Gå til innhold

Fjernet bærevegg uten søknad

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden pusset vi opp (bor i et sameie), og i den forbindelse fjernet vi en bærevegg (og satt inn ståldrager). Problemet er bare at vi ikke søkte kommunen eller styret. Ja, vi var dumme, trenger ingen formaninger. Nå hører vi at naboen også fjerner sin bærevegg. Har det noe å si at vi allerede har fjernet vår? Leilighetene ligger nederst i en lavblokk på tre etasjer. Er det noen måte å ettersøke på, eller må vi i såfall sette opp en ny bærevegg, og så søkt på nytt?

Anonymkode: 0548e...7ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen år siden pusset vi opp (bor i et sameie), og i den forbindelse fjernet vi en bærevegg (og satt inn ståldrager). Problemet er bare at vi ikke søkte kommunen eller styret. Ja, vi var dumme, trenger ingen formaninger. Nå hører vi at naboen også fjerner sin bærevegg. Har det noe å si at vi allerede har fjernet vår? Leilighetene ligger nederst i en lavblokk på tre etasjer. Er det noen måte å ettersøke på, eller må vi i såfall sette opp en ny bærevegg, og så søkt på nytt?

Godt dere innser selv at dere er dumme i denne situasjonen!
Det eneste rette er å ta kontakt med kommunen og styret og prate om det dere har gjort, og hva som kan gjøres videre med søknad osv. Du MÅ søke om godkjenning for å fjerne bærevegg. Ta kontakt med kommunen og ta det derifra. De kan hjelpe mer enn oss her inne! 

Blir ikke billig i hvertfall når dere har rotet det til! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Minlillesky skrev:

Godt dere innser selv at dere er dumme i denne situasjonen!
Det eneste rette er å ta kontakt med kommunen og styret og prate om det dere har gjort, og hva som kan gjøres videre med søknad osv. Du MÅ søke om godkjenning for å fjerne bærevegg. Ta kontakt med kommunen og ta det derifra. De kan hjelpe mer enn oss her inne! 

Blir ikke billig i hvertfall når dere har rotet det til! :) 

Jeg tenkte ikke at noen her skulle løse saken for oss. Jeg bare lurte på om noen hadde noe erfaring, eller visste hva som måtte gjøres for å ordne opp.

Takk for svar!

Skrevet

Vet dere om naboen allerede har fjernet, eller om det er noe som skal skje? I alle fall, dere må opplyse om hva dere har gjort, fortere enn fy! Her må det inn fagfolk som kan beregne om dette går bra, eller om det må gjøres tiltak. Men, det viktigste er å få stoppet naboen, hvis han ikke allerede har fjernet. Før man fjerner bærevegg må totalbelastning beregnes. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis naboen har fjernet blæreveggen ville jeg ikke blitt værende der i frykt for å få hele bygningen i huet. Har ikke naboen tatt veggen enda må dere si ifra i dag(!) om at de må vente. Her har dere rotet det bra til

Anonymkode: 696c1...1ff

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis naboen har fjernet blæreveggen ville jeg ikke blitt værende der i frykt for å få hele bygningen i huet. Har ikke naboen tatt veggen enda må dere si ifra i dag(!) om at de må vente. Her har dere rotet det bra til

Hahah! Blærevegg 😅 Skulle så klart være bærevegg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må bare skyte inn at vi selvfølgelig ikke gjorde dette selv, men at det ble gjort av en byggmester.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og han overdimensjonerte, slik at den kan bære mer tyngde enn den må.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må dere si ifra! Det kan være livsfarlig både for dere selv og alle andre som oppholder seg i blokken. 

Tenk om alle bare skulle fjerne bærevegger helt fritt og uten å be om lov. Altså... 

Anonymkode: dff87...858

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må dere si ifra! Det kan være livsfarlig både for dere selv og alle andre som oppholder seg i blokken. 

Tenk om alle bare skulle fjerne bærevegger helt fritt og uten å be om lov. Altså... 

Anonymkode: dff87...858

Det var da voldsomt! Jeg har da ikke sagt at vi ikke skal si i fra? Vi skal selvfølgelig gjøre det, så du kan bare ta det med ro :).

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og han overdimensjonerte, slik at den kan bære mer tyngde enn den må.

TS

Spiller ingen rolle. Naboens byggemester går jo ut ifra at alle bærevegger står som de skal når han beregner fordeling av vekt. At deres bærevegg som skulle ha vært der ikke er der kan ødelegge beregningene hans slik at det blir farlig å oppholde seg der. I verste fall kan bygget kollapse, og det blir dyrt for dere!

Anonymkode: e2780...373

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle. Naboens byggemester går jo ut ifra at alle bærevegger står som de skal når han beregner fordeling av vekt. At deres bærevegg som skulle ha vært der ikke er der kan ødelegge beregningene hans slik at det blir farlig å oppholde seg der. I verste fall kan bygget kollapse, og det blir dyrt for dere!

Anonymkode: e2780...373

Neida, jeg ville bare si det, slik at alle fakta var på plass. Mente ikke at ting er greit ettersom det har blitt gjort.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Er du heldig blir det bare dyrt.  Er du maks uheldig kan det gå ut over liv og helse.... 

Anonymkode: 19d30...767

AnonymBruker
Skrevet

Har naboen revet sin enda? :ohmy:

Anonymkode: 882bb...91e

AnonymBruker
Skrevet

Veggene utgjør ikke hele bærekonstruksjonen i blokka. Det er en bitteliten (1/4 eller 1/5, kanskje) del som blir fjernet inne i leiligheten, også er det ca en like stor del bærevegg på utsiden av leilighetene (der oppgang og boder er) som det er på innsiden.

Vi skal si i fra, til alle som lurer.

TS

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veggene utgjør ikke hele bærekonstruksjonen i blokka. Det er en bitteliten (1/4 eller 1/5, kanskje) del som blir fjernet inne i leiligheten, også er det ca en like stor del bærevegg på utsiden av leilighetene (der oppgang og boder er) som det er på innsiden.

Vi skal si i fra, til alle som lurer.

TS

Da bør dere sifra idag. 

Hva tenker voksne folk på når de går til det skritt å fjerne bærende konstruksjoner i en boligblokk uten godkjent søknad?

Som en annen sa: Er du heldig blir det dyrt. Eller motsatt: dere skader eller dreper dere selv eller andre.

Lykke til, med både kommunen og borettslaget. Jeg ville hyret inn en dyktig advokat om jeg var dere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte ikke at noen her skulle løse saken for oss. Jeg bare lurte på om noen hadde noe erfaring, eller visste hva som måtte gjøres for å ordne opp.

Takk for svar!

Du lurer mao på hva slags straff andre har fått? 

Anonymkode: 8be34...453

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Timsy skrev:

Da bør dere sifra idag. 

Hva tenker voksne folk på når de går til det skritt å fjerne bærende konstruksjoner i en boligblokk uten godkjent søknad?

Som en annen sa: Er du heldig blir det dyrt. Eller motsatt: dere skader eller dreper dere selv eller andre.

Lykke til, med både kommunen og borettslaget. Jeg ville hyret inn en dyktig advokat om jeg var dere.

Hva voksne folk tenker på? Vel, vi forholdt oss til en byggmester, og regnet med at han visste hva som måtte søkes om. Han sa han tok seg av alt, da stolte vi på det. Dumt, ja. Men sånn er det. Vi er unge, og har null peiling på oppussing. Derfor stolte vi på en fagmann når han sa at han gjorde det som var nødvendig. Han tok blant annet bilder og dokumenterte hele byggeprosessen.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lurer mao på hva slags straff andre har fått? 

Anonymkode: 8be34...453

Nei, jeg lurte på om det var mulig å ettersøke, hvordan man isåfall går frem osv ;) .

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye dramatiske svar her. Jeg vil tro at så lenge det er satt inn ståldrager, så er det ikke farlig. Det er imidlertid riktig at det er søknadspliktig, og jeg ville tatt en telefon til plan og bygningsetaten i morgen tidlig. 

Anonymkode: 566ff...e2d

• Liker 2
Skrevet

Det var da voldsomt til krisemaksimering! Den bærende konstruksjonen er jo ikke fjernet. Den er erstattet av en stålbjelke hvilket er en ganske kurant ting. Spesielt når det er gjort av en byggmester som i følge TS har dokumentert arbeidene. Det er ganske riktig søknadspliktig, men det kan jo være at byggmesteren har søkt uten at TS er klar over eller husker det. Akkurat det er enkelt å sjekke med kommunen og det burde ikke være så alt for vanskelig å få godkjent i ettertid dersom arbeidet er forskriftsmessig utført og kan dokumenteres. Hvis det ikke ble søkt om godkjenning så jo selvfølgelig det dumt, men selve søknaden har jo ingenting å si for konstruksjonen og den blir jo verken mer eller mindre bærende av å ikke være godkjent ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...