kan man gi så faen liksom?

Men jeg ser jo at folk gir faen ute på 17. mai, det synes at du har tatt på deg bunaden på 3 minutter vet dere...... usj!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri noensinne hatt møll noe sted jeg har bodd.  Nei, hva er poenget med underskjørt?? Den henger i et plastovertrekk med glidelås.

AnonymBruker
Skrevet

Min bunad kommer med silkefor, så jeg trenger ikke noe mer underskjørt. 

Den henger i en bunadspose. Sedeltre vet jeg ikke hva er for noe engang. 

Anonymkode: 7a7d4...25a

AnonymBruker
Skrevet

Har Hardangerbunad, har aldri brukt noe underskjørt og har ikke inntrykk av at det er vanlig til denne bunaden. Stakken er tjukk og tung nok som det er, hadde jeg skulle lagt til enda flere lag og dilldall hadde jeg krepert på en varm vårdag. 

Har en lang cape til kjølige eller regnfulle dager, men denne kan jo tas av med en gang man er innendørs i varmen.

Oppbevarer bunaden min i en vanlig klespose i skapet, på en trehenger. Samme har min mor og bestemor gjort i alle år, bunadene deres er i veldig god stand selv etter mange år.

Anonymkode: e9dcc...147

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, May 10, 2017 den 16.22, Kruset skrev:

Det kan sikkert avhenge litt av hva slags bunad du har, men min hadde det ikke vært aktuelt å ikke ha underskjørt under. Underskjørtet som følger med holder jo også stakken litt ut, på et vis, noe som gjør bunaden finere :) Det er jo heller ikke uvanlig at stakken er ull, og da er det nok også mest behagelig. Kan jeg spørre hva slags bunad du har?

Sort ullstakk. Den kommer uten for, og underskjørt kjøpes i tillegg. Bruker jeg tynn ullstrømpebukse under så vil jeg tro stakken "henger" seg opp på strømpebuksebeina. Prøver med vanlig kjoleunderskjørt før jeg kjøper bunadsunderskjørt. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bunad kommer med silkefor, så jeg trenger ikke noe mer underskjørt. 

Den henger i en bunadspose. Sedeltre vet jeg ikke hva er for noe engang. 

Anonymkode: 7a7d4...25a

Sedeltre er en spesiell tresort. Sedetre holder møll og andre udyr unna på grunn av spesiell lukt. Hvordan seldeltre lukter, vet jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎12‎.‎05‎.‎2017 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Sort ullstakk. Den kommer uten for, og underskjørt kjøpes i tillegg. Bruker jeg tynn ullstrømpebukse under så vil jeg tro stakken "henger" seg opp på strømpebuksebeina. Prøver med vanlig kjoleunderskjørt før jeg kjøper bunadsunderskjørt. 

Sedeltre er en spesiell tresort. Sedetre holder møll og andre udyr unna på grunn av spesiell lukt. Hvordan seldeltre lukter, vet jeg ikke. 

Sikker på at det ikke er sedertre dere mener?

Anonymkode: eaa8d...2eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke er sedertre dere mener?

Og nå så jeg at du skrev sedertre ett av stedene. Jaja. Men det jeg mener er altså at det er sedertre som beskytter mot møll, og at sedeltre sannsynligvis bare er en skrivefeil.

Skrevet

Jeg bruker underskjørt for jeg synes stakken klør ellers, men bruker bare et vanlig underskjørt - ikke noe som er laget spesielt for bunaden. Den henger normalt på en kleshenger av tre (alt for tung for en plasthenger tror jeg) og jeg bruker en av husflidens tøyposer for bunad til å oppbevare den i. 

Skrevet

Bruker ikke underskjørt, men har knestrømper i ull og gammeldagse mamelukker i bomull. :) 

Bunadposen er møllsikker, men jeg har sedertrekuler jeg skal legge i bunnen, har bare glemt det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...