Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

6 åringen min skal øve seg på å sykle nå i vår og sommer. 
Har til nå brukt støttehjul, hun har rett og slett ikke vært moden nok eller hatt balanse nok/mot til å prøve uten. 
Nå er hun derimot mer villig. Vi har kjøpt en slik stang man kan ha bak på sykkelen, som vi voksne kan holde i...

Har dere tips til hvordan vi kan lære henne å sykle?

PS! Har hørt om balansesykkel, men den er ikke aktuell. 

Anonymkode: 6bc0c...f7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir å springe sammen med sykkelen :)

Man må jo ha litt fart for å finne balansen. Det tok noen uker med 5 åringen vår. Men når balansen først kom gikk det fort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 åringen min skal øve seg på å sykle nå i vår og sommer. 
Har til nå brukt støttehjul, hun har rett og slett ikke vært moden nok eller hatt balanse nok/mot til å prøve uten. 
Nå er hun derimot mer villig. Vi har kjøpt en slik stang man kan ha bak på sykkelen, som vi voksne kan holde i...

Har dere tips til hvordan vi kan lære henne å sykle?

PS! Har hørt om balansesykkel, men den er ikke aktuell. 

Dere burde ha begynt med balansesykkel fra 2-3 års alder, da hadde dere aldri trengt denne fasen med støttehjul ;) (Og barnet hadde lært seg å sykle på vanlig sykkel med pedaler og uten støttehjul allerede som fireåring).

Anonymkode: 31962...f28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde ha begynt med balansesykkel fra 2-3 års alder, da hadde dere aldri trengt denne fasen med støttehjul ;) (Og barnet hadde lært seg å sykle på vanlig sykkel med pedaler og uten støttehjul allerede som fireåring).

Anonymkode: 31962...f28

For sent å si det nå da :) 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bare å øve. Løpe og holde i styret og bagasjebrettet, etterhvert bak i setet/brettet, så bare lett støtte i nakken/ryggen, så slippe litt, så slippe lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det kanskje litt sent, men balansesykkel gjør underverker. Vet ikke om det finnes balansesykkel til såpass store barn da 

vi hadde balansesykkel til vår gutt og han brukte den litt om han ville. I tillegg syklet han på sykkel med støttehjul. En dag bestemte vi oss for å ta av støttehjulene og bare la han prøve og vips så syklet han på 2 hjul, uten noe trening. Tror det er takket være balansesykkelen. 

Husker selv da jeg lærte å sykle. Det ble en del knall og fall i starten. La barnet prøve uten for mye mas og press :) det kommer seg nok

Anonymkode: f2509...405

Skrevet

Da gutten min lærte seg å sykle, løp vi bare etter og holdt i sykkelen i begynnelsen. Slitsomt for oss, men med joggesko på beina kunne man nesten anse det som en treningsøkt. Da gikk det ganske fort før han ble trygg nok til at vi kunne slippe. Han måtte vel bare skjønne at man trenger litt fart og ikke bli redd for den, for at man ikke skal velte. Han er egentlig litt engstelig for sånne ting han ikke mestrer og hvor han potensielt kan falle og slå seg, men her var han tøffere enn forventet. Men, det hadde nok mye å gjøre med at han hadde brukt balansesykkel både den sommeren og sommeren før, så mye balanse og trygghet kom nok på plass der.

Nå vet jeg enkelte foreldre slipper sykkelen uten å si fra når de tror barnet vil klare det, men det gjorde ikke vi. Barn er sikkert forskjellige der, men gutten min hadde nok følt seg ordentlig lurt og blitt bare mer usikker om vi hadde gjort det og han falt. Så vi oppmuntret ham etter hvert til at vi kunne slippe sykkelen, men gjorde det første etter en ordentlig avtale med ham, så han følte en viss kontroll i situasjonen. Og når han falt og skrubbet opp knær, snakket vi en del om at det er kult med "sommerknær", som alle aktive barn bør få om sommeren. Så ble han etter hvert litt stolt over skrubbsårene som jo måtte komme i blant.

AnonymBruker
Skrevet

Som flere skriver, du må holde og løpe etter, sakte men sikkert slipper du taket. Det kan også være lurt at barnet har sete så lavt at han føler han lett kan nå ned til bakken stødig og godt. Her hadde vi sete så lavt at hun kunne sitte på sete og nå ned med begge bena, godt nedi bakken ikke bare til tærne. Her hadde vi balansesykkel først, etter to tre måneder med den så bare skulle vi prøve sykkelen, og jeg støttet henne ca 200m og der syklet hun. Nå er det snart to år siden, og hun liker fortsatt lavt sete.

Anonymkode: 0733e...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke vil ha balansesykkel må dere løpe. En slik stang er for de aller minste. Guttungen vår fikk balansesykkel som 2 åring og syklet uten støttehjul som 2,5 åring. Hadde aldri på støttehjul da det gir falsk trygghet. Ta sete ned så hun rekker lett ned på bakken. 

Anonymkode: a25c9...b37

Skrevet

Jentungen hadde støttehjul og ikke balansesykkel, men syklet allikevel uten støttehjul før hun var 4 1/2 år.... 

Blir trim på de voksne mens det står på. Kjøp plaster ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...