AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #1 Skrevet 9. mai 2017 Disse kartleggingsprøvene som gjennomføres på skolene... Jeg leste et sted at en gjennomsnittselev på 8 trinn ville få til ca 60% av denne prøven og at så godt som ingen fikk til alt. Noen som vet hvor man kan finne mer om hva som er vanlig å oppnå på slike prøver? Anonymkode: 581fb...149
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2017 #2 Skrevet 9. mai 2017 Dette tror jeg bunner og grunner i at mange av dagens elever/studenter ikke har lært inn god studieteknikk fra barneskolen av. Meg selv inkludert. Jeg tror ikke man finner ut hva som er vanlig å oppnå på disse prøvene noen sted, da de lages jo, som du vet, for å kartlegge hvordan dagens ungdom ligger an på skolen. Etter min mening bør foreldre fra barneskole av starte med regelmessige rutiner rundt skolearbeid og ikke gi seg med dette før barnet faktisk er ferdig med vgs. Det er ikke kun skolen som har ansvar for barnas utdanning! Anonymkode: 4c7a4...d34 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Nå fant jeg jo et sted hvor det stod at gjennomsnittseleven i 8 trinn ville greid 60% på en slik prøve på lesning. Men har ikke funnet resultater for andre trinn eller de andre kartleggingsprøvene. Læreren virket veldig imponert over resultatene til poden, så jeg lurte på hvor bra dette var? H*n hadde bare 1 feil av 72 mulige oppgaver på matteprøven. Gjør det h*n til best i klassen eller best på skolen liksom? Anonymkode: 581fb...149
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 På de kartleggingsprøvene jeg hadde for noen år siden på skolen så var det i alle fall ikke meningen å få alt rett. Kartleggingsprøver er jo der for å finne ut av om du er under snittet, gjennomsnittlig, eller over snittet. Dersom man er (langt) over snittet så vil man jo få tilnærmet alt rett. Anonymkode: 5022b...762
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Mitt barn i barneskolen har hatt kartleggingsprøver i ett par år nå, med resten av klassen. Vi har aldri fått noe tilbakemelding på hvordan prøvene gikk. Det hadde vært interessant, selv om de ikke har karakterer ennå... Men resultatene er tydeligvis ment for skolen, og ikke for oss. Anonymkode: c1330...ae5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse kartleggingsprøvene som gjennomføres på skolene... Jeg leste et sted at en gjennomsnittselev på 8 trinn ville få til ca 60% av denne prøven og at så godt som ingen fikk til alt. Noen som vet hvor man kan finne mer om hva som er vanlig å oppnå på slike prøver? Anonymkode: 581fb...149 Du burde spørre læreren, for det kommer an på hvilket kartleggingsverktøy som er brukt. På vår skole brukes kartleggeren, der er 100% det samme som gjennomsnitt. 60% ville da vært ganske dårlig (40% under snittet). Min datter scorer 280% i engelsk og er best på trinnet. Resten av skolen har vi ikke oversikt over. Om en feil tilsvarer best i klassen vet vi ikke, men det er jo blant de beste. På skolen kan ikke sammenlignes, ulikt pensum osv, i tillegg er én prøve ikke generaliserbart. Anonymkode: 5c0d9...479
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde spørre læreren, for det kommer an på hvilket kartleggingsverktøy som er brukt. På vår skole brukes kartleggeren, der er 100% det samme som gjennomsnitt. 60% ville da vært ganske dårlig (40% under snittet). Min datter scorer 280% i engelsk og er best på trinnet. Resten av skolen har vi ikke oversikt over. Om en feil tilsvarer best i klassen vet vi ikke, men det er jo blant de beste. På skolen kan ikke sammenlignes, ulikt pensum osv, i tillegg er én prøve ikke generaliserbart. Anonymkode: 5c0d9...479 Hvordan kan noen få 280 % riktig på en prøve? Anonymkode: 85aef...15f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn i barneskolen har hatt kartleggingsprøver i ett par år nå, med resten av klassen. Vi har aldri fått noe tilbakemelding på hvordan prøvene gikk. Det hadde vært interessant, selv om de ikke har karakterer ennå... Men resultatene er tydeligvis ment for skolen, og ikke for oss. Anonymkode: c1330...ae5 Vi har alltid fått tilbakemelding om hvordan det har gått med eget barn. Læreren bruker ofte deler av utviklingsamtalen til å gå gjennom prøven. Høres litt merkelig ut at skolen ikke ønsker å dele det med dere? Dere har ikke fått en tilbakemelding en gang som sier at det har gått bra eller dårlig på prøven? Anonymkode: 85aef...15f
Måbarefåsiat... Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn i barneskolen har hatt kartleggingsprøver i ett par år nå, med resten av klassen. Vi har aldri fått noe tilbakemelding på hvordan prøvene gikk. Det hadde vært interessant, selv om de ikke har karakterer ennå... Men resultatene er tydeligvis ment for skolen, og ikke for oss. Anonymkode: c1330...ae5 Vi snakker om kartleggingsprøver hver gang de er gjennomført. Både på foreldremøte og i utviklingssamataler.
Arkana Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 Kartleggingsprøver er ment å skulle fange opp de som trenger ekstra tiltak, ikke for å finne de som er flinke. Her går lærer gjennom kartleggingsprøvene i utviklingssamtalene.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 Kartleggingsprøvene er designet for å finne de dårligste, og ikke for å skille ut de beste. Det de kartlegger er behovet for ekstraundervisning for de dårligste. Derfor føres det ikke statistikk over de beste. De nasjonale prøvene, de er for å finne alle, og gir et godt bilde av den enkeltes nivå. Men i 8., var det ikke nasjonal prøve han hadde da? Da finnes resultatene på nett, fylkesvis i hvertfall. Du kan ikke forvente å få vite resultatet til de andre i klassen/skolen, selv om det er anonymt. Det er fordelt på mestringsnivå, gutten din har sikkert det høyeste mestringsnivået, da. Anonymkode: a7907...f12 1
Biloba Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan noen få 280 % riktig på en prøve? Anonymkode: 85aef...15f Det fremgår av innlegget. Elevenes gjennomsnittscore er først regnet ut og satt som en forventet verdi, og så får man et resultat i prosent av forventet score. 100% betyr da ikke 100% riktig, men 100% av forventet gjennomsnittlig prestasjon. Brukerens datter presterer mye bedre enn gjennomsnittet, og får derfor en verdi over 100%.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå