AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #21 Del Skrevet 10. mai 2017 Et søsken har valgt privat skole for sitt barn ved overgang til ungdomsskole. Privatskolen er kristen, det er de også, men årsak til byttet er at den aktuelle skolen er kjent for å være flink med barn med spesielle behov og mot mobbing. Barnet har en adhd-diagnose og fikk ikke tilstrekkelig oppfølging i offentlig skole. Det førte til lavere faglig utbytte for en egentlig over snittet smart elev, og sårt å falle ut sosialt. På privatskolen har læreren spesialkompetanse i adhd. Anonymkode: 87e2f...81f 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19742912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 10. mai 2017 #22 Del Skrevet 10. mai 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den med engelsken. Men er det viktigere å knytte kontakt med barn fra hele byen enn å takle ulike grupper mennesker,, også "sosiale tilfeller".? Synes du ikke det skaper et klasseskille? Anonymkode: 2bae5...612 Vi har ikke noe særlig klasseskille når det gjelder private skoler i Norge. I andre land er det slik at man kan kjøpe seg "bedre undervisning" ved å betale for det - slik er det ikke i Norge. Barna av Norges rikeste har i stor grad gått ved offentlig skole. Private skoler skal være et alternativ av andre årsaker, som Ananas nevner. F.eks. mht. religion eller annen tilpasning. De er heller ikke dyre nok til at det bidrar til noe særlig klasseskille. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19742939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #23 Del Skrevet 10. mai 2017 3 minutter siden, Marie90 skrev: Vi har ikke noe særlig klasseskille når det gjelder private skoler i Norge. I andre land er det slik at man kan kjøpe seg "bedre undervisning" ved å betale for det - slik er det ikke i Norge. Barna av Norges rikeste har i stor grad gått ved offentlig skole. Private skoler skal være et alternativ av andre årsaker, som Ananas nevner. F.eks. mht. religion eller annen tilpasning. De er heller ikke dyre nok til at det bidrar til noe særlig klasseskille. Ikke ennå nei, men man ser jo tendensen, som jeg tror på godt og vondt vil forsterke seg. Når privatskole blir vanligere for stadig flere, så vil også flere generelle privatskoler dukker opp, og man kan ikke se bort fra at foreldre flest opparbeider seg en oppfatning om at disse er bedre. Slik skapes et behov i markedet, du kan jo bare se til USA f. eks. der offentlig skole nesten er et skjellsord mange steder. Selv om noen av de offentlige skolene har gode nok lærere. Og etterhvert kan også hvor man har gått på skole og videre utdanning få betydning i arbeidslivet også. Da vil klasseskillene etterhvert bli ganske synlige. Så jeg tror det er mange som ikke helt tar innover seg rekkevidden av at privatskoler blir mer vanlig. Men som skrevet, jeg skal ikke diktere hva yngre generasjoner bruker pengene sine på, for meg (og oss) som ikke skal ha barn er det egentlig det samme. Anonymkode: e9386...c01 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19742963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 10. mai 2017 #24 Del Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke ennå nei, men man ser jo tendensen, som jeg tror på godt og vondt vil forsterke seg. Når privatskole blir vanligere for stadig flere, så vil også flere generelle privatskoler dukker opp, og man kan ikke se bort fra at foreldre flest opparbeider seg en oppfatning om at disse er bedre. Slik skapes et behov i markedet, du kan jo bare se til USA f. eks. der offentlig skole nesten er et skjellsord mange steder. Selv om noen av de offentlige skolene har gode nok lærere. Og etterhvert kan også hvor man har gått på skole og videre utdanning få betydning i arbeidslivet også. Da vil klasseskillene etterhvert bli ganske synlige. Så jeg tror det er mange som ikke helt tar innover seg rekkevidden av at privatskoler blir mer vanlig. Men som skrevet, jeg skal ikke diktere hva yngre generasjoner