Gå til innhold

Fars nye kjæreste krever sitt etternavn på hans barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnas far har fått ny kjæreste og hun har lagt fram krav om at når de gifter seg så skal hans to barn ta hennes etternavn som sitt mellomnavn.

Barna har fortalt at de ikke liker at far har fått kjæreste.De ønsker kun sin mor og far, slik de har hatt det hele tiden.

Hva kan vi si av trøstende ord til barna, som har sagt at de gruer seg og forsøker å holde seg borte fra farens og deres hjem (far og mor har 50/50)? 

Anonymkode: 0474c...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel uansett gi samtykke hvis barna skal bytte navn og vil du jo ikke. 
Det er jo helt hinsides at hun forlanger det. Er det fordi ingen skal se på henne som stemor? Og hva sier far til dette?

• Liker 11
Skrevet

Jeg syns det er veldig rart at man skal gi stebarn sitt etternavn. Det hadde vært en ting om man adopterte barnet, men ikke ellers. Og hun stemoren kan jo "kreve" så mye hun vil, men og forandre etternavn er jo noe begge foreldrene bestemmer, og i dette tilfellet bør virkelig barna bli hørt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Far kan da ikke endre barnas navn uten mors samtykke. Så her er det bare for mor å legge den ballen død. 

Anonymkode: de204...66b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Far kan da ikke endre barnas navn uten mors samtykke. Så her er det bare for mor å legge den ballen død. 

Anonymkode: de204...66b

Det er hva også jeg trodde (men ikke vet så mye om).

Foreldrene har delt omsorg/delt foreldrerett og med avtalt 50/50. Det bør vel bety at en forelder ikke kan endre i barns navn uten samtykke fra den andre forelderen.

Synes ofrøvrig det er meget spesielt at en som kun har kjent til disse barna i 3 år skal kreve at hennes navn påføres kjærestens barn (!)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kontre med at hun skal tatovere navnet ditt inn i et hjerte og si at det er like logisk og saklig som det hun krever. 

Anonymkode: 8d0bd...5ab

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med de som vil ha steforeldrenes navn på barn fra tidligere forhold?? Er jo ikke sånn at mor/far er ute av bildet bare fordi h*n har funnet seg ny partner. 

Anonymkode: 39d93...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en tosk! Jeg hadde gitt bf klar beskjed om at det kommer ikke på tale. Hun er kun en stemor. Hva hun vil hete og bf vil hete får være deres sak, men hva ditt barn skal hete er kun din og bf's sak. Aldri i verden om jeg ville tatt etternavnet til en dum stemor eller stefar! 

Anonymkode: 3b654...ac7

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er det med de som vil ha steforeldrenes navn på barn fra tidligere forhold?? Er jo ikke sånn at mor/far er ute av bildet bare fordi h*n har funnet seg ny partner. 

Anonymkode: 39d93...974

Forstår ikke hvordan noen kommer på tanken engang...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Navnet kan ikke endres uten ditt samtykke, så det trenger du ikke å bekymre deg over. Er det barna som har sagt dette eller barnefaren? 

Når det kommer til samvær så bør du fortsette å oppmuntre til samvær med far. Ikke si trøstende ord, for dette er noe de merker fort. Snakk med dem om de positive tingene i samvær med far. Snakk med de om hva de gruer seg til og oppmuntre dem til å snakke med far og stemor om dette. Er ikke nødvendigvis det er så mye negativt, men uvant situasjon/sjalusi/usikkerhet.

Anonymkode: e47e2...e73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navnet kan ikke endres uten ditt samtykke, så det trenger du ikke å bekymre deg over. Er det barna som har sagt dette eller barnefaren? 

Når det kommer til samvær så bør du fortsette å oppmuntre til samvær med far. Ikke si trøstende ord, for dette er noe de merker fort. Snakk med dem om de positive tingene i samvær med far. Snakk med de om hva de gruer seg til og oppmuntre dem til å snakke med far og stemor om dette. Er ikke nødvendigvis det er så mye negativt, men uvant situasjon/sjalusi/usikkerhet.

Barna, 7 og 11 år, sier begge at de ikke liker henne og at de føler de ikke slapper av i hjemmet sitt hos far fordi de aldri får far for seg selv. Hun er visst alltid der. De opptrer høflig og som om de er på besøk hos en nabo.

De sier begge at de kun vil være hos sin mor (som bor like ved) fordi de ikke føler seg hjemme i fars hus etter at hun som skal gifte seg med ham flyttet inn.

Det eldste barnet sier at det skal bli advokat og saksøke fars kjæreste mens den yngste sier det samme...

• Liker 1
Skrevet

Hun har fremmet et krav hvor da? Samme hva hun mener, vel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lou Salome skrev:

Hun har sagt det høyt (muntlig) til voksne venner av de.

Skrevet
8 minutter siden, Lou Salome skrev:

Enig.

Hvorfor gi henne den maketn at det skal diskuteres i det hele tatt! Det er jo bare å fortelle barna at dette ikke vil skje og ferdig med det!

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna, 7 og 11 år, sier begge at de ikke liker henne og at de føler de ikke slapper av i hjemmet sitt hos far fordi de aldri får far for seg selv. Hun er visst alltid der. De opptrer høflig og som om de er på besøk hos en nabo.

De sier begge at de kun vil være hos sin mor (som bor like ved) fordi de ikke føler seg hjemme i fars hus etter at hun som skal gifte seg med ham flyttet inn.

Det eldste barnet sier at det skal bli advokat og saksøke fars kjæreste mens den yngste sier det samme...

Det kan virke som om du er litt vel involvert og partisk her også? Det er ikke alltid hensiktsmessig å sitte på sidelinje å sprute bensin på.....

• Liker 4
Gjest Rosetelys
Skrevet

Så lenge det er delt foreldreansvar kan ikke navnene byttes uten begge foreldres samtykke. Og barna bør jo også bli hørt, så klart.

Jeg ville bytte navn på mine barn. Ikke store endringen, men ta vekk en bindestrek slik at de fikk ett mellomnavn og ett etternavn, i stedet for dobbelt etternavn. De var 6 og 9, og jeg spurte de først.  Hadde de sagt nei hadde jeg ikke endret det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være flere grunner til at barna ikke liker den nye kjæresten til far, ikke nødvendigvis noe den nye kjæresten gjør. Det kan ta tid før det går seg til. Mor bør da fortsette å oppmuntre til samvær, fortelle far hva de sier slik at far og den nye kjæresten kan ta tak i utfordringen hos dem. 

Hadde min unge sagt noe slikt om den nye kjæresten til faren sin hadde jeg tatt tak i problemet og snakket med far så kunne han og den nye kjæresten snakket med sønnen vår. 

Så lenge ikke den nye kjæresten misbruker dem fysisk eller psykisk må det finnes en løsning for alle parter gjennom god kommunikasjon mellom mor og far. Tviler på at dette er en ønskelig situasjon for får og den nye kjæresten heller. 

Det virket også at det med etternavn er ryktet. Kan ikke mor spørre henne om dette for å få avkreftet eller bekrefte dette? Uansett så kan dem ikke skifte etternavn uten samtykke. 

Skrevet (endret)

Oi, den hadde jeg ikke hørt før! :sjokkbla:

Endret av Virilja
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Ann Christin, mod

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det sier to barn på 7 og 9 år ja...

Hvordan vet du alt dette TS? Er du barnas mor? Trodde dere foreldre ikke involverte utenforstående med barna jeg. 

Føler du skriver dette for å sverte stemødre enda mer. 

Anonymkode: 87e72...697

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...