Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

alt for kort tid , alt for mange fag , snart eksamen! Har skikkelig eksamens angst for denne eksamen spesielt ! Så stort tema. Det er ikke lett når man har barn , flere jobber og eksamene kommer i fleng . Har hatt 4 muntlige eksamner og det har gått bra, men denne gangen føler jeg at jeg ikke eier kontroll og det er kun to dager til eksamen. Skjønner nesten ikke læreplan målene . Virker så innviklet . Er det noen her som har hatt muntlig privatist eksamen i norsk og kan fortelle litt hva det går ut på.? Jeg har forberedt et særemne som jeg tenkte bruke powerpoint til. Har noen stikkord på powerpoint som jeg tenkte fortelle ut ifra. Høres det OK ut ? Jeg har aldri brukt power point før , tror dere det er OK om jeg tar en presentasjon son jeg klikker meg videre via PC selv? Noen som vet om det særemnet kan redde meg til en 2 er. Ellers har jeg litt kontroll på; norrøn, romantikken , nasjonalromantikk, realisme, naturalisme, krigslyrikk, språkdebatten .. Har jo lest på mer så klart, men der jeg husker mest. Har satt opp en leseliste - men bare rukket å skumlest utdrag, så er redd jeg sliter om jeg må plassere en tekst, virkemidler , sette inn i en epoke Osv. Også synes jeg dialekter virker håpløst. Noen som har forslag til mer jeg bør fordype meg i; hva som bruker komme, eller om noen husker hva dere har fått ? Vurderer nesten å ikke møte opp på eksamen - men jeg har jo betalt , og søkt høyskole - så jeg må. Blir glad for en 2 er i dette faget nå kjenner jeg😅 Håper noen har noen tips, og ja, jeg vet jeg burde kunne litt om alt - 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok fint skal du se! Sett opp tankekart eller bruk andre studieteknikker til å lære deg stoffet. Å bruke powerpoint er noe jeg pleier å like, eneste er at du ikke må bli for avhengig av det som står på den, evt snakke ut ifra stikkordene der. Skal muligens ha eksamen i dette om noen uker (spørs hva jeg kommer opp i) men har brukt store deler av påsken på å hjelpe en venn som skulle ta privatist-eksamen i norsk. Pensum i norsk er kanskje stort, men absolutt overkommerlig. Er i hovedsak litterære perioder, språkdebatten, dialekter og analysering det bygger på. Videre vet jeg ikke om det er vits i å bruke altfor mye tid på å lese utdrag, men kanskje lese de viktigste tekstene. Læreren min er veldig glad i realismen så vi har fokusert mye på det, i tillegg til alt det andre såklart.

Jeg vil tro at Ibsen, Sigrid Undseth, Petter Dass, Bjørnsson, Wergeland og Hamsund er viktige personer og kanskje du kan forholde deg til et par verk av de hver, for at det ikke skal bli for mye. I forhold til norrønt må du vel kunne om snorre sturlason og den yngre og eldre edda, heimskringla og kongesagaene, bruk gjerne internett til å lese om disse, for det er vanskelig og tidskrevende å forstå norrøne tekster. Les også litt om kjennetegn ved dette. Vet at kompisen min fikk oppgaven og hadde da en halvtime på seg til å forberede seg og legge det frem. Tror oppgaven hans dreide seg om å analysere et norrønt dikt også hadde de samtale hvor de snakket om både dialekter og språkdebatten samt litt om litterære perioder. 

Håper dette var til hjelp, også er det bare å stå på! Om 2 dager kan du senke skuldrene og tenke at det endelig er over :) er ingen vits i å utsette det videre, kompisen min gruet seg utrolig mye og endret karakteren sin fra 2 til sterk 5.

Masse lykke til! Klem

Anonymkode: 65274...19e

AnonymBruker
Skrevet

På privatisteksamen i norsk muntlig så får du ikke lov til å bruke PP.

Du trekker en case eller lignende som du får 30min på å løse, så skal du presentere for sensorene hva du fant ut av (får vel sånn ti min på det) og du har kun lov til å ha med deg et støtteark med notater inn. Neste oppgave kan være at du skal presentere særemnet og til slutt så kan du bli bedt om å snakke om div epoker/litteratur/forfattere etc, alt som har med norskfaget å gjøre. Norskeksamen muntlig består hvert fall av tre deler.

Anonymkode: 57fdb...2b3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil

Anonymkode: f3cf4...d04

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trekker en case eller lignende som du får 30min på å løse, så skal du presentere for sensorene hva du fant ut av (får vel sånn ti min på det) og du har kun lov til å ha med deg et støtteark med notater inn. Neste oppgave kan være at du skal presentere særemnet og til slutt så kan du bli bedt om å snakke om div epoker/litteratur/forfattere etc, alt som har med norskfaget å gjøre. Norskeksamen muntlig består hvert fall av tre deler.

Muntlig eksamen varierer fra fylke til fylke. I en del fylker er PowerPoint tillatt. I bl.a. Østfold består den av to deler. I den første delen skal man presentere særemnet og får spørsmål til det. I den andre delen blir man spurt ut i et tema man får oppgitt 30 min før eksamen.

Hvordan eksamen er i  fylket til TS, er vanskelig å si nor vi ikke vet hvor han/hun bor.

Anonymkode: f3cf4...d04

Skrevet

jeg fikk et skriv hvor det sto at man kunne bruke power point, jeg var usikker på om jeg skulle ha det siden jeg aldri har brukt. men jeg har nå satt sammen en fremvisning, med et par bilder og noen stikkord. sånn i tilfelle jeg blir så nervøs at jeg blir helt blank, da tenkte jeg stikkordene kunne være greie som en oppfrisking på hva jeg skal igjennom. Jeg er mest nervøs for å ta en analyse på sparket eller fortelle om forskjellige dialekter. også sliter jeg litt med alle årstalla, noe har jeg kontroll på, men ikke alt. Begynner å få kontroll på periodene så håper jeg skal klare å sette ett tilfeldig verk i rett periode og evt fortelle litt om perioden utifra det. men det er utrolig mye å holde styr på. Synes læreplan måla er veldig uforståelige, bortsett fra det med språkhistorie og språkdebatten som sto tydelig, har tatt naturfag, samfunnsfag og historie og der var det så lett å lese på rett stoff ut fra læreplan måla:/. 

Hvis man blir bedt om å analysere ett verk man ikke kjenner til, hvor mye i dybden må man gå? fortelle sjanger, virkemidler osv?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er forskjellig fra fylke til fylke.

Skrevet

Har du eksamen i Østfold ts? Siden du sa om to dager? Da sees vi i så fall :fnise: Så kan jeg jo lure på hvem som er deg :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...