bruker pengene sine på, for meg (og oss) som ikke skal ha barn er det egentlig det samme. Anonymkode: e9386...c01 Jeg ser ikke på det som veldig alarmerende mht. klasseskille. For det første - hva handler økningen om? Mange av de nye friskolene er religiøse skoler som popper opp i forbindelse med økt innvandring. De er ikke aktuelle for etniske nordmenn, og de er heller ikke på noen måte noen "elite" (snarere tvert imot). Jeg anser det som bekymringsverdig at myndighetene tillater en slik indoktrinering, men det er jo en annen sak. Spesielt når det gjelder videregående utdannelse, så er det de samme skolene som holder høyeste nivå, nemlig sentrumsskolene (OHG, Katta, Fagerborg, Nissen). Det skal en del til for at noen 'tar over' denne statusen - OPG har til en viss grad forsøkt seg, men er fortsatt et alternativ for de som ikke kommer inn der de ønsker. De ressurssterke i landet har stort sett gått ved offentlig skole. At noen tror de får bedre undervisning privat betyr ikke at de faktisk gjør det, og så lenge skolene faktisk er av prisklasse at "folk flest" kan betale det, så kommer ikke disse til å utgjøre noen trussel overhodet. Kvaliteten på offentlig skole handler i stor grad om geografi, og hvilke områder som er ressurssterke. I den grad det påvirker folks valg, handler det mest om boligpriser, og at prisene på hus og leiligheter i disse områdene presses oppover. Situasjonen i USA er naturligvis helt annerledes, slik den alltid har vært. Og kvalitetsforskjellene på skolene der er vanvittig stor, det er ikke bare et inntrykk. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19742993 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #25 Del Skrevet 10. mai 2017 Mye bedre oppfølging og foreldrene blir faktisk hørt når vi har bekymringer! Har hatt barn på offentlige skoler og aldri følt meg så ignorert og oversett som forelder noen gang. Anonymkode: 8b23d...1a0 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19743000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #26 Del Skrevet 10. mai 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser den med engelsken. Men er det viktigere å knytte kontakt med barn fra hele byen enn å takle ulike grupper mennesker,, også "sosiale tilfeller".? Synes du ikke det skaper et klasseskille? Anonymkode: 2bae5...612 Barn går på skolen for å lære. Et godt læremiljø med dyktige lærere og få eller ingen barn i klassen som forstyrrer undervisningen og heller ikke fungerer sosialt både i klassemiljøet og utenfor klasserommet vanskelig gjør læring for de andre barna. Vår nærskole har dårlig inneklima noe vi ikke utsetter våre barn for. Man lager ikke klasseskille ved å velge de beste løsningene for sine barn når man har økonomisk mulighet for å kjøpe det beste. Vi bor i et område med lite barn og vil således måtte kjøre barna til og fra uansett hvilken skole de blir sendt til. Det samme gjelder fritidsaktiviteter. Barna har rikelig med muligheter til å knytte relasjoner både på skole og i fritiden. De velger selv sine venner. Fordelen er at de er så tett i alder at de har mye vennskap i hverandre. Å sende barna på privatskole er da ikke å skape større klasseskille enn å velge å betale for et privat lege eller sykehusopphold fremfor å benytte seg av det offentlige. Når man får barn, så må man og ha økonomi til å ha barn og at det medfører. Anonymkode: 976eb...fb2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19743021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #27 Del Skrevet 10. mai 2017 2 minutter siden, Marie90 skrev: Jeg ser ikke på det som veldig alarmerende mht. klasseskille. For det første - hva handler økningen om? Mange av de nye friskolene er religiøse skoler som popper opp i forbindelse med økt innvandring. De er ikke aktuelle for etniske nordmenn, og de er heller ikke på noen måte noen "elite" (snarere tvert imot). Jeg anser det som bekymringsverdig at myndighetene tillater en slik indoktrinering, men det er jo en annen sak. Spesielt