Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ei 23 år ganmel tante til en gutt på 4,5.

Jeg har vært lærling i to år og jobbet i et år innen helsefag. Dette skoleåret her har jeg tatt påbygg og de som sier at det er et helvetes år med mye jobbing og fokus, snakker helt sant. 

I fjor bodde jeg 4 timer unna familien, men var mye hjemme ved anledninger. Var også en del med nevøen min. 

I dag fikk jeg høre av mamma at kona til broren min (mammaen til nevøen min) hadde sakt at jeg var en dårligere tante i år enn tidligere. Bakgrunnen for påstanden var at jeg aldri ville være der/besøke dem/ha besøk. 

Jeg jobber 23% i tillegg til 100% skole og har rett og slett ikke tid og mulighet til å sette av like mye tid sommer til venner og familie, men kan da ikke kalle meg en dårlig tante for det? 

Jeg sliter meg å få de karakterene jeg oppnår (4,5,6) og må ha gode karakterer i år for å komme inn på universitet/høyskole neste år. 

Bør jeg nevne det for dem? At jeg har mye å gjøre og at vi begynner med trekk til eksamen på fredag? 

I fjor var jeg med nevøen min veldig mye, fordi tiden strakk til pga jeg jobbet 75% stilling, men også fordi jeg var sykemeldt.

Jeg eier leilighet og har kjæreste som også er på skolen. Begge jobber litt når det passer.. 

Det stakk i hjertet å høre at jeg ikke er en god tante, og er veldig fortvila over at hun tenker sånt..

Anonymkode: bf7e2...caf

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der skal du bare drite i. Hvorfor hun sier noe sånn fatter ikke jeg, men ikke ta det på din kappe, det der får hun ta ansvar for selv. 

Jeg bor 5 minutter unna nevøen min og ser han kun noen ganger i måneden, selv om jeg har anledning til mer, det bare blir ikke mer. JEG er en dårlig tante. Ikke du. 

Man må leve livet sitt der man er, og når man er opptatt av utdanning og jobb så er man nettopp det, og man får dermed ikke like mye tid til venner og familie som tidligere. 

Anonymkode: 7aa57...46c

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

La meg si det slik da. Hvis du er en dårlig tante, så er jeg det også. Utdannelsen min er prioritet nummer 1. Mine tantebarn forsvinner ikke. Jeg ser dem så ofte jeg kan, men ofte har de vokst og utviklet seg en del siden sist. Det kan i blant gå 1 uke til 1 måned og mer mellom hver gang jeg ser dem. Hun barnemoren kan ta seg en bolle. Om hun ønsker at du skal være en enda større del av sitt barns liv, så får hun ta med seg sønnen sin og troppe opp på døren din. Selv om du er tante så er det ikke bare du som skal gi!

Ville snakket med broren min om dette og fortalt det at var ekstremt sårende. Jeg kan garantere deg at verken broren eller kona hans kommer til å løpe ned døren din når du får barn! 

Ikke hør på sånt pisspreik, mener jeg!

Anonymkode: c0fdb...a96

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at din mor valgte å fortelle deg dette? Hun er da fullt klar over hvor mye du jobber, formoder jeg, og burde ha tatt deg i forsvar da dette damemennesket sa du var en dårlig tante.

Anonymkode: 61d2c...454

• Liker 31
Gjest Catalina Culès
Skrevet

For en tåpelig ting å si. 

Skrevet

Idiotisk og slemt sagt! Er du tøff så hever du deg over det og fortsetter å være god tante :)

• Liker 3
Skrevet

Dårlig tante... hva er en tante egentlig? Trodde det bare var det man kalte søsteren til sin far eller mor. Man trenger ikke å fortjene tittelen "tante", det er ingen tittel av høy rang. Tante er tante. 

Interessert/ikke interessert tante kan kanskje være mer riktig å ha en mening om. 

Du driver med mye, har mange baller i lufta. Ingen skal forvente noe som helst av deg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ditt eget liv med skole og jobb. De fleste har forståelse for at det tar opp det meste av tiden. Er vel ganske vanlig at man ser familie sjeldnere i perioder av livet. Hvorfor mor til tantebarnet ditt sa det hun gjorde vet bare hun, men synes det var dårlig sagt. Synes det var like spesielt av din mor å prøve å gi deg dårlig samvittighet ved å sladre. Uansett så ikke legg det på din egen kappe fordi du prioriterer utdanning.

Anonymkode: 3a923...99f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er vel heller mora di som er en korttenkt sladrekjerring.

Anonymkode: 7af3c...c29

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at svigerinnen din uttrykte seg klønete og ikke mente det så alvorlig. Jeg ville latt det ligge og tenkt at det ikke er ditt problem om hun ikke skjønner hvor mye du har å gjøre.

Hvis du er av typen som har god kontakt med moren din, kan du kanskje like gjerne ta en prat med henne og fortelle hvor lei deg du ble.

Anonymkode: fa237...272

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg si det slik da. Hvis du er en dårlig tante, så er jeg det også. Utdannelsen min er prioritet nummer 1. Mine tantebarn forsvinner ikke. Jeg ser dem så ofte jeg kan, men ofte har de vokst og utviklet seg en del siden sist. Det kan i blant gå 1 uke til 1 måned og mer mellom hver gang jeg ser dem. Hun barnemoren kan ta seg en bolle. Om hun ønsker at du skal være en enda større del av sitt barns liv, så får hun ta med seg sønnen sin og troppe opp på døren din. Selv om du er tante så er det ikke bare du som skal gi!

Ville snakket med broren min om dette og fortalt det at var ekstremt sårende. Jeg kan garantere deg at verken broren eller kona hans kommer til å løpe ned døren din når du får barn! 

Ikke hør på sånt pisspreik, mener jeg!

Anonymkode: c0fdb...a96

Takk for motiverende ord 😊

Jeg sa til mamma at jeg tviler sterkt på at de kommer hit hver gang jeg trenger litt fri for å passe mine barn når den tid kommer.  Sa også at om de ønsker at jeg skal være med han, så kan de komme hit før/etter jeg har vært på jobb i helgene. Han er jo i barnehagen hver dag til halv 5 tia så er ikke så mye tid i uke dagene

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at din mor valgte å fortelle deg dette? Hun er da fullt klar over hvor mye du jobber, formoder jeg, og burde ha tatt deg i forsvar da dette damemennesket sa du var en dårlig tante.

Anonymkode: 61d2c...454

Mamma støtta meg selvfølgelig da hun fikk vite det. Grunnen til at ho sa det var både fordi vi ikke har noe skjult for hverandre (*kremt* liker hun å tro) OG  fordi jeg halvveis takka nei til å kjøre 20 min til de på 17 mai, spise frokost sammen med broren min, kona, nevøen min + hele hennes familie. For så å se nevøen min i barne toget et sted i byen samtidig som jeg vil se barnetoget i sentrum. Og så skal jeg på jobb kloKka 2 da, så vil jo gjerne hjem, ta av bunad, dusje, spise osv.

Nå føler jeg meg som tante Sofie, men det får bare være.. 

Anonymkode: bf7e2...caf

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det samme sa min søster om meg da jeg ikke hadde mulighet til å ha barna hennes så mye som hun ønsket, selv om jeg hadde en del kontakt og de pleide å være på overnatting. Tenker sånne utsagn kommer av at hun mener at du bør stille opp for dem, og kanskje passe barnet? Jeg tenker at de kan ikke forvente noe som helst, jeg har aldri forlangt at verken besteforeldre eller tanter skal passe mitt barn, men det gjør dem vel ikke dårligere av den grunn..?

Anonymkode: 854dc...035

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare sett grenser du, ts. Er det noe du skal gjøre, er det nettopp å oppdra familien til å respektere dine ønsker og behov på lik linje med andres. Når du har så få timer til rådighet på 17. mai før du skal på jobb er det klart du prioriterer bort det som er minst viktig. Skulle bare mangle. 

Anonymkode: fa237...272

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ærlig talt! Har du skjemt dem bort med gratis barnevakt, kanskje? Det er vel den de savner. Selvsagt må du prioritere din egen skolegang! Du er da ikke en "dårlig tante" av den grunn!

Anonymkode: 4f90b...39c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bry deg om det :) jeg jobber 35% og studerer 100% samt bor 2 timer unna tanteungene. Jeg skulker ikke jobb eller stryker på eksamen for å dulle med jentene altså - det gjør jeg bare ikke. Hvis det gjør meg til en dårlig tante, får det heller bare være ;) jeg syns det er din svigersøster som er en dårlig svigersøster her - som tydeligvis mener at alt må vike for hennes barn. Gjør deg ferdig med studiene, det er plenty av tid til å være tante senere!

Anonymkode: 55bb6...e78

• Liker 4
Skrevet

Min søster ble faktisk sur på meg for at jeg ikke kunne passe barnet hennes da hun skulle lese til eksamen. Jeg var en dårlig tante da ble jeg fortalt! 

Vel, jeg skulle ha eksamen selv.... Da velger jeg å heller være den dårlige tanten. For jeg er vel egentlig heller mer den "dårlige" søsteren enn den dårlige tanten.... 

• Liker 3
Skrevet

Antar at din svigerinne bare syns det er leit at du har mindre tid med nevøen din i år enn tidligere. Kanskje nevøen din også har gitt uttrykk for at han savner tante. Trenger ikke ligge noe mer bak enn det, og at hun bare sa det på en litt klønete måte.

Hun sa forresten ikke at du var en dårlig tante, men at du var en dårligere tante enn i fjor. Er forskjell på det. Og jeg mener det underbygger påstanden om at de syns det er leit at du har mindre tid til nevøen din.

Hva med å snakke med henne og forklare at du og syns det er dumt, men med all skole og jobb, så strekker dessverre ikke tiden til akkurat nå.

AnonymBruker
Skrevet

Blås i det! 

Jeg bor 7 timer unna mine tantebarn, og ser de uhyre sjelden dessverre. Jeg er heller ikke noe flink med barn, aner ikke hva jeg skal snakke med barn om osv :P dette har jeg sagt ifra om til mine søsken siden jeg føler meg som en dårlig tante, men det har de hatt full forståelse for :) Da jeg studerte var jo det førstepri, var flere familiesammenkomster jeg ikke fikk deltatt på fordi de ofte var i eksamenstiden osv. Men har møtt god forståelse fra alle heldigvis :) 

Nå når jeg er ferdig utdannet og er i jobb er saken en annen. Har jo mer ferie igrunn siden jeg aldri hadde det som student, har også bedre råd til å reise. Ser tantebarna oftere nå, men likevel altfor sjelden. Flytter forhåpentligvis nærmere en vakker dag :) har fått barn selv nå og regner med jeg vokser med han og lærer meg hvordan man omgås barn generelt :fnise:

Prioriter å komme inn på studier du. Familien din kan jo besøke deg hvis de ønsker at du skal være mer med nevøen din? 

Anonymkode: ab864...859

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri bare blåst i det, barn er det kjæreste vi har, og invistere i dem er verdt mer penger i hele verden. 

Hadde kombinert det, rett og slett funnet tid til barnet ( det går med aktiv planlegging )

Anonymkode: 3a6db...c61

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri bare blåst i det, barn er det kjæreste vi har, og invistere i dem er verdt mer penger i hele verden. 

Hadde kombinert det, rett og slett funnet tid til barnet ( det går med aktiv planlegging )

Anonymkode: 3a6db...c61

Andres barn er ikke nødvendigvis det kjæreste vi har. Mine tantebarn er ikke øverst på min prioriteringsliste hvertfall. Jeg har et eget liv. Det er fint å se dem når det passer seg sånn, men de fleste i en veldig krevende situasjon (studenter i eksamensperiode f. eks.) har andre forpliktelser og relasjoner som er viktigere.

Mvh "dårlig tante" (ikke TS)

Anonymkode: a42b3...9b0

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...