Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var på andregangsintervju i går og er så fryktelig usikker på hva jeg skal tro..

Det stod bare mellom meg og en til, så det er 50/50 om stillingen blir min eller ikke. 

Førstegangsintervjuet varte i 30 minutt, selv om det var satt av 45 minutt. Det var ganske få spørsmål og det hele var ganske overfladisk. Jeg var ikke så veldig nervøs heller. Det virket som de var travle, men jeg hadde en god følelse etterpå. Ble noen timer etterpå kontaktet for andregangsintervju. 

Andregangsintervjuet var med han som intervjuet meg først, samt noen nye "tilskuere", deriblant den som ville blitt sjefen min. Til dette intervjuet var det satt av 60 minutt, men det tok bare 40 minutt. Det hele var en ren repetisjon av spørsmålene fra førstegangsintervjuet, samt at jeg fikk stille flere spørsmål selv. Plutselig var intervjuet ferdig, ble tatt veldig på senga. Trodde det skulle være inngående denne gangen. Synes hele greia var litt merkelig.

Referansene er kontaktet og jeg vet at de har sagt mye bra om meg. Det var likevel ingen snakk om lønn utover at de fikk vite grunnlønnen min i første intervjuet. Det hele var veldig nøytralt og like travelt som forrige gang følte jeg. De virket ikke så veldig nysgjerrig på meg denne gangen heller :P 

Er dette et dårlig tegn? Burde de tatt opp lønnsforventninger feks? Jeg var ordentlig nervøs før og under andregangsintervjuet (helt uten grunn viste det seg). Dette var nok synlig siden jeg stotret litt og formulerte meg litt mer upresist enn i det første intervjuet. Er dette veldig uheldig? 

Veier referansene veldig tungt? Håper det siden de har vært positive. 

Følte ikke helt at jeg fikk overbevist min potensielt kommende sjef om at jeg er den rette for denne stillingen, spesielt pga nervøsiteten og intervjuets korte varighet. :( Førstegangs varte også kort tid, så det må kanskje ikke bety så mye.

Ventetiden fram til svar blir lang, men vet at de har det klart på fredag *nervevrak*... dette er drømmejobben over alle drømmejobber! 

Anonymkode: c4821...83c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis referansene blir kontaktet etter andre gangs intervjuet, så har det alltid vært et positivt signal for meg.

Håper det er et positivt signal for deg også :)

Lønnen du har i dag vet de. I neste omgang vil du (om de velger deg) komme med et tilbud. Skal du forhandle deg frem til høyere lønn så er det tidspunktet å gjør det på.

Krysser fingrene for deg :)

Anonymkode: 8a8c1...4c6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis referansene blir kontaktet etter andre gangs intervjuet, så har det alltid vært et positivt signal for meg.

Håper det er et positivt signal for deg også :)

Lønnen du har i dag vet de. I neste omgang vil du (om de velger deg) komme med et tilbud. Skal du forhandle deg frem til høyere lønn så er det tidspunktet å gjør det på.

Krysser fingrene for deg :)

Anonymkode: 8a8c1...4c6

Hei! Takk for svar! 

Ja, de kontaktet noen referanser før og noen etter! :) 

Burde kanskje nevnt mer om lønn i forrige innlegg; dette er en jobb som vil gi lavere lønn enn jeg har i dag (statlig kontra privat sektor), så jeg er litt redd de tror jeg forventer den grunnlønna jeg oppga til intervjueren. Dette er en perfekt jobb for kompetansen min og jeg blåser i lønna sånn sett, den blir nok til å leve av uansett :P Det var da ingen spørsmål om lønn utover denne konkrete infoen om grunnlønna han ville ha. Jeg burde jo sikkert presisert at lønn ikke er det viktigste for meg når det gjelder denne stillingen, men det er lett å være etterpåklok etter et intervju merker jeg :P Men jeg håper det er som du sier sånn utover det jeg bekymrer meg for :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk jobb i statlig sektor ringte de referansene mine etter at de hadde bestemt seg for at jeg var en av de som var mest aktuelle å innstille. Det var to stillinger, en fast og en midlertidig, og jeg fikk tilbakemelding fra min nye leder om at jeg egentlig var tiltenkt vikariatet, men pga svær gode tilbakemeldinger fra referansene mine, så ble jeg innstilt til fast stilling istedenfor. Så min erfaring er at gode referanser virkelig ha noe å si. 

Angående lønn ble det hos meg også veldig kort snakket om det på intervjuet. De spurte meg om hvilken forventning jeg hadde, og jeg la meg nokså lavt (men innenfor det jeg var fornøyd med, hos meg var det også jobben som var mest spennende og lønnen sånn sett litt underordnet). Det endte med at da jeg fikk tilbudet i posten var lønnen nesten 100.000 over det jeg hadde snakket om på intervju. Det var jo ganske greit.. ;)
Hvis du er misfornøyd med lønnen er jo et eventuelt jobbtilbud kun et tilbud, og ofte er det rom for litt forhandlinger, selv om dette rommet nok er mindre i offentlige stillinger enn i det private. De fleste stillinger har en stillingstittel/ kode og da kan du gå på statens sider og se hvor stort lønnsrommet for den aktuelle stillingskoden er.

Jeg krysser fingrene for at jobben blir din! 

Anonymkode: db38a...a78

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fikk jobb i statlig sektor ringte de referansene mine etter at de hadde bestemt seg for at jeg var en av de som var mest aktuelle å innstille. Det var to stillinger, en fast og en midlertidig, og jeg fikk tilbakemelding fra min nye leder om at jeg egentlig var tiltenkt vikariatet, men pga svær gode tilbakemeldinger fra referansene mine, så ble jeg innstilt til fast stilling istedenfor. Så min erfaring er at gode referanser virkelig ha noe å si. 

Angående lønn ble det hos meg også veldig kort snakket om det på intervjuet. De spurte meg om hvilken forventning jeg hadde, og jeg la meg nokså lavt (men innenfor det jeg var fornøyd med, hos meg var det også jobben som var mest spennende og lønnen sånn sett litt underordnet). Det endte med at da jeg fikk tilbudet i posten var lønnen nesten 100.000 over det jeg hadde snakket om på intervju. Det var jo ganske greit.. ;)
Hvis du er misfornøyd med lønnen er jo et eventuelt jobbtilbud kun et tilbud, og ofte er det rom for litt forhandlinger, selv om dette rommet nok er mindre i offentlige stillinger enn i det private. De fleste stillinger har en stillingstittel/ kode og da kan du gå på statens sider og se hvor stort lønnsrommet for den aktuelle stillingskoden er.

Jeg krysser fingrene for at jobben blir din! 

Anonymkode: db38a...a78

Hei! Og takk skal du ha :) 

Her er det kun én stilling, og jeg kan vel anta at den andre kandidaten også er ganske aktuell uten at jeg vet hvem det er! 

Håper virkelig referansene gjør at de blir overbevist om å ansette meg :P 

100 000 mer i lønn enn du trodde på forhånd var jammen bra!! Jeg kan være fornøyd med litt lavere enn jeg har nå, så jeg håper ikke de tenker at jeg er for "dyr" :) 

Jobben jeg har i dag er utrolig lite familievennlig så de trodde jo at jeg søkte jobb pga det. Har gjort en stor innsats i å prøve å overbevise de om at det er irrelevant i denne sammenhengen siden dette er drømmejobben. Men referansene kan fort ha sagt noe annet.

Burde egentlig slutte å analysere dette, for gjort er gjort! Men dagene er lange og tiden går sakte. Håper på svar på fredag eller mandag, helst fredag så nervene kan få fred :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...