når det gjelder videregående utdannelse, så er det de samme skolene som holder høyeste nivå, nemlig sentrumsskolene (OHG, Katta, Fagerborg, Nissen). Det skal en del til for at noen 'tar over' denne statusen - OPG har til en viss grad forsøkt seg, men er fortsatt et alternativ for de som ikke kommer inn der de ønsker. De ressurssterke i landet har stort sett gått ved offentlig skole. At noen tror de får bedre undervisning privat betyr ikke at de faktisk gjør det, og så lenge skolene faktisk er av prisklasse at "folk flest" kan betale det, så kommer ikke disse til å utgjøre noen trussel overhodet. Kvaliteten på offentlig skole handler i stor grad om geografi, og hvilke områder som er ressurssterke. I den grad det påvirker folks valg, handler det mest om boligpriser, og at prisene på hus og leiligheter i disse områdene presses oppover. Situasjonen i USA er naturligvis helt annerledes, slik den alltid har vært. Og kvalitetsforskjellene på skolene der er vanvittig stor, det er ikke bare et inntrykk. Jada, de fleste skolene til nå har vært det, men om du leser vilkårene man kan forankre en privatskole i, så dreier det seg om mer enn skole for funksjonshemmede eller spesielle religiøse skoler. Personlig tror jeg at vi vil se flere generelle skole også dukke opp. Foreldre i dag lever ikke i at vakuum, de får inntrykk fra en verden som er mer globalisert enn noen gang, og mange har også utenlandske naboer som er oppvokst med et skille mellom private og offentlige skoler, og som vil ønske å fortsette denne trenden. Sånn sett, tror jeg også norske foreldre vil bli "overtalt" til å i større grad gå over til private skole etterhvert. Jeg er for øvrig enig i deg når det gjelder faren for indoktrinering, enten det gjelder religiøse skoler eller andre som er forankret i en spesifikk ideologi, men jeg stadfester jo egentlig bare hva jeg tror blir utviklingen videre, ikke hva jeg optimalt sett helst hadde ønsket. Det skal en del til for å ta statusen til disse skolene, men det er slett ikke umulig. Men noen år med god markedsføring og veldig gode lærere kan være nok til å påvirke opinionen i disse områdene. Jeg utelukker ikke at det vil skje, faktisk tror jeg vi vil se det på et eller annet tidspunkt, i disse "offentlige tjenester er dyrt og dårlig" tider. Er ellers enig i at det også handler om geografi. Man vil derfor trolig se at private skoler i større grad etablerer seg i disse områdene først. Ja, den er annerledes. Kvalitetsforskjellen er ofte stor, men slett ikke alltid. Leter man litt finner du gode lærere og forhold på enkelte offentlige skoler også. Mange steder "over there" dreier deg seg i utgangspunktet også om markedsføring der man argumenterer for hvorfor private skoler er bedre (uavhengig om de faktisk er det eller ikke) enn de offentlige. Det er jo en del av grunnen til at jeg tror det samme kan skje her også, for selv om det til dels er store kulturelle forskjeller, så er ingen immune mot markedsføring på gruppenivå. Og det skal ikke mer til enn at en og annen tradisjonelt rik familie velger private skoler for sine barn til å skape moment for denne utviklingen også i Norge. Anonymkode: e9386...c01 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19743046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marie90 Skrevet 10. mai 2017 #28 Del Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jada, de fleste skolene til nå har vært det, men om du leser vilkårene man kan forankre en privatskole i, så dreier det seg om mer enn skole for funksjonshemmede eller spesielle religiøse skoler. Personlig tror jeg at vi vil se flere generelle skole også dukke opp. Foreldre i dag lever ikke i at vakuum, de får inntrykk fra en verden som er mer globalisert enn noen gang, og mange har også utenlandske naboer som er oppvokst med et skille mellom private og offentlige skoler, og som vil ønske å fortsette denne trenden. Sånn sett, tror jeg også norske foreldre vil bli "overtalt" til å i større grad gå over til