Gå til innhold

Er grovt brød med banan og kanel usunt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er speltbrød med en halv banan i skiver, litt kanel og et dryss med hakkete mandler over, usunt?

Anonymkode: f90e7...804

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: b221b...7b4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Noen som foralte meg at det er like usunt som en bolle med sjokolade. Ble litt letta nå

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som foralte meg at det er like usunt som en bolle med sjokolade. Ble litt letta nå

Kanskje vedkommende mente kalorimessig fordi noen boller med sjokolade i kan inneholde utrolig lite kalorier. Det du spiser er uansett mye sunnere :) 

Anonymkode: b9042...ea8

• Liker 1
Skrevet

Folk blander kalorifattig og usunt. 

Det der er kjempesunt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så bra! Fordi jeg tror jeg nettopp har funnet mitt favorittpålegg! :fnise::yvonne:

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det de tenkte på, er kanskje at bananer inneholder en del fruktsukker. De inneholder vitaminer også, så de er sunne sånt sett, men enkelte ernæringseksperter mener at bananer er å regne som godteri nesten pga fruktsukkeret. LES denne artikkelen om banan i kostholdet. De mener bananen er bra likevel.

Endret av Million
Gjest rayon de soleil
Skrevet

En matvane kan være sunn eller usunn, kalorifattig eller kaloririk. Mange blander sammen begreper her.

Sunne matvaner kan være kaloririke, på samme måte som at usunne matvaner kan være kalorifattige. Mange hevder misoppfattet at en sunn matvane som er kaloririk er en usunn matvane.

Riktig svar på ditt spørsmål er at det er en sunn matvane men vi snakker om en forholdsvis kaloririk matvane, ergo kan du ikke spise ubegrenset mengde selv om maten er sunn i seg selv da dette kan bidra til kalorioverskudd.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, rayon de soleil skrev:

En matvane kan være sunn eller usunn, kalorifattig eller kaloririk. Mange blander sammen begreper her.

Sunne matvaner kan være kaloririke, på samme måte som at usunne matvaner kan være kalorifattige. Mange hevder misoppfattet at en sunn matvane som er kaloririk er en usunn matvane.

Riktig svar på ditt spørsmål er at det er en sunn matvane men vi snakker om en forholdsvis kaloririk matvane, ergo kan du ikke spise ubegrenset mengde selv om maten er sunn i seg selv da dette kan bidra til kalorioverskudd.

Er ikke snakk om jeg skal spise dette HVER dag, men da har jeg hvertfall noe å velge mellom å spise da jeg er ganske kresen når det gjelder pålegg og mellommåltider.

ts

Gjest rayon de soleil
Skrevet

Innenfor rammene av et sunt kosthold så er det rom for sjokolade og chips også, så til sammenligning så trenger ikke dette utgjøre noe problem. Det er uansett en total helhet som avgjør hvordan din helse påvirkes av dine matvaner, og det inkluderer fysisk aktivitet også. :)

Så spis dette med god samvittighet du.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende det er like mange kalorier, eller fler, det har jeg ikke tall på, men det er sunnere. Mandler har sunt fett, og banan har gode næringsstoffer. En bolle med sjokolade er mest hvitt mel uten noe særlig næring. 

• Liker 1
Gjest Rose11
Skrevet

De som mener det er usunt er bare hysterisk og ser på nesten alt som usunt :rolleyes: 

Skrevet
11 minutter siden, rayon de soleil skrev:

, ergo kan du ikke spise ubegrenset mengde selv om maten er sunn i seg selv da dette kan bidra til kalorioverskudd.

Kalorioverskudd er jo ikke usunt med mindre man bør ned i vekt. For en som bør opp i vekt er det sunt

Gjest rayon de soleil
Skrevet
2 minutter siden, minister-mio skrev:

Kalorioverskudd er jo ikke usunt med mindre man bør ned i vekt. For en som bør opp i vekt er det sunt

Nå er det en gang slik at det er kalorioverskuddet som er sunt for en undervektig, altså summen av alle matvaner og at det er i pluss, ikke selve matvanen i seg selv. Jeg uttalte meg om dette som en enkelt matvane. :)

Men for all del, for noen som skal opp i vekt er matvaner med en god del kalorier ok å spise mer av.

Skrevet

Det høres digg ut! Grovbrød er knallsunt, banan er relativt kalorifattig og har en rekke gode stoffer i seg og kanel inneholder jo selveste lykkehormonet sies det :P 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Million skrev:

Det de tenkte på, er kanskje at bananer inneholder en del fruktsukker. De inneholder vitaminer også, så de er sunne sånt sett, men enkelte ernæringseksperter mener at bananer er å regne som godteri nesten pga fruktsukkeret. LES denne artikkelen om banan i kostholdet. De mener bananen er bra likevel.

Bananer er veldig sunt selv om det inneholder fruktsukker :) Det er jo anbefalt med 2 frukt om dagen. Jeg spiser bananpannekaker ofte enten til frokost eller kvelds (da med 1 banan, 1 egg, melk, havregryn, bakepulver og vaniljesukker) og jeg har jo et veldig bra kosthold. Det er anbefalt av helsedirektoratet å få i seg litt karbohydrater :) . 

Fra side2: Denne frukten inneholder blant annet kalium og vitamin B6 samt fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. På grunn av sitt høye innhold av kalium, er bananer sett på som et godt matvalg som kan være med på å senke blodtrykket. Frukten inneholder også A-vitamin, fosfor, magnesium, selen og sink.

Anonymkode: 7ce84...915

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, rayon de soleil skrev:

Innenfor rammene av et sunt kosthold så er det rom for sjokolade og chips også, så til sammenligning så trenger ikke dette utgjøre noe problem. Det er uansett en total helhet som avgjør hvordan din helse påvirkes av dine matvaner, og det inkluderer fysisk aktivitet også. :)

Så spis dette med god samvittighet du.

Skjønner ikke hvordan du i det hele tatt kan sammenligne sjokolade og chips med en banan?? 

• Liker 1
Gjest Aktivdame
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er speltbrød med en halv banan i skiver, litt kanel og et dryss med hakkete mandler over, usunt?

Mye fiber der. Som kroppen trenger.

Gjest rayon de soleil
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan du i det hele tatt kan sammenligne sjokolade og chips med en banan?? 

Lese det jeg uttalte igjen, jeg har da vel aldri sammenlignet de matvanene der.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det er veldig sunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...