Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er 173 cm og veier ca. 80,5 kg.

Har gått ned litt over 3 kg på 6 uker, og mistet 14 cm på kroppen i samme periode.

Trener styrke 2 ganger i uken, intervall (sykkel eller løpe) 1 gang i uken og jeg går noen raske turer ute.

Spiser ca. 1500 kcal om dagen, men på lørdager spiser jeg mer (ønsker å ha en dag der jeg kan spise noe mer).

Jeg fører opp alt jeg spiser, men ikke på lørdager. Men jeg skrev ned alt jeg spiste 1 lørdag og spiste da rundt 2200 kcal. 

Jeg syntes jeg ikke har sett så stor endring/vektnedgang. Mitt første mål er 75 kg, men ønsker å gå ned til 72/73 kg. Jeg har ikke tid til å trene så mye mer enn jeg gjør, da jeg har flere barn, så jeg vet at jeg da må endre noe på kostholdet. Jeg ønsker ikke å gå på noe "diett", da jeg ser på dette som en kostholdsendring. Første jeg tenker er at jeg må spise kun 1500 kcal også på lørdager. Ellers så vet jeg ikke hva annet jeg kan gjøre?

Da jeg ikke hadde trent på ca. 1 år, så vet jeg at vekten kan gå noe opp/stå stille når man trenger styrke (for en periode). Stemmer dette? 

Anonymkode: 69b8a...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes helt ærlig at du bør beholde den lørdagen slik den er. For meg ville det iallefall hjulpet veldig å ha en dag i uken hvor jeg kan spise godteri f.eks, da det ville hindret meg fra å sprekke de andre dagene. Ellers synes jeg egentlig at 3 kg på 6 uker  og 14 cm (!!) er bra! Så bra jobba! :) Det at det ikke er mange flere kilo kan jo ha sammenheng med at muskler veier mer enn fett, og du trener styrke to ganger i uken, så jeg ville ikke brydd meg så mye om kiloene egentlig. Etterhvert vil du nok se at fettfordelingen endres, slik at du heller får større muskler og mindre mage f.eks. 

Ellers har jeg ikke så mye peiling på kalorer, men er du sikker på at 1500 er riktig? Du trener jo en god del, så kanskje du faktisk trenger mer, eller eventuelt mindre? 

Skrevet

3 kilo på 6 uker er utmerket når du ikke veier mer enn du gjør. Ikke prøv å fikse noe som virker!

Skrevet

Fremgangen din er bra og så lenge du fortsetter å gå ned ville jeg fortsatt å gjøre det du gjør. Er du mann er 1500 kalorier sannsynligvis i minste laget. Jeg ville ikke endret daglig inntak fordi det allerede er på grensa. Synes det kan være bra å ha en spisedag/"refeed". 

Du kan eventuelt trene mer intensivt. Svett mer, bli mer sliten, løft tyngre, løft mer, løft flere ganger. Eventuelt tren oftere. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Takk for tilbakemeldingene.

Er dame - litt over 30 år. Er enig med strawberry at jeg må ha 1 dag i uken der jeg kan unne meg litt ekstra. 

Nå har vekten stått noe stille et par uker, men har igjen trent en del hardere styrke (basisøvelser), og økt motstand en del. Merker på klærene at jeg har gått ned, men skulle ønske/trodde det gikk fortere tanke på hvor "lite" jeg spiser,,?!

Skrevet (endret)

Hastigheten på vektnedgang er ikke fullstendig proporsjonal med kaloriinntak/-underskudd; den er det bare inntil et visst punkt, hvor kroppen ikke har mer fettreserver å bryte ned. Kroppen trenger tid på å bruke dem opp. Derfor må du være innstilt på at det tar tid, og innrette deg deretter. Det lureste er derfor å legge seg på et matinntak/aktivitetsnivå hvor man går ned så fort det faktisk lar seg gjøre. Det er et nivå hvor de fleste føler seg vel og kan ha enkelte små "utskeielser" innimellom. Hvis du store deler av tiden tenker at du "ofrer mye", "strever", og "burde" se "bedre resultater" av din "kamp mot kiloene", tar du sannsynligvis for hardt i. 

Tenk på slanking som judo, ikke som boksing.

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Malenealone skrev:

Løp langdistanse på 16 - 21.1 km pluss..  : da forsvinner fett. Men man går ikke ned i vekt når man bygget opp musklene :). Da går man ofte opp istedet men man har allikevel en strammere kropp. :)

Ts her

Jeg kan ikke løpe pga. kneskader, men jeg sykler en del. Prøver heller å sykle noen intervaller enn langtur da jeg har hørt at dette er bedre?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her

Jeg kan ikke løpe pga. kneskader, men jeg sykler en del. Prøver heller å sykle noen intervaller enn langtur da jeg har hørt at dette er bedre?

Bedre for hva? Alt til sitt formål. Langtur på rolig tempo gjør ting for kroppen som intervall ikke gjør, og motsatt. 

Skal du brenne mest mulig kalorier fortest mulig er dog intervall bra greier :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...