private skole etterhvert. Jeg er for øvrig enig i deg når det gjelder faren for indoktrinering, enten det gjelder religiøse skoler eller andre som er forankret i en spesifikk ideologi, men jeg stadfester jo egentlig bare hva jeg tror blir utviklingen videre, ikke hva jeg optimalt sett helst hadde ønsket. Anonymkode: e9386...c01 Det kan skje, men personlig tror jeg ikke det. I den grad klasseforskjellene øker i Norge, tror jeg privatskoler er en veldig liten del av det. Er det noe Norge har hatt suksess med, så er det å opprettholde offentlig utdannelse som det mest attraktive. Det gjelder de fleste prestisjefylte utdannelser, samt selvsagt profesjonsstudiene som er "urørlige". Ser man på hvordan ulikhet har økt i landet kan man nesten stusse over hvorfor dette ikke har påvirket utdannelsesmarkedet i større grad. For selv de svært ressurssterke er det "nok" å la barna studere på gode skoler i utlandet, men ta barneskole, ungdomsskole og videregående offentlig hjemme. Handelsgym og Katta har sterke tradisjoner og god disiplin, og denne blir ikke lett kopiert av nye aktører. Det handler også om tradisjoner innad familien. Familiene du snakker om er jo også mer opptatt av tradisjon enn snittet, og mindre tilbøyelig for markedsføring. Det skal mer til å dem inn. Sånn sett er private valg mer for snittfamilien, ikke de spesifikt ressurssterke. Dette er også et fellesmoment politisk - selv om høyresiden er mer åpen for privatisering enn venstresiden, er det felles at vi skal ha et offentlig system som fungerer. Regjeringen har allerede svart på privatisering av skoler med å stramme inn. De vil gå langt for å hindre britiske, franske eller amerikanske tilstander på utdanningsmarkedet. Det er mulig med en viss forskyvning, men dette er ikke noe jeg ville bekymret meg nevneverdig for. Eller med andre ord - det er ikke høyt på 'bekymringslisten' min. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19743655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #29 Del Skrevet 11. mai 2017 Private skoler er også en mulighet for utkantstrøk til å faktisk ha en skole i nærmiljøet. Mange av de offentlige legges jo ned pga lave elevtall. Anonymkode: f8f66...148 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19749233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #30 Del Skrevet 11. mai 2017 På den privatskolen jeg gikk var det stor rift om å komme inn. Jeg tenkte vel ikke så mye på det da jeg gikk der, men det var få elever med spesielle behov. Det var et tilfelle av en elev som var voldelig og han ble kastet ut. På offentlig skole er jo ikke det mulig. Lærerne var også bedre, da det var stor rift om å få jobbe der også. Anonymkode: 03201...36c 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19749287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #31 Del Skrevet 11. mai 2017 Jeg gikk på kristen privatskole på ungdomsskolen, rett og slett fordi den ungdomsskolen jeg skulle gå på hadde store problemer med rus og vold. De fikk aldri bukt med det, til slutt ble skolen lagt ned. Mine foreldre hadde begge lavtlønnsjobber, men utdanning ble prioritert fremfor utenlandsturer, ny bil, klær, spise ute og eller dyr mat. I tillegg til bedre lærere, større lærertetthet, betydelig bedre lokaler, bedre skolehelsetjeneste o.l så er det et par ting som skiller seg veldig fra den offentlige skolen. Vi hadde ikke mobbing. Uenighet mellom elever og slikt var det, men ingen mobbing, og skolen jobbet aktivt for at alle skulle ha det bra. Dette innvolverer jo foreldrene og deltakelse derfra, og foreldre som aktivt sender barna sine på en privatskole er som regel også oppegående nok til å ta del i barnas hverdag, skolemiljøet og skolens arbeid for alles velferd. Det var heller ingen sosialkasus der nav, barnevernet og alle mulige andre instanser var koblet inn, noe jeg tror bidrar både til mindre mobbing, bedre læring og mindre uro i klasserommet. (Ja, det er stygt sagt, men jeg gikk på offentlig vgs, og da var jeg