Gå til innhold

Ortrose - dusjing?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere! Da har jeg endelig fått av gipsen jeg har gått med i fire uker etter tre overarmsbrudd, og har fått på en skinne istede. På grunn av dårlig kommunikasjon med legen pga språk glemte jeg litt av å spørre om ting jeg lurte på. Jeg må nok ta en telefon til sykehuset senere men tenkte det var greit å høre her også. 

Jeg lurer på det med dusjing og om noen har vært borti dette? Jeg tenker at jeg sikkert ikke kan ta den av, men kan den være på under dusj eller må jeg eventuelt fortsette å dekke til hånden? Lurer litt på hvordan jeg skal løse dette 🤔

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at ikke noe av det du har på armen skal bli vått. Har du et operasjonssår i tillegg? Da skal nok helelr ikke det fuktes. 

Får du til å ta en lang brødplastpose og klippe hull i motsatt ende slik at du kan tre den inn på armen og ha strikk oppe og nede på armen så klarer du gjerne å få til å dusje? 

Får du ikke svar fra sykehuset så prøv fastlegen. 

Anonymkode: 20465...685

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at ikke noe av det du har på armen skal bli vått. Har du et operasjonssår i tillegg? Da skal nok helelr ikke det fuktes. 

Får du til å ta en lang brødplastpose og klippe hull i motsatt ende slik at du kan tre den inn på armen og ha strikk oppe og nede på armen så klarer du gjerne å få til å dusje? 

Får du ikke svar fra sykehuset så prøv fastlegen. 

Anonymkode: 20465...685

Har ikke operert så det har jeg ikke, men får nok bare fortsette å dekke til ja. Uansett bedre enn å dekke til hele hånden som jeg måtte da jeg var gipsa fra fingertuppene og opp til skuldra 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en ortose (hvis det er det du mener, en sånn der man strammer etter hvert?) og først da jeg fikk av gipsen og byttet til dette så tok jeg den ikke av på flere uker. Det var for smertefullt da den var av, bruddet var fremdeles ganske ustabilt. Jeg lente meg fremover eller til siden så armen falt fremover, så jeg kunne vaske under armen (siden jeg ikke kunne bevege den selv), først fikk jeg til og med hjelp av min mor som løftet armen til side for meg mens jeg vasket. Kan hende jeg stinket i halvannen måned fra bruddet til jeg kunne vaske meg mer skikkelig. 

Jeg hadde badekar, så jeg vasket underkroppen i dusjen, måtte sitte for pga armen var kroppen helt i ubalanse og jeg var så redd for å falle. Jeg bare forsonte meg at i en periode så var personhygienen ikke helt optimal, gikk også uten BH i ca. 4-5 måneder. 

Men etter hvert da begynte jeg å ta av ortosen, og hvis jeg først tok av ortosen så var det bare å vaske med vann på selve armen, jeg lente meg over og spylte vann opp i armhulen, såååå hææærlig! Men pass på så du får skylt bort all såpen, siden jeg ikke kunne løfte armen og det hele ble svært vanskelig uten hjelp så fikk jeg veldig sår hud og gnageblemmer og sånn i området, vær obs på dette! Huden min var skjør og siden jeg uansett hadde så vondt i armen var det vanskelig å tørke sånn jeg hadde pleid, men dette finner du ut av utifra hvor vondt du har. Slik jeg husker så skulle ikke ortosen bli våt. 

Hvordan klarte du å dusje med med gipsen? Hvordan fikk du i det hele tatt dekket den til? Og ja? Jeg hadde et underarmsbrudd og da gikk alt helt fint, kunne vaske håret og underlivet og løfte armen og vaske armhulen, men med overarmsbrudd kunne jeg ikke flytte armen minimalt en gang, og klarte jo absolutt ikke å teipe fast plast rundt skulder og albue, og selv om jeg hadde klart det, så hadde jeg ikke klart å shamponere håret mitt med en hånd, + at jeg var så redd for å falle da. :P 

Anonymkode: 3e0c2...20d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en ortose (hvis det er det du mener, en sånn der man strammer etter hvert?) og først da jeg fikk av gipsen og byttet til dette så tok jeg den ikke av på flere uker. Det var for smertefullt da den var av, bruddet var fremdeles ganske ustabilt. Jeg lente meg fremover eller til siden så armen falt fremover, så jeg kunne vaske under armen (siden jeg ikke kunne bevege den selv), først fikk jeg til og med hjelp av min mor som løftet armen til side for meg mens jeg vasket. Kan hende jeg stinket i halvannen måned fra bruddet til jeg kunne vaske meg mer skikkelig. 

Jeg hadde badekar, så jeg vasket underkroppen i dusjen, måtte sitte for pga armen var kroppen helt i ubalanse og jeg var så redd for å falle. Jeg bare forsonte meg at i en periode så var personhygienen ikke helt optimal, gikk også uten BH i ca. 4-5 måneder. 

Men etter hvert da begynte jeg å ta av ortosen, og hvis jeg først tok av ortosen så var det bare å vaske med vann på selve armen, jeg lente meg over og spylte vann opp i armhulen, såååå hææærlig! Men pass på så du får skylt bort all såpen, siden jeg ikke kunne løfte armen og det hele ble svært vanskelig uten hjelp så fikk jeg veldig sår hud og gnageblemmer og sånn i området, vær obs på dette! Huden min var skjør og siden jeg uansett hadde så vondt i armen var det vanskelig å tørke sånn jeg hadde pleid, men dette finner du ut av utifra hvor vondt du har. Slik jeg husker så skulle ikke ortosen bli våt. 

Hvordan klarte du å dusje med med gipsen? Hvordan fikk du i det hele tatt dekket den til? Og ja? Jeg hadde et underarmsbrudd og da gikk alt helt fint, kunne vaske håret og underlivet og løfte armen og vaske armhulen, men med overarmsbrudd kunne jeg ikke flytte armen minimalt en gang, og klarte jo absolutt ikke å teipe fast plast rundt skulder og albue, og selv om jeg hadde klart det, så hadde jeg ikke klart å shamponere håret mitt med en hånd, + at jeg var så redd for å falle da. :P 

Anonymkode: 3e0c2...20d

Oj såpass ja! Det høres ut som at jeg har vært litt heldigere enn det du var, alle legene og de som jobber i feltet var like overrasket over at jeg har hatt så lite vondt som jeg har hatt. Har selvfølgelig hatt sterke smertestillende men likevel. Jeg har hatt halvgips fra litt over skulderen og helt ned ettersom at det var tre overarmsbrudd og har gått med fatle, men etter den andre uken begynte jeg å gå litt uten og støttet heller hånden/gipsen litt med den andre og det gikk greit. Jeg fikk flyttet på hånden og lagt den på vasken, litt unna kroppen, for å vaske meg i armhulen. 

Dusjingen har jeg løst med å teipe søppelposer fra sykehjemmet jeg jobber på(de er ganske tynn og passet akkurat opp til skulderen), og i starten satt jeg i dusjen da vi har dusjhodet det går an å ta av 😅 Har fått vasket håret ganske grundig og faktisk opprettholdt den vanlige rutinen med både hygiene og shaving og alt (de få gangene jeg faktisk hadde energi til det). Bruddene er fortsatt ganske ustabile enda etter fire uker, men smertene kom først idag da jeg fikk på ortrosen. 

Muskulaturen i hånda er jo helt vekke og jeg har problemer med noen nerver i tillegg så jeg må si at jeg savner støtten fra gipsen litt haha. Nei jeg gikk ut i fra at den ikke skulle bli våt og tapet en brødpose over hele greia, var utrolig godt å få kjenne varmt vann på underarmen igjen hvertfall, men huden var utrolig skjør og tørr ja så brukte en god stund på å tørke meg for å unngå sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...