Gå til innhold

Selvmord

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke overse det. Det er uansett et rop om hjelp. Prøv å snakk med henne, hva plager henne. Trenger hun hjelp, har hun behov for å snakke med en annen voksen? Trenger hun time hos lege osv,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer selvsagt an på i hvilken sammenheng dette ble sagt. Var det i en krangel og hun buste ut med "jeg kan like godt henge meg!" i det hun smeller igjen døra, ville jeg ha spurt henne en dag hun er roligere om hvordan hun egentlig har det. Ta initiativet til en fortrolig prat ved kjøkkenbordet en dag, lytte til hvordan hun har det. Da vil du nok skjønne om det lå noe i det eller bare var raseri. Men dersom hun fortalte det, gråtende, i et slikt fortrolig øyeblikk, at hun ikke hadde noe lyst til å leve mer, bør du straks ta affære, ta kontakt med lege osv.

Men for all del, ikke overse det. Det kan du komme til å angre bittert på resten av ditt liv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det kommer ann på situasjonen. Synes du skal ta dette opp med henne først som sist. Mange tenåringer og ungdom bruker det å si og eller true med å ta selvmord som et rop om hjelp. Mange gir aldri noen antydning, og jeg tviler den personen som jenta sa det til ville ha det så god med seg selv om jenta virkelig gjorde noe mot seg selv.

:veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta det på alvor. En tenåring kan lett gjøre ting i affekt. Min datter var nylig i en begravelse til en 18-åring som tok livet av seg. Omstendighetene rundt selvmordet kan tyde på at vedkommende ikke egentlig mente det. De må forstå at handlinger får konsekvenser og at ikke alt kan rettes opp. Det viktigste er at du kan tydliggjøre at du er en som stiller opp og som er der. Ta ungdommens følelser på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tok det svært alvorlig. Fikk henne med på akkuttime hos lege som hun fikk snakket ordentlig med. Deretter ble hun henvist til bup. Går i dag en gang i uken der og har samtaler. Slik det ser ut for meg så har det gjort mye godt for henne - selv om hun kanskje bare var "øyebliks-deprimert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kjempeflott at du tok det på alvor. Ting kunne fått så mye værre utfall.

Selm om hun bare "øyeblikks-deprimert" så vet hun at det er noen som tar henne på alvor og at det er noen som hører.

Flott at det ordner seg, og håper ting går bra fremover.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta det på alvor - abselutt enig!!!

Uansett om det er et rop om hjelp eller om det er

kun for at dere har kranglet og hun blir sint...

OM det er kun fordi dere har kranglet, og du skal få

dårlig samvittighet, så må du snakke med henne om

det. For slikt sier man ikke på tull.... De mennesker

som bryr seg om henne blir jo redde!!

OM det er et rop om hjelp, sier det seg selv....

Kanskje er det andre ting som plager henne som du

ikke vet om. Snakk fortrolig med henne en gang hun

ikke er opprørt... Eller der og da, om du klarer og finne

en måte og roe henne på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending

Jeg er helt enig i det som står her, uansett hva det var ment som bør du ta det opp med henne.. Er det et rop om hjelp, så er det hvertfall viktig og er det bare en trussel så bør hun få vite at slikt truer man bare ikke med.. Rett og slett.. Men at du tar det opp med henne vil sannsynligvis øke tillitsforholdet hennes til deg, det var bare det jeg ville legge til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Synes det er kjempeflott at du tok det på alvor. Ting kunne fått så mye værre utfall.

Selm om hun bare "øyeblikks-deprimert" så vet hun at det er noen som tar henne på alvor og at det er noen som hører.

Flott at det ordner seg, og håper ting går bra fremover.

:klem:

Tuen takk for :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...