tilbake til de problemene). Det var også i motsetning til hos det offentlige mulig å kvitte seg med udugelige lærere. Mens jeg gjennom barneskolen hadde ikke mindre enn to lærere som var alkoholikere men ikke kunne fjernes, ble faktisk de som fikk klager fra elever og foreldre på privatskolen sagt opp eller satt til annet arbeid (skjedde med en fast ansatte og to vikarer). Dermed ble ikke tre år ødelagt av en engelsklærer som ikke kan engelsk eller en mattelærer som ikke kan lære fra seg, og skolen beholdt faglig flinke folk. Der jeg gikk ble også noe undervisning inndelt ut i fra nivå, slik at i mattetimene slapp trinnes beste å høre på trinnets dårligste når det samme ble forklart om og om igjen. Elevene fikk undervisning ut fra sitt nivå . Det kunne aldri vært gjort i det offentlige uten hyl og skrik. Får jeg barn skal de også på privatskolen om nærskolen viser seg å ikke holde mål. Anonymkode: f5d96...9b9 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19749403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #32 Del Skrevet 11. mai 2017 Det finnes nok gode offentlige skoler men nærskolen vår mangler kvalifiserte lærere, noe som fører til dårlig undervisning og dårlig miljø, hyppige utskiftinger av personal. Bygningene er i dårlig stand og har dårlig inneklima. Mange elever har spesielle behov og utfordringer -som skolen ikke har ressurser til å følge opp. Jeg har ikke så god råd, men hvis jeg hadde ville jeg gjerne valgt privatskole. Privatskolene må ta foreldrene på alvor, og gi et godt tilbud til elevene, ellers kan mange ta barna ut og skolen kan miste inntekt, for ikke å snakke om dårlig omdømme. Jeg håper ikke det finnes mange slike skoler som vår nærskole, det er trist for alle elevene som går der at det skal være så elendig. Anonymkode: 005ec...81d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19749528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 12. mai 2017 #33 Del Skrevet 12. mai 2017 Mindre klasser, bedre lærere, internasjonalt miljø etc. Jeg gikk noen år på privatskole i et annet europeisk land, internasjonal skole, det var en fantasisk opplevelse. Lærerne var kjempeflinke og hadde et helt annet forhold til elevene enn det norske lærere har (min erfaring). Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19753174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #34 Del Skrevet 12. mai 2017 Når det er så mye eksperimentering fra politikernes side i den offentlige skolen (åpne klasserom der store grupper elever får undervisning i ulike fag på en og samme tid, utedager uten læring, leksefri skole for at foreldre med akademikerbakgrunn ikke skal få hjelpe barna sine bedre enn andre etc) er det ikke rart at mange velger private skoler. Privatskolene har ofte "funnet seg selv" og slipper å være offer for en eller annen politikers tilfeldige utspill, som man finner ut etter 10 år ikke fungerer, og da kommer nye endringer. Min datter går på offentlig skole, en stor, åpen skole uten klasserom, og av og til blir jeg ganske så betenkt og lettere sjokkert over hvordan ting blir gjort der. Lærerne sier rett ut at de har for få ressurser, og den nye, flotte bygningen (som vant arkitekturpris for 5 år siden) fungerer ikke for for læring i skolehverdagen. Det virker som mange tilfeldigheter (arkitekter, politikere som vil ha navnet knyttet til reformer) styrer hvordan det har blitt i den offentlige skolen. Dette taper elevene på. De private skolene får lov til å holde på med det de kan, på den måten de kan, uten forstyrrelser og innblanding. Anonymkode: 658d1...352 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19753244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2017 #35 Del Skrevet 12. mai 2017 Poenget med privat skole er at de rike slipper å blande seg med underklassen. Anonymkode: d7556...0cd Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1105281-poenget-med-privat-skole/page/2/#findComment-19753257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå