Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alvorlig skadet i en ulykke rundt nyttår og har vært innlagt på sykehus i flere uker og naturligvis sykemeldt. I forrige uke begynte jeg å jobbe 20% og planen er at jeg skal begynne å jobbe 50% om en uke. Vet ikke hvor lang tid det tar før jeg klarer å jobbe 100%, men håper jeg er tilbake i full jobb i løpet av noen måneder. 

Nå er jeg innkalt til dialogmøte med Nav, fastlegen min og arbeidsgiver. Må dette møtet avholdes nå som jeg er delvis tilbake i jobb (jeg vil være i 50% jobb innen møtet skal holdes)? Jeg har en veldig fin dialog med arbeidsgiver, men de kan ikke tilrettelegge noe for at jeg skal komme raskere tilbake i full jobb. Det er rett og slett skader som må leges, og det tar tid. Men det er jo på ingen måte snakk om at jeg ikke skal tilbake i full jobb, forhåpentligvis innen sommeren er over. 

Anonymkode: 122de...812

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare noe saksbehandlere må gjøre for å kunne krysse av at de har gjort det.

Anonymkode: b4c65...f41

AnonymBruker
Skrevet

Ring om snakk med saksbehandler eller andre på Nav slik at både du og de forstår hverandres situasjon.  (Det kalles å gå i dialog.)

Anonymkode: 72f9c...218

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Dette er et møte som man er pliktig å avholde. For å si det slemt, men likevel ikke helt feil: NAV (eller dvs regjeringen og departementene som lager reglene - NAV skal bare håndheve dem) opererer nemlig etter den forestillingen at alle arbeidsgivere er unnasluntrere som ikke gidder å løfte en finger for å tilrettelegge for arbeidstakerne sine, og at alle arbeidstakere elsker å ha «betalt ferie» som sykemeldte. Møtet er rett og slett for å sikre at både arbeidsgiver og -taker strekker seg langt nok og har god nok dialog om hva som skal til for at arbeidstaker skal komme raskest mulig tilbake til å jobbe mest mulig.

Dette for å spare offentlige midler. 

Man må avholde dialogmøte også når arbeidstakeren er tilbake i gradert sykemelding. Det var i alle fall det svaret jeg fikk fra NAV i forbindelse med en sykemeldt arbeidstaker som jeg hadde oppfølging på. I slike tilfeller er det som regel en formalitet: man snakker sammen om hvilke oppgaver man kan gjøre, hvor mye arbeidsevne man har, hvilke oppgaver som er helsemessig forsvarlig eller ikke for deg (derfor fastlege), hva man kan gjøre med tilrettelegging, og så setter opp en tidsplan for hvordan man skal tilbakeføres.  Man kan i noen få tilfeller unntas fra å avholde slikt møte, men det er ganske strengt. Eksempler på når man kan slippe er hvis arbeidstakeren er innlagt på sykehus eller i annen helseinstitusjon, eller at arbeidstakeren er så syk/skadet at det er åpenbart at han eller hun ikke kommer tilbake til arbeidsplassen.

Endret av Margit Spat
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble alvorlig skadet i en ulykke rundt nyttår og har vært innlagt på sykehus i flere uker og naturligvis sykemeldt. I forrige uke begynte jeg å jobbe 20% og planen er at jeg skal begynne å jobbe 50% om en uke. Vet ikke hvor lang tid det tar før jeg klarer å jobbe 100%, men håper jeg er tilbake i full jobb i løpet av noen måneder. 

Nå er jeg innkalt til dialogmøte med Nav, fastlegen min og arbeidsgiver. Må dette møtet avholdes nå som jeg er delvis tilbake i jobb (jeg vil være i 50% jobb innen møtet skal holdes)? Jeg har en veldig fin dialog med arbeidsgiver, men de kan ikke tilrettelegge noe for at jeg skal komme raskere tilbake i full jobb. Det er rett og slett skader som må leges, og det tar tid. Men det er jo på ingen måte snakk om at jeg ikke skal tilbake i full jobb, forhåpentligvis innen sommeren er over. 

Anonymkode: 122de...812

For å gjøre svaret veldig enkelt så er det helt opp til saksbehandleren din. Hovedregelen er at det skal avholdes. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...